А, ловіть-но, хлоп`ятка й дівчатка, отакесеньку байчатку. Хоч і мелеття, але з самого життя. Із брехнею та не вся. Ледь подекуди, но-кося! А доки будемо байкувать, ще шматок рейок, шпалами закушуючи, віл залізний, що із нами на возі позаду з грюком-стуком переремигає. А буду я, ото, розповідати вам про батюшку, який плавав старпомом на браконьєрському судні... І таке в житті буває, що й піп сіті посипає.
Церкви в нашому селі давно не було. Старі люди розповідали, що незадовго перед війною з німцями була дуже сильна буря з дощем та грозою і під час неї влучила у той храм блискавка. Приміщення церкви вигоріло майже повністю.
У війну, зрозуміло, ніхто її не відбудовував. Після того, як прогнали фашиста, побудувала радянська влада на місці церкви, яктокат, джерело культури - клуб. Переважна частина односельців відсутністю церковного храму не переймалася, бо, яктокат, духовно зростала на теренах клубу. Чи з трьохлітровкою вина під його задньою стіною. А, зовсім незначна отарочка, переважно похилого віку барани та ярочки – їздили справляти, яктокат, духовні потреби до сусіднього села, де церква збереглася....
Аж тут задули вітри з-попід Горбачова... І духовність стала, яктокат, масово прокидатися. Почали повертати церквам відібрані раніше приміщення. А в нас у селі - клуб та й на згарищі храму. Але, таки, прислали батюшку аж з трьома дітьми. У вертеп культури, яктокат, батюшка звичайно не пішов, а почав правити службу в хаті старої Мотрі. І, одразу посунули по селу процесії збирачів грошей, яктокат, і на побудову церкви. Й довгенько вони так ходили. Та й досі ходять та вже за іншими, яктокат, трибами.
Отож, став батюшка з сім`єю на квартиру до старого Буркала. А, той, жив одинаком та й випивав собі із превеликим задоволенням, а у вільний від випивки час рибку бракон`єрив. І рибалив якісно та удачливо. Й ніхто його не чіпав. Скрізь мав свої люди.
Випивав же, регулярно й наполегливо, до стану, яктокат, мертві бджоли ніц не гудут. Але потім, причому завжди безвідмовно, брали його ті ж самі комахи на крилята та доправляли до ліжечка. Коротше, яктокат, хоч й козак, але козой був геть нє водім.
Город не садив. У хазяйстві окрім собаки на цеп, нікого не заводив. Бурчав, що не барскоє ето дєло у грязюці порпатися. Так і жив собі Буркало...
Отож, ходять по селу ті ходоки, аж ходуном... А народ в нас якийсь, яктокат, несвідомознатєльний попався. Посміхаються привітно й подекуди аж ласкаво, навіть старанно хрестяться у відповідь, а от такої дрібниці, як, ото, грошики чомусь й не дають. Ну, звичайно, яктокат, масово не жертвують. А, півтори набожні бабусі з останніми мідяками, що зав`язані у бабцячий носовичок-гаманець, яктокат тепірко, бюджет храму не наповнять.
Коротше, ніц попові ніякої каси. Навіть стрімко підростаючим попенятам і то, яктокат, пайка товста, мов швайка. І матушка жіночу бензопилку аж зовсім вимикати перестала. А та ж, яктокат, зовсім й без зносу гукає Чоловічу Безносу. І що ж тут робити бідаці? Яктокат, ще трохи й до розстригу на сраці...
Так воно і йшло якось до однієї події...
Аж курить, ото, якось травневого вечора на призьбі своєї хати Буркало. І так йому на душі добре... Все у нього витанцьовується, яктокат, і справи, й забави. Переповзла буркалячою мордякою задоволена посмішка й там, сходивши до вітру та не прибравши за собою, поволеньки вирушила кудись далі. Коротше, сидить собі дядько і аж на все подвір`я такий просвітлений, як той фінський йог у акаційовім меду...
Аж, тут двері за спиною рип, хтось у двір вийшов.
А чи не попендос це всією рясою та й на плесо суне? – спроквола промислив фінський йог. І тут же й нова думка:
На очах же на кізяк сходить, бідачка. Жалько мужика.
-І що ж тепер скажете, батюшко? – промовив із ввічливості надвірний курець вже вголос.
-Доброго вечора.
-Взаємно-приємно.
Потім вони помовчали трохи...
-Бачу, що гидко... йдуть справи... з церквою, - уривчасто проказав Буркало, з насолодою шкваром шкварчачи вогником цигарочки.
-На все воля Божа, сину мій.
-Угу. Й за кватерю два місяці, якось у пердмоне ніц не намацується.
-Не лазь туди сину, окрім як із клаптиком паперу в потрібний момент, – великий гріх це.
-Та я у ньому порпаюсь тільки, як рибу шпікулякам продам чи, як у сільпо, щось купити треба. Тільки у самий потрібний момент. А, як же тут інакше?
-То, ти, мабуть про портмоне казав?
-А про що ж? А, Ви, що ж, ото, про такий сором здумали? А ще й духовна особа... Нічого, батюшко, як ще трохи поживете в нас, то обов`язково почнете нормальні трудові словеса з-пів оберту розшурупувати.
-Заплачу я за квартиру.
-Нічого, можна й почекати. І куди ж, ото, нам поспішати?... Спереду ж вічність?
-Не блюзни, мій заблудлий сину, про духовне.
-Та знаю я, батюшко, що гріх це.
-Отож, сину мій.
Знову помовчали...
-Я от, що думаю, отче, - озвався тоді Буркал.
Народ у нас в селі совєйською владою аж добре налисо причесаний. Ну, що, типа, Бога немає чи, там, релігія – запіум для народу. Так от, довго ще Вам тієї каси чекати прийдеться... Коротше, йдіть-но, Ви, до мене другим номером. А, що? Всеодно, сам рибу всю не переловиш, а у вас оно яка скрута-цикута... Отож, улов ділимо по-братськи: пополам... Ну, то що? Сипати сіті будити?
-Красно дякую за таку великодушну пропозицію, сину мій.
-Нема за що. Бо, так швидше за кватерю... З клаптиком паперу у пердмоне полізу.
-Всеодно, спаси тебе Бог сину... Піду-но я щодо цього помолюся. Почекай трохи відповіді...
Коротше, результат молитви для забороненої рибної ловлі виявився позитивним.
-Ну, то йдіть подрімайте, отче, трохи, - сказав опісля попової згоди капітан судна. Та задні ноги, щоб від себе далеко не відстрілювали. А, як настане час, то я постукаю в шибку. І не баріться тоді. Тільки стукну, а Ви, щоб одразу з хати й до мене прожогом.
-Домовилися.
Так і забраконьєрив піп. Спочатку хлопці, як хто впізнавав батюшку на воді біля сіток, реготалися і, навіть, прохали молебен за удачну рибну ловлю тут же й відслужити. А потім, нічого, звикли. Яктокат, до всього в житті можна звикнути.
Отож, священик той прорибалив із Буркалом аж до холодів. Що-що, а з риби грошви йому на сім`ю таки вистачало. Може ще й на церкву виділяв. А тим часом, щось у людях змінилося, бо почали таки на храм жертвувати. Ще й начальство його церковне видко щось на цю справу наділило. Коротше, з весни почалося на мотриній землі будівництво і за два роки таки той храм звели. Дзвона його тепер, а ж на сусідньому боці Дніпра й глухому чути...
Отака, воно, оповідка... Кому, що треба видко. Яктокат, що як топишся, то й за бритву схопишся...
(збірка "Історії Малої Історії", 2007.)
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design