Українська банерна мережа

Украинская Баннерная Сеть
 
 

Жанри

Гоголівський ФОРУМ




AlmaNAH






Наша статистика

Авторів: 2710
Творів: 52097
Рецензій: 96321

Наша кнопка

Код:



Рецензії

Залізнична фабула

(Рецензія на твір: , автор: )

© , 10-06-2025
Поміркуємо тепер про фабулу. Що ми тут маємо: пасажири сіли в потяг "согласно купленым билетам" та й доїхали до відповідних пунктів призначення. Один пасажир спав і бачив сни, інші гомоніли за різне. Життєво? - життєво, саме так і влаштовані залізничні подорожі. А таких подорожей у книжках аж ніяк не бракує.

Залізнична фабула (яку, мабуть, можна віднести до одного з сюжетів Борхеса) так само поширена, як і залізниця: не можуть же ліричні герої нею не користуватися, коли читачі та навіть деякі автори раз у раз купують квиток, юрмляться у двірці, сідають у потяг, розгортають свої бутерброди, відкорковують пляшки, ведуть розмови, читають, сплять, замовляють чай або каву, тощо. Бува, хтось запалить цигарку у тамбурі, а провідник його насварить, когось обікрадуть, а якийсь бідака залишиться на деякій - не своїй - станцій й тужитиме за свої плани та валізи. Ще, бува, в локомотив, вагони або двірець влучать авіабомба, ракета або снаряд - ну таке вже наше життя, на жаль, але все це життєвий, репортажний фактаж, автентичний модус вівенді та операнді. Так воно є на пасажирських перевезеннях, є, та й квит. Те саме стосується всіх інших засобів громадського транспорту, аж до ліфтів та ескалаторів включно - все це працює у певний, притаманний цьому виду транспорту спосіб, а хто з пасажирів той спосіб зневажає, потрапляє у гучномовну антологію жахів із однаковим фіналом "...отримав травму голови". Громадський транспорт як він є, як всі ми його знаємо, тому-то не особливо до нього придивляємося та зовсім мало про нього міркуємо та дискутуємо, хіба що метро зупиниться.

Але.

У просторі творчого осмислення цього життєвого фактажу бодай з кимось на тому транспорті бодай щось незвичайне/цікаве відбувається/стається - з першо- або й другорядним персонажем, не обов'язково подія/конфлікт/пригода/злочин, це може бути якийсь внутрішній процес, криза чи навпаки, вихід з неї, і бажано таке, щоби через те відбулося щось і з читачем, аби він зненацька, просто так відчув щось досі невідчуте або збагнув щось досі неусвідомлене. Просто їхати вже мало, ну бо ми всі їздили.

Чудовий приклад в цьому сенсі - оповідання Чехова "Красуні": потяг зупиняється на станції, пасажири виходять розім'яти кінцівки, а серед них дівчина років 17-18, "замечательная красавица" (вона, можливо, навіть і не пасажирка, а дочка начальника станції) - така, що всі товчуться навколо, наче це якась знаменитість. Стрікто сенсу, якщо роздивлятися її риси, вона зовсім і не красуня, але загальне враження, яке вона справляє, саме таке - замечательная красавица - і це враження робить ДИВО (навіть якщо насправді це ніяке не диво, а фантазія автора - набрехав, сучий сину, вигадав, але ж як хвацько!):

"Около нашего вагона, облокотившись о загородку площадки, стоял кондуктор и глядел в ту сторону, где стояла красавица, и его испитое, обрюзглое, неприятно сытое, утомленное бессонными ночами и вагонной качкой лицо выражало умиление и глубочайшую грусть, как будто в девушке он видел свою молодость, счастье, свою трезвость, чистоту, жену, детей, как будто он каялся и чувствовал всем своим существом, что девушка эта не его и что до обыкновенного человеческого, пассажирского счастья ему с его преждевременной старостью, неуклюжестью и жирным лицом так же далеко, как до неба."

Цього дива досить, аби виправдати читацькі витрати - грошей на залізничний квиток, тобто примірник оповідання, та часу на подорож, тобто читання.

Нічого не поробиш - час іде, і такі мегахіти свого часу як "Прибуття потяга на вокзал Ла-Сьота" 1836 року та оспівування локомотиву Уітменом вже дещо неактуальні - тому що паротяг вже не новина, і опису самого процесу його руху або проїзду в ньому трохи замало. Відтоді залізниця зробилася місцем найрізноманітнішої дії, крім прямого призначення - перевезення вантажів і пасажирів - тут кохаються, вбивають, переслідують злочинців, випробовують сили диявола у здійсненні неймовірних бажань, тут шпигують і б'ються маггли й маги і т.д. і т.п. - що завгодно, залізниця та папір все стерплять. Хіба що показати саму суть буденщини так, щоби постала вона у ще небаченому ракурсі (за цим до Гоголя, який розпочинав з "всі ми знаємо яке те-то" - а потім на три сторінки описував те-то так, що читав бачив оте те-то вперше).

Це якщо йдеться про реалістичний твір. Якщо ні - можна згадати оповідання Дмитра Бикова "Можарово" (100% вторинне щодо братів Стругацьких, але в сенсі художньої сили та композиції еталонне). Коротенький текст, який автор ущерть наповнив жахливими таємницями, жодну з яких ніяк не пояснив, а деякі навіть не показав (тобто ось що воно накоїло, а що воно - хтозна) - ну то й що, читач від першого до останнього рядка наїжачений, що більше загадок, то краще, а він же ніби просто подорожував потягом... Про вплив загадковості на уяву чудово пояснив А.К. Дойл вустами Шерлока Холмса: "в цьому злочині є загадковість, яка збуджує уяву, а де для уяви немає поживи, там немає місця і страху". І це правда не тільки про злочин - Микола Васильович спершу дууууже детально намалював монстрів у "Вії", та коли йому зауважили, що це вже не лячно, а противно аж нудить, розмив деталі - і отут вже за справу взялася уява читача, і він такого собі науявляв, що ну.

Або ще такий серіал був Сноу Пірсер - там людство мешкало у потязі, який безкінечно гнав закрижанілою планетою. Власне на технічних і організаційних питаннях руху увагу глядача зосереджували хіба що у ситуаціях, які загрожували катастрофою - а так-то вся увага на конфліктах і т.д. пасажирів (кохання і смерть - ось що понад усе цікавить читальника, якщо вірити Астрід Ліндгрен).

В сучасній українській літературі можна згадати потяги у "Тигроловах" Івана Багряного, етапний з українцями та пасажирський з пройдисвітами, або общій вагон забацаного поїзда в "Кацапах" Леся Подерв'янського. Вони - прості носії пасажирських тіл і душ, тло, на якому ЩОСЬ "із ряда вон" відбувається з тими тілами та душами. Туди ж можна записати потяг, яким Остап Бендер переслідував підпільного мільйонера.

Навіть згаданий вище ліфт також може переживати хоч якісь, а "пригоди" - згадаймо ліфти Віллі Вонки, що рухаються у будь-якому напрямку, або ліфт Стріндберга, який прямував у пекло, а ще рухомі та примхливі сходи Ґогвортсу, які з власної волі заводили ГП і Ко саме туди, де їм за сюжетом треба було опинитися, аби там з ними ЩОСЬ відбулося.

Кінець кінцем, ЩОСЬ може і не відбуватися, їдуть собі люди в потязі і їдуть, але з цього також можна зробити дещо за допомогою т.зв. "повороту гвинта". Одна фраза у фіналі, яка поставить усе сторчголов, змінить перспективу, розілюзнить або навпаки. Перепрошую, востаннє вже згадаю ворожу літературу, дякувати рідній школі. У Горького деякий душогуб тікає з міста, бо вже накоїв достатньо, і його шукають. А зима, сніг, буревій - аж тут у снігу щось вовтузиться. ДИТЯ! - він ховає дитя під кожух і починає боротися сам із собою. Кинути не можна - загине. Треба віднести у поліцію - але ж заметуть, суд, вирок, каторга або шибениця, фініта ля комедія. Що робити? Кінець кінцем, він таки приходить у поліцію - а там виявляється, що дитина під кожухом задушилася та померла, отакої. Ранні оповідання Трумена Капоте (Міріам, Дерево ночі...) також чи не всі мають у фіналі поворот гвинта - і це ошелешує читача (в найліпшому сенсі).

Дякую, що наштовхнули мене на ці - можливо, цілком недолугі міркування - які прикрасили цю вкрай гучну Київську ніч, хай вони вже всі повиздихають.

З повагою, Максим
  Додати свій відгук!
 
CAPTCHA:
(антиспам, введіть три ЧОРНІ літери)
captcha image
 
Головна сторінка | Про нас | Автори | Художні твори [ Лімерики] | Рецензії | Статті | Правила користування | Написати редактору
Згенеровано за 1.0537889003754 сек.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування KP-design
СУМНО
Аніме та манґа українською Захід-Схід ЛітАкцент - світ сучасної літератури Button_NF.gif Часопис української культури

Що почитати

Погляд на світ через призму пародії.
«Прометей поміж грудей» – тільки ця провокативна назва збірки чого варта! І це не натяк, це те, про …
День Соборності України
Вітаємо всіх з днем Соборності! Бажаємо нашій державі незламності, непохитності, витримки та величчі! …
Українські традиції та звичаї
Друзі! На сайті “Онлайн Криївка” є дуже цікава добірка книг про українські традиції та звичаї. …
Графічний роман “Серед овець”
Графічний роман Корешкова Олександра «Серед овець», можна було б сміливо віднести до антиутопії, як …