Українська банерна мережа

Украинская Баннерная Сеть
 
 

Жанри

Гоголівський ФОРУМ




AlmaNAH






Наша статистика

Авторів: 2466
Творів: 44253
Рецензій: 86413

Наша кнопка

Код:



Статті критики та аналітики

Підвалини естетичного тероризму

Володимир Чернишенко, 21-05-2007
Мова у цьому дослідженні піде про творчість Врага Народа. Для тих, хто не знає - то такий поет з ГАКу, який свого часу світився на "Майстернях". В лютому він був навіть відкриттям місяця, а потім загубився, втратив читача, розсварився з патріархами. На мою думку, творчість Врага Народа і постать, що стоїть за цією творчістю, досі до кінця не осмислені жодним поетом з інтернетівського простору. Саме такому осмисленню і буде присвячений мій огляд, чи стаття, чи есей, як вам буде завгодно.

Що ж обумовило появу Врага Народа? Я одразу відкидаю будь-які асоціації із полюванням на відьом у радянські часи. По-перше, автор не має схильності до повернень у минуле. Якщо хто читав його есей "Жива мертв'ячина", то певно збагне, чому я так кажу. По-друге, вся творчість Врага Народа носить цілком аполітичний характер. Ви не знайдете у його віршах проблем, що так хвилюють, зокрема, мене: України, мови, самоідентифікації... То чому ж саме таке ім'я?

Це є вияв спротиву суспільству, неприйняття його догм. Знак асоціальності.

Для них
не хочу бути симпатичним,
не буду мати рації.
(Істерика)

Бачите, поет пориває із НИМИ, вони для нього ніхто і він виносить це рішення з повною категоричністю. Однак, поет ставить себе поза суспільством, але лишається водночас його частиною. Він спостерігач і зовнішній цензор.

цей світ захворів ще звечора
некерованим пеклом з-під повені
бездарності тавром розпеченим
інфікований
(Бездарність генія)

Отже, Враг Народа ставить категоричний діагноз світові. Старі поняття та символи віджили своє - Їх нема. Нема норм і правил, нема законів і уставів. Все суще колись зогнило. Нова мета потребує нових засобів, і вони вказані у віршах Врага Народа.

тож коли в руці моїй яблуко
зіжмурилось зморшками в'ялими,
згнило й розповзлось черв'яками .
Я ВЗЯВ В РУКУ КАМІНЬ... [виділення Ч.В.]
(Існує, чомусь, завжди гілляка із фруктом
забороненим - яблуком)

І далі:

А тим з-під шкіри лізуть крила,
у кого ніж в руці .
(Захекане сансари жерло)

Нова потуга змітає фундамент, вона диктує нові постулати вільної поезії:

Ніяких друзів чи гостей,
ніяких фразеологізмів,
сенсів, змістів.
Змішаю слину й піт землі:
ДУХОВНІСТЬ КРИШИТЬСЯ [виділення Ч.В.]
(Істерика)

Методи? Будь-які виправдані.
Не дай тільки крові згорнутись;
Вночі з дерева кліщем випади,
Бо ж упирів від світла нудить.
(Піну проміння вичерпую відрами)

Саме слина і піт землі, те, на чому постане нова поезія, наповнена смислом естетичного тероризму. Проте, автор розуміє складність ламання стереотипів, перебудови психіки. Деякі вірші просто таки щемлять болем НЕМОЖЛИВОСТІ ШВИДКОГО ПЕРЕТВОРЕННЯ.

Навіть асфальт іноді
репається,
щоб немовля дерева
побачило світ.
Але
жуйки із пащ, кинуті
теплими
на тротуар, стеляться
тягучим
епітелієм.
(До народження і старших)

І саме ті жуйки, не асфальт, не камінь, зупиняють паростки якісно нової творчості. Рутина пожирає їх...

Рутино,
.......їж ембріонів,
.....................моложавій
(***)

Так сталося і з Врагом Народа. Його пожерла рутина. Коментарі до творів припинились, як тільки решта авторів до них звикла, а нічого, окрім епатажу, жоден поет у віршах Врага не побачив. Я спробую пояснити чому, але спершу хотів би зупинитися власне на самих віршах, які є предметом мого монологу.

Перше, що кидається в очі . рима. Жодної тривіальщини, жодного повтору, жодного римування в лоб (окрім випадків, де цього вимагає стиль). Рима у кращих традиціях Маяковського. Вона не є невловимою, вона кидається в очі своєю кострубатістю, своєю новизною. Ось лише один приклад:

між гірлянд, цукерок і фРУктів,
протиснуті щупальця спРУта,
повсюдно дзенять і звисають нізВІдки,
гойдаючи терпке поВІтря.
(Існує, чомусь, завжди гілляка із фруктом
забороненим - яблуком)

Треба прочитати кілька разів, щоб збагнути, у якій саме інтонації прихована рима. І рима не лише в виділених мною складах, а й у співмірності довжин римованих слів. Таких рим у кожному вірші десятки, кожна з них є результатом кропіткої праці, пошуку та експериментів. Рима, це теж естетичний тероризм - апологети весни-красни не пройдуть це коло осягнення суті, некреслене автором.

Згадаю окремим словом ще й алітерацію. Вона часто зустрічається у віршах Врага Народа, я наведу тут найпростіший випадок. Решту треба шукати, вона не одразу впадає в око. Зверніть увагу ще й на несподівану риму всередині рядків.

Крильця в золотій золі .
Від валюти криця мозолів.
(Бурно дишемо)

І це неодинокий приклад! Тут є і сонна свідомість, і зажмурилось зморшками, і древній долі крокодил, і перо Нерона... Всі ці словосполучення витворюють особливий світ поезії естетичного тероризму, дають напрямні штрихи. Почасти довкола них будується уся решта образного матеріалу віршів.

І ось нарешті ми при суті естетичного тероризму. Погляньте - рима відсіває вже згаданих апологетів. Як бути з рештою? Кого відсівають конфлікти віршів і їх символи?

Подивімось побіжно на вірш "Дух благодійності". Це расистський вірш. Але автор не має расизм за самоціль. Навіщо ж він? Для того, щоб відсіяти ще й тих, хто ставить смислово-ідейне наповнення вище, за форму, за спосіб вираження. Якщо ви читаєте вірш, щоб побачити в ньому насамперед ІДЕЮ, а не мистецтво у чистому вигляді, то ось ця провокативна ідея змусить вас відкинути вірша, як непотріб. Цю ж мету мають і часто зустрівані у творах автора анатомізми. Огидно? Отже поезія, як мистецтво для вас ніщо! Вас цікавить лише ідея, читайте прозу.

Та ж історія і з матюками. Я сам не сприймаю матюки, як засіб літературного процесу, а ось Враг Народа, видимо, сприймає. Та матюки потрібні йому не для епатажу, а знову ж для відсіювання мовних пуристів, яким нічого робити у сфері вільної поезії. Це засіб ЕСТЕТИЧНОГО ТЕРОРУ, засіб тиску.

Естетичний тероризм є засобом добору. Це глобальна програма, створена Врагом Народа для пошуку поетів-однодумців, для експорту ідеї вільної поезії. Якщо не спрацьовує хоч одна ланка цього ланцюга, спрацьовує захисний механізм, виникає Fatal error. Саме такий текст зараз стоїть замість більшості віршів Врага Народа на ГАКу. Ніхто поки що не зміг пройти всі етапи контролю програми естетичного тероризму. Можливо, мої роздуми допоможуть комусь у цьому, а як ні, принаймні засвідчать, що естетичний тероризм діє. Принаймні, на мене подіяв.

P.S. Підготовано за матеріалами Врага Народа з сайтів www.gak.com.ua та www.maysterni.com.ua, звісно, без згоди автора.

18 травня 2007р.

Написати коментар

Коментарі на цю критику та аналітику

1

© gulhkrla, 18-03-2017

1

© eleyvqfl, 17-03-2017

FpGJP5shT

© Norbert, 13-12-2015

sDIUwnlLnzdelhWh

© Keys, 06-03-2013

[ Без назви ]

На цю рецензію користувачі залишили 2 відгуків
© business loans, 21-12-2011

ььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььььь

На цю рецензію користувачі залишили 1374 відгуків
© нгн, 12-09-2009

іде я:)

На цю рецензію користувачі залишили 37 відгуків
© безідейний, 24-05-2007

ПОЭТУ-МОДЕРНИСТУ

На цю рецензію користувачі залишили 2 відгуків
© Ґілберт Кій Честертон, 23-05-2007
 
Головна сторінка | Про нас | Автори | Художні твори [ Проза Поезія Лімерики] | Рецензії | Статті | Правила користування | Написати редактору
Згенеровано за 0.46521711349487 сек.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування KP-design
СУМНО
Аніме та манґа українською Захід-Схід ЛітАкцент - світ сучасної літератури Button_NF.gif Часопис української культури

Що почитати

Огляд роману Сергія Жадана «Інтернат»
Сергій Жадан написав роман, на який чекали три роки. Чекали хоч і з нетерпінням, проте мовчки. Чекали …
10 рекомендацій із книги «Самостійна дитина, або як стати „Лінивою мамою“»
Одним із найбільших страхів майже кожної матусі є страх, що її назвуть «лінивою мамою». Проте можна …
Між двох вогнів: Огляд нової книги Світлани Талан
Новий роман письменниці Світлани Талан цілком виправдовує свою назву — «Ракурс», оскільки пропонує читачеві …
Огляд роману «Тіні наших побачень» Івана Байдака
Українського читача ХХІ століття непросто здивувати: книжку можна знайти на будь-який смак. Та літературної …