На днях зібрав всю свою волю в кулак і додивився "300
спартанців". Саме додивився, а не подивився. Тому що я
вже починав. Але перші десять хвилин фільму здалися ме-
ні неприємними і я вимкнув DVD. Тепер я, вже повністю,
від початку і до кінця переглянувши цю картину, мушу
визнати, що помилявся. Беру свої слова назад. Бо "не-
приємний" - не те слово. Тепер скажу по-іншому: це один
з найбридкіших, найогидніших, найпримітивніших і найза-
гадковіших стрічок, які я бачив. Тепер, по порядку.
Спробую пояснити.
Чесно кажучи, в мене до сього часу ніяк не виходить
з голови крик Леоніда: "Тому що це Спарта-а-а-а-а-а!!!"
Ви знаєте, після перегляду цієї версії висвітлення по-
дій під Фермопілами 480 року до н. е. у мене відпало
будь-яке бажання тепер називати Леоніда і його триста
відбірних, мужніх і безстрашних воїнів героями. По пра-
вді, мене вже з самого початку збив з пантелику голов-
ний рекламний слоган фільму: "Сьогодні ми рушимо до пе-
кла!", з якого на екрані сочилась кров. Геніально! М-
да.
Гамма кольорів підібрана настільки паскудно, що під
кінець фільму починає здаватись, наче ти сидиш не в
кріслі, а в пустелі під Сонцем, яке безжально сліпить
твої закривавлені очі. Гнітюче враження. Кровожерливі
греки, божевільні перси... А як вам збочені спартансь-
кі мудреці на чолі зі схожим на якусь порноактрису ора-
кулом. Купа уродів з горбами, волдирями, бородавками,
прищами, пухлинами, шрамами на півтіла, з гнилими зуба-
ми і червоними очима. Це героїчний епос? Ні! Це черго-
вий голівудський "шедевр". Ще одна історія, яку Голівуд
перетворив на попсову криваву епопею з горами трупів,
тонами крові і дикими криками ненормальних головорізів.
Історія - я маю на увазі книги - показує героїв-спарта-
нців, які своєю відвагою і безстрашшям змогли переломи-
ти хід греко-перських війн і надихнути всю Грецію на
об"єднання зусиль проти ворога, і персів - негативних
персонажів-загарбників. А я от після перегляду стрічки,
якби не читав книжок, навряд чи назавав би персів більш
ненормальними, ніж їх противника. Вони були більше схо-
жі на дикунів чи варварів з горами м"язів і двома гра-
мами клепки.
А як вам перські слони, які пройшли разом з багатоти-
сячною армією Ксеркса тисячі кілометрів, щоби потім
якийсь дебіл пустив їх один за одним йти крутою і вузь-
кою гірською стежкою прямо на списи греків? Чи перський
воїн-мутант, якого вели, закованого в ланцюги, як в
бродячому цирку, а потім випустили в саму гущу битви,
де йому увігнали в око спис, наскрізь прорізали від і
до пудовий біцепс на правій, здається, руці - а той
стояв. І тільки відважний цар Леонід, підхопивши якусь
швайку з землі відрізав чудовиську голову, на місці
якої з шиї почав бити фонтан, а збоченці-оператори все
це, так би мовити, смакували. Ще в одному епізоді про-
майнув перський кат-мутант з чимось схожим на пилки
замість рук. І знов летить голова. А Ксеркса показали
взагалі більше схожим на гомосека-аутиста з божевільні,
ніж на могутнього персидського царя, якого всі називали
богом. Як же він ніжно поклав руки на плечі Леоніду,
коли той повернувся до нього спиною на перемовинах. І
такі неоднозначні слова Ксеркса:
-Поклонись мені, і я зроблю тобі все, що забажаєш!..
Леонід в порівнянні з Ксерксом нагадував карлика. А
Ксеркс, весь в пірсингу, виявився самовпевненим ідіо-
том. Це ж треба було до цього завоювати стільки слави,
як могутній вождь могутньої армії, щоб потім виглядати
повним ідіотом перед купкою греків. Його дії більше на-
гадували дії Наполеона чи радянського командування (під
час Великої вітчизняної війни), коли тисячі людей кида-
ли в бій, як гарматне м"ясо, заздалегідь знаючи, що їм
кінець.
А чому один з найзагадковіших? Останнім часом, і вже
майже всі це помітили, на екрани почало виходити наба-
гато більше лайна, ніж навіть десять років тому. Засил-
ля крові, насилля, збочень і примітиву зараз турбує ко-
жну тверезо мислячу людину. Ширпотреб на нашому телеба-
ченні разом з зомбуючою ідіотською рекламою тепер ста-
новить не менш ніж 75%. Загадка для мене: чому людям це
все подобається і вони його дивляться і радять іншим?
І що ви будете робити? Якщо трохи відійти від нашої
сьогоднішньої теми і проаналізувати, що сьогодні пока-
зує наш ящик, можна - пробачте за каламбур - в нього й
зіграти. Мильні опери, примітивні далі нІкуди серіали,
дитячі розважальні - і як дехто вважає, розвиваючі -
програми (типу "Телепузиків), противні мультфільми (ти-
пу "Покемонів"). Сьогодні екран просто кишить цим неща-
стям. А про що це говорить? Про те, що "піпл хаває",
якщо висловлюватися на жаргоні піарщиків. Якби ніхто не
дивився ті ж "Солдати" чи "Зцілення любов"ю" (де в од-
ній серії герой знімає з себе піджак, а в наступній йо-
го вішає на вішалку), то їх би і не крутили. А так, що
хочемо, те й маємо. А щось скажи, і тобі зразу ж - де-
мократія! Ага. Тільки не така, якої б хотів здоровий
глузд. І тому, для того, щоб зробити комерційно вигід-
ний фільм, треба його наситити пригодами, безглуздими,
зате красивими спецефектами, насильством, еротикою і
вбивствами. Оце головні критерії, за якими зараз зніма-
ють кіно. Хоча, ще треба сценарій наповнити такими фра-
зами, як "з тобою все гаразд?" (в цей час головний ге-
рой обов"язково повинен лежати в калюжі крові і жалібно
дивитись в небо), "рятуймо наші задниці!" і "ні, я мушу
це зробити" (з цими словами черговий герой на кшталт
Рембо піднімає з землі автомат, в якому ніколи не закі-
нчуються патрони і самотужки протягом чотирьох-п"яти
хвилин знищує армію противника). О, це вже щось. Такий
фільм, якщо він все це в собі вмістить, може розрахову-
вати на солідні касові збори. А люди сидять перед екра-
ном в кінотеатрі і хрумтять ароматним поп-корном (тер-
піти його не можу: не їжа, а корм!) в той час, коли йде
епізод гвалування чергової китаянки Лі або Дзінь, а там
Якудза розв"яже чергову бійню з американськими недонос-
ками; в цей час на екран бризкає кров - це стало так
модно! - і рука з порцією поп-корну затримується по до-
розі до рота. Смачного! А назви... Лишенько! "Техаська
різня бензопилкою-3", "Пилка", "Кошмар Аментівіля",
"Ганнібал", "Термінатор-3", "Вбити Білла" і т. д. Таке
враження, що крім наркотиків, сексу, дула біля скроні,
"fuck you!" і заставки "20-те сторіччя Фокс" представ-
ляє, зараз нічого більше немає; і не може бути.
І тому справжніми отими трьома сотнями відважних спа-
ртанців, які вийшли на свій останній бій, щоб відстояти
своє і свого народу право жити вільно, а не на звіряче
полювання, як в останній екранізації, для мене є ті,
хто розуміє те, про що я зараз розказую. Ті, хто краще
сяде і ще раз перечитає історичну книгу, ніж буде диви-
тися, як збоченці-оператори і режисери смакують царя
Леоніда, лежачого серед моря трупів своїх підданих, і
нашпигованого стрілами, як кактус. Ті, хто викине в
глибоку кам"яну яму диск з цим фільмом і іншими такими,
як цей. А коли хтось здивовано спитає, чому він це зро-
бив, і зверхньо скаже, що ти з глузду з"їхав, то зішто-
вхне в ту яму і його, з криком "Тому що це Спарта-а-а-
а-а!!!"
"Більшого не прошу, просто пам"ятайте про нас".
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design