"Про Гришу – ні слова!" – часто задумливо повторює вчителька хімії Людмила Анатоліївна, коли дивиться на нашого Гришка Василенка. Якось вона розповіла такий собі учительський анекдот. Мовляв, приходить учителька додому і щоразу починає "професійні" розмови, герой яких – якийсь типовий порушник дисципліни Гриша. Сідають з чоловіком їсти, а вона: "А Гриша приніс на урок мишу". Час відпочивати, а вона: “А Гриша сьогодні вікно розбив…". Ну і таке інше. Одного разу жінка хотіла щось сказати, а чоловік як грюкне кулаком по стролу: "Про Гришу – ні слова!"
Суть професійного гумору, мабуть, до кінця розуміє тільки сама Людмила Анатоліївна і, можливо, її чоловік. Як не дивно, Гришко теж по-своєму розуміє вчительку і стає на диво слухняним, коли вона замість зауваження тихо каже ніби сама до себе: "Про Гришу – ні слова…" А от ми в таких випадках щоразу згадуємо конкретну пригоду з годинником і зловісними ударами по столу, яка сталася з нашим Гришком Василенком. Розповідь про неї вже передають з уст в уста, виникає народний анекдот, тому вважаю за потрібне точно записати, як було все насправді.
Коли неприємності минулися, Гришко сам про все щиро розповів у класі. Він лише випустив той факт, що йому дуже подобалася Оленка Вакуленко. Безперечно, всіма його вчинками керувало кохання, хоча він вдало прикривав це почуття жартами – такий собі самозахист. Але його видавали очі. Вони в нього "волоокі", як писали давні греки, – темні, булькаті, з довгими загнутими віями, печальні і задумливі, коли він дивиться на Оленку.
Того дня Гришко підсів до неї і поводився "як лицар", тобто вигадливо набридав: падав на підлогу, коли зі столу скочувалася ручка; повзав, щоб знайти її (а попередньо робив все можливе, щоб у дівчини та ручка чи олівець впали); на перервах картинно дарував крадені зі шкільної клумби айстри, добряче прим'яті в нього за пазухою; співав їй на всю школу. Вона ж, звичайно, ні в яке кохання не повірила. Хіба можна Василенка серйозно сприймати, він же артист, розіграє кого хочеш! Оленка просто побачила, що Гришка не позбутися, і гру прийняла. Вона королівським жестом вирядила його до буфету за булочками, а квіти встромила у вазон на підвіконні.
Гришко ж настільки ввійшов у роль закоханого лицаря, що посмів дуріти навіть на уроці історії. Ні, він сидів відносно спокійно і тихо – на уроці історії у нас завжди гарна дисципліна, а від тиші і монотонного голосу вчителя хочеться спати. Наш історик Микола Володимирович – чоловік грізний, високий, сивий. Він такий, що може не обмежитися зауваженням, а ще й в гості прийде: "Скажеш мамі, що буду сьогодні ввечері, нехай ставить чайника". І мама тремтячими руками кладе у вазочку печиво, готує чай, винуватця лають або й луплять, і вся сім'я трепече. Бо, як правило, батьки порушника теж були учнями Миколи Володимировича. А це на все життя…
І ось на уроці у самого історика з Гришком трапилося нещастя. Він забрав в Оленки годинник і почав ним гратися. Відстібнув від браслета, притулив до одного вуха, до другого, до губ, спробував на зуб – Оленка ж бо казала про свого годинника, що він у "позолоченому корпусі". Микола Володимирович помітив ці кривляння і не зводив з Гришка очей. Тоді Гришко запхнув годинника за щоку, зробив страшну гримасу і навмисно прошипів Оленці, що він його ковтнув. Історик не витримав і ляснув долонею об стіл. Гришко від несподіванки дійсно проковтнув годинник.
Він одразу трагічним здавленим голосом попросив вибачення в учителя. Той прийняв щире розкаяння, не здогадуючись, що так злякало хлопця. Потім Гришко написав Оленці записку: "Прощавай і прости" і сидів скам'яніло до кінця уроку. Але почувався він нормально. Зрештою, годинник був не більший за черешню. Але була ще одна причина, щоб серйозно боятися: що скаже батько, коли довідається про те, що сталося? Чи не зателефонують йому батьки Оленки? Батька Гришко поважав, а його важкої руки боявся змалечку. Але якщо тут були якісь надії, то гірше було з самою дівчиною. Оленка на перерві твердо сказала йому: "Поверни мого годинника або не підходь до мене ніколи!" Було не до жартів.
Після уроків Гришко у відчаї пішов з вірним другом до лікарні, і там йому просвітили нутрощі. Хірург радився з рентгенологом, а Гришко чекав у коридорі. Чекав, що зараз скажуть негайно лягати на операцію. Але він, звичайно, бадьорився.
– Послухай, цокає? – удавано весело питав він друга.
– Ще цокає, – відповідав той, притуляючи вухо до Гришкових грудей, хоча чув тільки бухкання серця.
Та ось покликали постраждалого. Гришко з порогу впав на коліна і трагічним голосом запитав у лікаря, яка його доля і що з ним тепер буде.
– Хочу сказати, що тобі, хлопче, пощастило! – посміхнувся лікар і прописав йому чекати природного вирішення цього питання. Так пройшов день, другий, третій. До батька все-таки дійшла якась інформація про гришковий “виступ” у лікарні. Ввечері він покликав сина, звелів сісти перед собою і почав його грізно допитувати. Гришко щось плів, викручувався, аж поки батько не вдарив широкою долонею по столу:
- Признавайся, що ти накоїв?
Від того стуку і крику Гришкові терміново приспічило вийти. Ось так вдруге від удару по столу вирішилася доля годинника. Від нього лишився неушкодженим тільки корпус, а все інше зіпсував шлунковий сік…
Те, що далі вчинив Гришко, міг придумати тільки він. Ретельно вимивши залишки годинника і вимочивши його в маминих парфумах, він відніс його до гравера. Той уважно подивився на Гришка поверх окулярів, але мовчки зробив кучерявим почерком напис: “Він був біля мого серця“. З тим написом реліквія і повернулася до Оленки. Невідомо, як пройшло вручення, чи щось додавалося до пам'ятного сувеніра і що сказала Гришкові Оленка, та примирення відбулося...
27.09.2006
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design