Українська банерна мережа

Украинская Баннерная Сеть
 
 

Жанри

Гоголівський ФОРУМ




AlmaNAH






Наша статистика

Авторів: 2698
Творів: 51619
Рецензій: 96041

Наша кнопка

Код:



Рецензії

Детальний "розбір польотів" пса Полкана.

(Рецензія на твір: , автор: )

© koka cherkaskij, 21-04-2006
Оповідання шановного пана Валерія Верховського ( відомого також під ніком VDV на сайті ЛІТФОРУМ) "Поліцейський пес Полкан" я прочитав , тому що мою увагу привернув допис пана VDV на http://www.litforum.net.ua/showthread.php?t=418&page=2 наступного змісту :
"Результати конкурсу висять на ГАку...
Порівняти запропонованого мною " Поліцейського пса Полкана" з текстами "переможців" можете самі.Не сумніваюся,що журі складалося з ФУфлістів та мало на меті підвердити тезу про те,що україномовної фантастики немає, не було й бути не може ...Брав участь у конкурсі лише,аби виявити зрадницьку сутність ГАку.Це вдалося."

Мені захотілося ознайомитися із цим запропонованим "Поліцейським Псом Полканом" ( у подальшому – ППП) , оскільки деякі мої твори були визначені журі як переможці. Отже, гадав я , можливо дійсно ППП, попри не зовсім вдалу назву, є видатним твором , і мені просто слід відмовитися від отриманого приза на користь пана ВДВ ? Бо, чесно кажучи, така ситуація у мене склалася вже вдруге в житті , коли моя несподівана поява сплутала карти деяким авторитетам .

Отже, я цей твір уважно прочитав кілька разів і прийшов до висновку, що ППП міг би зайняти перше місце в якому-небудь іншому конкурсі, але не в тому, що його оголосила "Гоголівська Академія". Можливо, за твором ППП можна було б зняти мильний серіал на кшталт "Зоряних воєн", де хоробрі джедаї лупцюють лазерними мечами підлих космічних наркобаронів, але , НМД, ППП ніколи не стане і близько в один ряд із "Вієм" чи "Страшною помстою". Тому що це різного роду речі.

Отже, тепер , після короткого вступу, розпочну власне розбір твору ППП.

Хороше фантастичне ( і не тільки) оповідання повинне характеризуватися наступними речами :
1) новизна фабули, сюжету , інших елементів твору ;
2) наявність інтриги ;
3) реалістичність фантастики ;
4) донесення до читача певної ( не обов"язково оригінальної) філософії.

1.
Чи є щось нове, запитаймо себе, у творі ППП ?
Автор переносить нас у космопорт, де космічних кораблів – як комах. Космічні кораблі – це не нове ще з часів Герберта Уелса. Новим тут могло б бути новий принцип роботи космічного корабля ( наприклад, на горілці, коньяку і т.п.), але просто описати "багато космічних корблів" – це не фантастика.

Робот – це на сьогодні теж не нове. Роботів вперше придумав і описав ще Карел Чапек, а опісля таких творів, як "Дем'янко Дерев'янко" чи "Аліса Сєлєзньова" ( а також фільмів "Москва-Кассіопея", "Його звали Роберт" і т.п.) , роботи не в новизну навіть дітям. Робот, котрий розмовляє – це не фантастика. Навіщо у цьому творі введено саме робота – взагалі незрозуміло. Очевидно, Автор наївно гадав, що так , з роботом, твір стане "більш фантастичним"  .

Собака, котрий розмовляє, - власне ППП власною персоною. З одного боку, це якби й новизна. З іншого, новизна повинна бути не будь-якою, а доцільною і зрозумілою. Я, наприклад, не розумію, як це за допомогою генної інженерії виростити генномодифікованого пса, котрий розмовляє. І навіщо це робити ????? Вибачте, але на мою думку пес, котрий розмовляє , більше пасував би фільмові жахів, ніж фантастичному оповіданню. Тобто, у собак будова ротової порожнини, голосового апарату і всього іншого зовсім не підходить для "члєнораздєльного" мовлення. Крім того очевидно, що такому псу треба було б вдихнути і свідомість на кшталт людської, а це за допомогою лише генної модифікації вирішити неможливо. У літературі та мистецтві вже були подібні експерименти – це і "Собаче серце" Булгакова, і "Острів доктора Моро" Уелса, і фільм "Десяте королівство" – ніде розмовляючий пес до добра не приводив.

Тобто, проблема контакту між собакою та людиною лежить радше у освоєнні телепатії, ніж у переробці голосового апарату бідної тварини. Це вже буде не пес, а якийсь мутант, і коли він це усвідомить – він вас по головці не погладить, і лялякати з вами не буде, а загризе з помсти, щоб ви не втручалися у те, що сотворив Бог. А якщо ні, то це все одно буде не пес, а щось схоже на недолюдину, тобто все одно буде викликати огиду, жалість, страх і тому подібне.

Тобто, можна було б розвинути цю тему і показати, до чого доводять експерименти з виведення розмовляючих псів, але це вже показали вищезгадані Булгаков і Уелс, тому тут важко не скотитися у плагіаторство.

Далі. Автор "винайшов" новий наркотик. Вважаю, що це найвлучніша знахідка Автора - особисто я ніколи такого раніше не зустрічав – наркотик, котрий не викликає негативних побічних ефектів. Ну, якщо це так, тоді незрозуміло, чому його забороняють  ? Тобто, можна було б написати серйозний твір, де розвинути цю "наркотичну" тему, показати, що всі наркотики , навіь такі , що не викликають побічних ефектів, погані, викликають звикання, відволікають від побудови комунізму чи ще чогось архіважливого, і тому подібне. Але Автор зупинився навіть не на півдорозі, а на перших метрах марафонської дистанції. Вочевидь, не по силах Авторові охопити таку велику проблему. З іншого боку , нас і в реальності оточує просто море таких наркотиків – це і ковбаса, і сало з часником, і борщ, і ще чимало всякого смачного провіанту, котрий не викликає побічних негативних ефектів, крім , хіба що, ожиріння.

… Електронний синтезатор людської мови ??? – навряд чи це є новим, це є реальність….

… Діджітал-поезія ? – цікаво, але таке зустрічається і в реалі, порийтеся в Інтернеті….

… Ліки від СНІДу "КОРБУФЛАН" ? Так, зараз то дійсно фантастика, у оповіданні це чудовий, вдалий штрих, "смаколик" , як каже пан Олесь Бережний, але його , цього смаколика, занадто мало одного на все оповідання…

… І нарешті – "коронний номер" пана Автора – "Реканґрійський кулон". Тобто деяка фігура зі складною топологією, виготовленою на планеті Реканґрі, в котру влізло два кілограми наркотику. Ну звичайно, для людини, котра ніколи не брала в руки і не читала журнал "Наука и жизнь", навіть згадана для прикладу стрічка Мебіуса може видатися фантастикою. Але не для мене. Ще в 1977 році, навчаючись у середній школі я прочитав оповідання М. ГАРДНЕРА " ПРОФЕССОР, У КОТОРОГО НЕ БЫЛО НИ ОДНОЙ СТОРОНЫ" ( з чим шановні читачі можуть ознайомитися на сайті http://arbuz.uz/t_professor.html ). Тобто, різні топологічні фігури та їх різноманітне застосування у світовій фантастиці давно вже не є новими. Тим більше , пан Автор допусився двох помилок : по-перше, не описав детально, що собою являв цей кулон і як звідтіля вийняли наркотик ( а це б досить непогано скрасило дане оповіданнячко) , а , по-друге, приписав авторство цього кулона жителям планети Реканґр, у чому, як це не парадоксально, немає нічого фантастичного. Ми, читачі, можемо цілком свідомо припустити, що десь , у Космосі, реально існує така планета Реканґр ( ну, можливо лише трохи інакше називається  ) і жителі цієї планети займаються виготовленням подібних штукенцій. У Космосі є безліч планет, отже, чому б і ні ? І де тут фантастика ? Набагато більше було б фантастичніше, якби цей кулон виготовили одеські євреї з Дерибасовської. Оце була б фантастика, а так – це фантазерство.

Отже, ми розглянули всі елементи, котрі могли претендувати на "новизну", і виявили, що, власне, таких елементів у творі майже ( за винятком хіба що ліків від СПІДУ) просто немає.

2.
Інтрига.
Власне, інтрига нібито є – на це претендує момент, коли обшуковують "наркокур'єра". Але пан Автор так бездарно її розв"язує, що вона не "проізводіт надлєжащєго впєчатлєнія". Наприклад, Автор називає наркокур"єра "наркокур'єром" ще до того, як фактично у того знайшли наркотики – це називається "пиляти гілку, на котрій сидиш". Тобто, заміть того, щоб роздмухувати цю інтригу і довести її до кульмінації, Автор сам же її і гасить. Це дуже непрофесіонально.
Отже, інтриги практично і нема.

3.
Реалістичність фантастики.
Ні, немає тут такого, читач тут себе не відчуває діючою особою, спостерігає за всим цим збоку, зі сторони. Читач тут не розчиняється у прочитаному, ефекту присутності абсолютно немає. Відразу видно, що це все вигадано – космопорт, космічні кораблі, роботи, розмовляючі собаки і т.п. Все це викликає "ефект відторгнення".

Є, щоправда, кілька "місточків з реальністю" – це і реклама, і серіали, і ООП, але…. Шальки терезів знову переважив непрофесіоналізм Автора.

4.
Філософія.
Так, є тут навіть деяка філософія 
Наприклад :
"– Погодьтеся, боротися з кислотою це проти природи. А в людський природі – бажання бути залежним. Всі люди – раби, вони прагнуть ярма, хіба ви цього не знали? Це очевидна аксіома, інспекторе, і немає нічого гіршого для людини, ніж свобода, рівність і братерство, ось так!"

Не впевнений, що ця філософія є тим, що може притягнути увагу читача. Радше, навпаки – відштовхнути. А точніше – знову Автором невірно розставлені акценти. Якби було сказано трішечки інакше, наприклад "ви всі – раби, ви всі прагнете ярма…", це б уже якось сприймалося, як частина з філософії надлюдини, що має для людей чарівну притягальну силу. А відчувати себе лайном ніхто, крім очевидних дегенератів, не хоче. Отже - що, цей твір Автор написав для дегенератів ? Маю сумнів…

Отже, знову і знову , як це не сумно, тут і там з тексту випирає верблюдячими горбами непрофесіоналізм Автора…

Тепер щодо ляпів. Очевидні ляпи , на жаль, є. Багато з них я вже описав вище. Є і граматичні помилки ( "не треба так сурово…"), подекуди не вистачає, як завжди, розділових знаків, ну, але це, звичайно поправимо.

А от щодо ляпів конструктивних ( точніше – деструктивних) , то це просто біда. Власне, мова про один "ляп", який ставить жирний хрест на всьому оповіданні. Тобто – про закінчення. Що ми дізнаємося із закінчення, то це те , що "полкан – це кентавр". І все. Вибачте, але це можна було і просто так написати , і не потрібно для цього було городити весь огород, в смислі – оповідання.

Тобто, закінчення твору повинне якось підсумовувати весь твір, завершати його логічно чи давати якусь надію на майбутнє, а тут такого нічого немає, а є просто фраза "полкан – це кентавр". Ну і що з того, що "полкан – це кентавр" ???? Що з того, що "Удачі Вам , Кентавре" ? І взагалі не зрозуміло, хто саме не знав, що "полкан – це кентавр" ? Сам Полкан ? Чи інспектор Холмський ?? Може, Гітлєр ? Чи взагалі Іван Васільєвіч з Іваном Нікіфоровичем ? Тобто , ця фраза про полкана, котрий кентавр , це , як говорять у народі – "приший п….ді рукав". Більш бездарного закінчення цього , в цілому більш-менш читабельного , хоча й з деякими ляпами, оповідання, було й годі придумати.

Отож, з жалем та без тіні злорадства мушу констатувати, що твір "Поліцейський Пес Полкан" не лише не тягне на якусь відзнаку, а його треба дуже і дуже грунтовно переробити, бо у своєму сьогоднішньому стані він викликає хіба що бажання швидше перегорнути сторінки і добряче помити руки з милом.

Сподіваюся, що пан Автор вірно оцінить мою критичну статтю та буде мати громадянську мужність, щоб зробить належні з цього висновки, а також, що ця критична стаття послужить інструкцією для інших початкуючих авторів, які захочуть написати фантастичне оповідання, бо краще навчатися на чужих помилках, аніж на своїх власних.

З повагою, Кока Черкаський.
  Додати свій відгук!
 
CAPTCHA:
(антиспам, введіть три ЧОРНІ літери)
captcha image
 
Головна сторінка | Про нас | Автори | Художні твори [ Проза Поезія Лімерики] | Рецензії | Статті | Правила користування | Написати редактору
Згенеровано за 0.04383397102356 сек.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування KP-design
СУМНО
Аніме та манґа українською Захід-Схід ЛітАкцент - світ сучасної літератури Button_NF.gif Часопис української культури
Реклама: Did you know How to Buy Ethereum with credit card? at beaxy.com

Що почитати