Батьки у довгостроковому відрядженні, а я живу один у батьківській квартирі, бо вступив до інституту. 23 лютого* – день радянської армії, який тоді було заведено відзначати як день чоловіків. На заняттях домовилися – де і коли будемо відзначати, хто що купує. Увечері прибігаю в гуртожиток, а там окрім наших хлопців зграйка дівчат-хімічок. У них у групі в середньому по три-чотири хлопці, а в нас дівчат ще менше.
За столом виникла тема – чи буде ввечері по телебаченню урочистий концерт? У нас в групі кожний п’ятий відслужив у армії та ще й дехто учасник подій в Чехословаччині . Вся увага на них. І тут я відчуваю, що настав момент привернути увагу до себе і вставити свої п’ять копійок:
- Та що там дивитися?! На початку оперні арії виконають невідомі народні артисти, в середині естрадні номери, а наприкінці величезний зведений хор в супроводі симфонічного оркестру виконає «Слава партії, хвала». Краще розповім веселу бувальщину, яка трапилася нещодавно зі мною. Блукав якось містом і опинився біля Палацу спорту. А там на рекламному щиті афіша: «Хор і оркестр під керуванням Джеймса Ласта». Я ще подумав який дурень буде цілий концерт слухати хор, і де набереться стільки дурнів, щоб заповнити палац спорту та ще й не один день. Заради сміху запитав у касі чи є ще квитки. «Трошки є» - відповідає касирка. На другий день Микола, який побував на цьому концерті, з палаючими очима розповідав, що і як там відбувалося. Виявилося, що цей оркестр виконував найкращі популярні мелодії з усього світу в гарній оркестровій обробці. Мелодії були такі запальні, що люди танцювали в проходах. Відразу після занять кидаюсь до кас, а там відповідають по-французьки: «Вже нема».
- А що ж тут смішного? – обурилася одна з дівчат, – тут плакати треба!
- А це ж чому? – вже обурююсь я.
- Та тому, що студент столичного вузу, а темний, як колгоспна земля.
- Чому це я темний? Просто не люблю оперу, а тим більше хор.
- Як можна любити чи не любити те, чого не знаєш?
- Чому це я не знаю?
- Ти хоча б одну оперу в театрі слухав?
Аргумент як то кажуть невідпорний. Я задумався, але ж не можна допустити, щоб у суперечці перемогла дівчина:
- Ти думаєш, що якщо я в театрі послухаю оперу, то зміню свою думку?
- Впевнена!
- Давай поспорим. Я йду в театр на оперу, і якщо мені не сподобається – ти потім купляєш квитки на два естрадних концерти.
- Так ти ж можеш і збрехати, мовляв ходив і не сподобалося.
- Так пішли разом.
- Згодна! Тільки якщо сподобається, ти потім купляєш квитки на два класичних концерти.
Досить скоро забув про це парі, але мені нагадав про нього мій однокурсник:
- Неля сказала, щоб ти купив квитки на «Ріголетто», бажано не в партер.
- Яка Неля?
- Ну та, з якою ти уклав парі!
- Тю, а я навіть ім’я її не взнав.
Найперше мене вразила сама атмосфера театру. Люди одягнуті по іншому і поводилися зовсім не так, як на великих естрадних концертах. Все було статечно та урочисто. Квитки я купив найдорожчі із тих, що не в партері. В ложі опинилися тільки ми вдвох. Неля зсунула стільці поближче і стала пояснювати, що відбувається на сцені. Говорила так, неначе тримала іспит перед вимогливим викладачем. Я ще подумав – чому ж вона так хвилюється? Невже для неї так важливо виграти це парі? Поступово дійство на сцені захопило мене і я перестав про це думати.
Йшли від метро до гуртожитку через парк. Сніг давно вже зійшов, але асфальт все-одно мокрий. Де-не-де зеленіла трава, та дерева в темряві стояли ще сірі. Я ще під враженням побаченого і почутого, від похмурого вигляду парку був не в гуморі, а от дівчина, мабуть уже відчула весну, була грайливою. Я крадькома поглядав на годинника і думав, що якщо ми будемо рухатися таким вибриком, то я спізнюся на останню електричку в метро. Неля пішла по бордюру, похитнулася і я інстинктивно, щоб вона не впала, схопив її за плечі. Крізь благеньке пальто відчув, як вона вся тремтить.
- Та ти ж змерзла! Пішли швидше.
Дівчина зиркнула на мене так, наче я плюнув їй у борщ і пішла швидко й рішуче. Я ледве встигав за нею. Назад до метро майже біг, але на останню електричку таки встиг. Наступні рази, після балету та концерту симфонічного оркестру ми проходили через парк без пригод і я спокійно встигав на останню електричку.
Травень. В садах і парках «сміються плачуть солов’ї і б’ють піснями в груди», а ми пішли в філармонію на камерний концерт Мусліма Магомаєва** .
На сцені рояль і журнальний столик. Артист інколи сідав за рояль, співав, та більшість часу проводив за журнальним столиком і розповідав. Мені запали в душу його слова про співаків та пісні: «Деякі співаки за допомогою пісні показують красу свого голосу, інші за допомогою голосу показують красу пісні». Я згадав оперу. Там співали славетні українські співаки Анатолій Солов’яненко та Дмитро Гнатюк. Я з задоволенням слухав неймовірний тенор Солов’яненка, а ось коли співав Гнатюк… Його голос заповнював весь зал, заповзав в душу, творив дива. А коли він співав разом із вмираючою донькою, я захлюпав носом. А що творив своїм голосом Магомаєв! Я купив квитки такі, що мені довелося сидіти за колоною. Коли співак перебував за журнальним столиком, його було добре видно. А от коли він пересідав за рояль, то мені доводилося нахилятися впритул до дівчини. Вона слухала, затамувавши подих. По тому, як на тонкій шиї пульсувала жилка, я розумів – як колотиться її серце. Здавалося, що ще трошки і вона зомліє. Я ще думав, якщо це станеться, то чи вистачить в мене сили винести її на свіже повітря. Вона хоч і тендітна, та все ж не маленька дитина.
А ще співак відповідав на запитання. Записки із запитаннями йшли нескінченним потоком. Виступ затягнувся.
- Ти ж не встигнеш назад на останню електричку, може поїхали до тебе – несміливо запропонувала Неля на платформі метро.
Я оторопів. Оце так пропозиція! Неля ж знала, що я живу один в батьківській хаті. І ось тепер пропонує піти до мене, знаючи, що крім нас там більше нікого не буде. І що далі? Юнацький максималізм: «якщо красти – то мільйон, якщо кохати – то королеву». А тут явно не королева, дівчина як дівчина, нічого особливого.
- Якось доберуся. Поїхали до гуртожитку.
На останню електричку таки не встиг. Ніч казкова, ловити таксі не хотілося. Під спів солов’їв, пішов додому пішки через усе місто. Прийшов разом з першими променями сонця. Нелю після того більше не бачив.
* В 1968 році радянські війська подавили «Празьку весну» - рух лібералізації в Чехословаччині.
**Найпопулярніший оперний та естрадний співак того часу.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design