Спілкувалась я вчора у Фейсбуку з одним паном, який висловив багато цікавих думок про літературу. Він математик, який підробляє перекладами з різних європейських мов, сам ніколи нічого не писав і оцінює літературу з точки зору читача, а не письменника-конкурента. Кому цікаво - ось ці думки:
Хочеш написати історію кохання, яка стане вічною? Створи героя, який ніколи не зрадить, створи героїню, яка ніколи не зрадить і створи для них тисячі перешкод - час, відстань, вік, соціальні стереотипи, страхи. А потім дозволь своїм героям усе це подолати. Сьогодні що роблять сучасні письменники? Створюють сексуально неперебірливого героя - ну це десь так, якби Ромео, замість того, щоб стояти під балконом Джульєтти, втішався у коморі з її покоївкою. Героїню, яка, варто цьому героєві махнути заклично рукою - біжить, а потім, коли він її прожине, йде до подружок жалітися. Ну це так, якби Джульєтта половину п'єси сиділа у колі подруг і вони схвально вигукували - всі мужики козли! А потім виявляється, що герой ВІЛ-інфікований, і йому нема де подітися, героїня підзалетіла від іншого - з помсти! - і їй нема де подітися. І вони в кінцевому результаті разом. Вона йому бреше, що дитина від нього, він їй бреше, що любить. І чому ця історія кохання вмирає через місяць після того, як видали мою книжку? - дивується письменник.
Невже ти не розумієш, що якщо твоя історія несе в собі вічні цінності, то нема значення у якому вона столітті написана, вона буде потрібною. Навіть якщо ми живемо у часи тотальної сексуальної неперебірливості, народ ридає, дивлячись "Титанік", "Віднесені вітром" та "Історію любові". Подивися, якого успіху досягла Люко Дашвар. Чи не єдина письменниця, яка досі вірить у вічні цінності. Вона однією книжкою "Мати все" поклала на лопатки усіх молодих і просунутих. Може художня цінність того, що вона пише, невелика, але історії - вічні.
У нашій літературі цінують не історію, а текст. Але шанси бути прочитаною має тільки історія. Текст напише навіть комп'ютер. Тому ми читаємо світових письменників, а наші жаліються на дурних читачів, які їх не цінують.
Цінність - це те, за що людина бореться. Головний герой має за щось боротися, бо якщо він на це не здатен і постійно мириться з усім, що йде саме до рук, і півкнижки скаржиться на гірку долю - який це вбіса герой? Це вуйко Вася із сусіднього під'їзду. Ну що то був би за "Титанік", якби художник перестав малювати, став менеджером з продажів і переспав з половиною жінок на кораблі, а його кохана вважала б, що вона "девушка дорогая" і розкручувала б усіх мужиків на бабло? Або уяви знову ж таки Ромео, який замість того, щоб боротися за Джульєтту подумав-подумав і вирішив - та ну, краще я буду з її покоївкою. Вона доступна, а насолоджуватися життям треба вже, а не потім. Ти скажеш - але ж вони погано закінчили. А я відповім - а хто сьогодні закінчив краще? Хто з тих, що насолоджуються життям вже?
Перш ніж сворювати героя, подумай - а ти сама хотіла б хлопця, який не може за тебе поборотися? Та ніколи, я впевнений. То навіщо читачам читати про слабохарактерних героїв, які не здатні до боротьби. Як це жорстоко не звучить, але і Колекціонер Фаулза, і Парфумер Зюськінда - це люди, які борються за свою абсолютну любов. І навіть коли ми їх ненавидимо, ми цих героїв поважаємо. Бо повагу викликає лише той, хто здатен боротися за свої цінності, за свою ідею.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design