Стояли так, обнявшись, дивилися на храм.
– Я зруйную те зілля, – наразі випалив Данило. – Чи на Великдень, чи на…
– На Великдень, на Великдень, – аж підстрибнула Люська. – Щоб отак жужмом усе – і святих, і архангелів, і хрести, й поклони – все під ноги, все в шлях, усе в загату, й потоптом через нього, потоптом до нових вершин.
– Немає Бога, немає, немає, – все повторював Данило. – Зілля то, зілля, зілля.
Кинув погляд за вікно, де з сірого після розталих снігів ґрунту перла перша зелень.
– Зілля, – мовив, – лізе, кляте, й лізе. Як же виполоти його у всьому світі й що то за світ без нього буде?
– Наш буде, наш, – глянула й Люська на першу травицю. – Це зараз він здається чорним та незрозумілим, барви з’являться, як у нього ввійдемо, і та травиця, що он радує зараз око, здаватиметься зів’ялим безбарвним бур’яном, чим вона насправді і є. Товаришу Круць, – відійшла Люська до столу, – Даниле мій дорогенький, скільки ти ще терзатимеш себе незрозумілими мені сумнівами. Врешті-решт визначся – або я і новий світ, або Бог і сьогоденні пампушки.
Аж засміявся:
– Ну, ти даєш.
– Я серйозно, – десь ніби здалеку Люська. – Визначайся.
І таким холодом війнула з очей, аж кров захолола й травиця перша змерзла на пні.
Рушив до виходу та, вже закриваючи двері, кинув:
– Ти, звичайно. Що мені той Бог. Я в дитинстві читав Біблію – там важко жити.
– А де легко? – мовила вже сама до себе товариш Клай. – Кому? Ламаючи цей проклятий світ, можна й самому зламатися, як крига. Але ж і розтавати ніяк не можна. Бо стати вище Бога ще не значить його позбутися. А кришачи себе, ще не значить до крихти й змести. Тож мести треба навіть коли віник протер груди до серця, а те серце – остання крихта. Злякаєшся, викинеш віник – і оновленню край. Треба долати страх навіть якщо поза ним іншого нічого в собі й не бачиш. Тож мету, мету себе без кінця, без краю – а страх, що дечого ніяк вимести не можу, що кудись щось у мені старе та негоже закотилося, порохнявою в мені сідає, не змітається. Біда, Данилку. А ти кажеш, що в Біблії важко жити. В собі ще важче.
Великодній день у Фасилові розпочався помимо належних церковних атрибутів ще й юрбою людей біля церкви, у вустах яких замість витканого «Христос воскрес» гнулися матюки.
Данило став серед храму, окинув поглядом вірян, скоса глипнув на попа.
– Товариші! – гаркнув. – Від сьогодні церква, як осередок облуди, припиняє своє існування. Радянська влада дарує вам свободу. Ви вільні, рекомендую тихо й мирно розійтися по домівках, аби не перешкоджати процесу очищення нашого міста від релігійного дурману.
– Господи, що це? – перехрестилася якась жіночка.
– Таки не дарма чутки ходили, що церкву розвалять, – прогуло з кутка.
– Боже! – охнув натовп.
– Ми покликані збудувати нове життя, – застувавши батюшку, правив своєї Данило, – і в ньому немає місця релігії. Церкви та храми різні, як непотрібні, мають бути знищені, аби на їх місці змогли вирости клуби, консерваторії, театри й інші атрибути нашого нового життя!
– Невже ви, шановний, вірите, – прошамкотів батюшка, – що людям з відібраними душами буде потрібен театр?
– Душа є примара й не більше, – відбрикнувся Данило.
– Душа, може, й примара, – опирався батюшка, – але й ми без неї темні та холодні, бо світло, що осяває, любов, що гріє – тільки звідтіля, тільки звідтіля.
– Годі диспутів про душу! – визвірився до батюшки Данило. – Досить уже вам, попам, мізки людям затуманювати, тепер наша черга. Без вас розберемося зі своїми душами.
– Таки не примара, вида́ти, душа, як розбиратися з нею маєтеся, – з’єхидствував піп.
– На кого слово тратиш, Даниле Івановичу, – об’явилася поряд Люська, – та по цьому недомірку бородатому шибениця ридма ридає. Що, отче, – і в очі попівські глянула, – покладеш душу за храм чи мовчки зійдеш з амвона, аби лише тілеса твої грішні теплими зосталися, не згнили завчасно?
Забігали попівські очиці, зів’яв попик, потух, відступив убік, зблід, знебарвився, розтанув серед суєти, над якою з Божою поміччю здійнятися збирався.
– Навіть попові Бог не в поміч, – розсміялася Люська. – А вам тоді що з того Бога? – крикнула до натовпу.
– Хай він хранить і сохраняє тебе, доню, – якась бабця стала на коліна та хресним знаменням осінила Люську. – Не відаєш, що твориш, у гріху тонеш сама й інших топиш. Хай хоч Бог змилується над тобою, дитино, бо сатана, скільки б йому не служила, не пощадить.
– Командуйте, товаришу Круць, – повернулася до бабці боком Люська, – виводьте людей, аби робітники приступили до ліквідації будинку.
– Громадяни, – Данило до натовпу, – вимагаю звільнити приміщення.
Раптом поряд з бабцею на коліна опустилися дві жінки, потім ще дві, потім весь натовп. Тільки Данилові хлопці та тремтячий переляканий батюшка продовжували стовбичити серед церкви.
– Не дамо! – подихом одним сказано було.
– Що? – аж оступився Данило.
– Не дамо осквернити храму цього святого дня, – заголосило довкола.
– Я вимагаю звільнити!... Я… – засіпався Данило. – Я вимагаю!... – підбіг до жіночок зігнутих. – Чуєте, геть звідси.
А жіночки в поклони, в знамення хресні:
– Не дамо, ні. Гріх, гріх.
– Та ви, – аж очі Данило витріщив. – Ви, чуєте? Геть! – верескнув.
Не чують, у молитві всі.
– Геть! – та й осівся, оступився, завмер перед божими людьми – а що робити.
А тут ще дячок, де не візьмися, з кадилом:
– Христос воскресє-е і смертію смерть попра-ав!...
– Господи помилуй, Господи помилуй, Господи поми-и-илу-у-уй! – йому у втори багатоголосся людське.
Данило до дячка, аби кадило курне вихопити, пожбурити геть, а в дячка сльози в очах, сльози.
– Христос воскресє-е! – одно виводить.
Та ще бабуся одна до ніг Данилових припала:
– Побійтеся Бога, паночку, не гнівіть Бога, молю вас, благаю!
І поклони перед Данилом б’є, наче той Господній престол зайняв, а тоді ще й чобота поцілувала.
– Ви що, встаньте, – сторопів Данило.
– Командуйте, товаришу Круць! – Люська своє гне, поряд стоячи.
«Господи, що робити?» – подумки Данило й аж очі догори звів, а звідтіля, з-під купола, погляд Божий – і в душу-примару, й аж морозом.
– Тьху ти, мана, – та матюком Данило.
І додолу очі опустив, з бабці божевільної очима стрівся. Вже не б’є поклонів бабця, вже руку суху та вироблену випростала, пальцем у Данила ткнула.
– Антихрист, – мовила й відступила до гурту.
Бачиш, Даниле, вже не Бог ти, вже з іншого боку окопи риєш. Ох, люди.
А кадило перед носом димить – аж чхнув. Та за те кадило, та з дякових рук.
– Геть! – кричить до людей. – Ви вільні, ви не чуєте?! Геть звідси, кажу!
Та кадилом у підсвічник – тільки попелу хмари знялися та диму побільшало.
– Христос воскресє-е! – дяк своєї.
А люди ридають та підлогу церковну цілунками криють.
– Не осором. Господи! – хтось волає, аж захлинається. – Не возведи антихриста!
– Тьху! – сплюнув Данило та й застиг, розгубившись зовсім.
«Чи його піти звідси? – мовив подумки. – Люди йти не хочуть, то я піду».
Глянув мимоволі знову вгору, під купол, з Божим поглядом писаним повторно стрівся.
«Чого ці люди за тебе так тримаються, га? – перепитав. – Зі страху, з любові, з недоумкуватості, чи з-за душі-примари, яку за тебе мають? Пояснив би мені, чи що, а то, як у калюжу, каменя в душу кинув, і від того каменя бруду вихор усю калюжу скаламутив, що ні ясності, ні знаку, що й не розбереш тепер – чи душа то, чи просто калюжа в мізках хлюпається, ятрить думку та витіпує з неї казна-що».
Стоїть Данило, голову задерши, балакає собі з…
Якби не Люська, то…
– Ану, мать вашу…
Люська дулом нагана дячкові під ніс та втришия того з церкви.
– Чого стоїте? – до хлопців Данилових узялася. – Хапайте всіх за шкірки, та за браму – щоб аж гепало.
Хлопці зам’ялися.
То Люська когось у мармизу, до когось з наганом.
– Робіть, що наказую!
Потягли людей з церкви. Лемент, прокльони, молитви – все сплелося.
– Браття і сестри! – озвався нарешті переляканий батюшка. – Не опирайтеся, нічого ж не вдієте. Збережіть Бога в душі – і храми воскреснуть.
– Я тобі зараз дам агітацію, богомолець чортів, – розпашіла Люська знову добралася до попа.
– Яка ж це агітація, я ж прошу не опиратися, – забелькотів той.
Та Люська не чує.
– Я тебе воскресну, – та попа за бороду, та наганом у мармизу, аж піп бідолашний зашпортався в ризі й гепнув додолу.
– Тягніть цього лантуха! – Люська до хлопців.
Потягли.
Данило й собі за якусь жіночку вхопився, заходився цупити.
– Не ганьбіть, побійтеся Бога! – простягла та руки.
– Хай йому грець! – перечепився Данило та по руках тих чобітьми кованими.
– А-а-а-а! – жіночка від болю в крик.
– Недоумки! – кричить Данило.
Кому кричить – не тямить, одно до виходу рветься, геть з цього пекла, є менші, хай виштовхують.
Через когось перечепився, впав.
– Що, товаришу Круць, і вас витягувати треба? – Люська схилилася.
– Не треба, – зло відповів, зводячись.
Ще й бабця, об яку перечепився, шпортається поряд, за галіфе Данилове смикає, випростатися хоче.
– Та заберіть її! – заволав Данило.
– Кому наказ? – перепитує Люська.
Звіріє Данило – від лементу, від голосу Люсьчиного зверхнього, від бабиного сіпання за галіфе.
– Стара курва! – лається і стару за свитину хапає, тягне, волочить до брами.
– Ой, синочку, Господь з тобою, – бабця стогне.
– Заберіть його собі! – оскал у Данила, немов крові напився.
Виштовхнув бабу за браму.
– Все, – мовив, – алілуя кінчилася, співаємо «Інтернаціонал».
– Що? – бабця з питанням.
Штовхнув чоботом замість відповіді, звалив долі стару.
– Бог простить, – буркнув невідь-нащо й до кого.
– Розкисаємо, товаришу Круць, – знову Люська поряд. – Що ж виходить – ішли на Бога, а прийшли до нього.
– Та я… – і не знайшов, що сказати, лиш махнув рукою.
– Не ви це, товаришу Круць. Вірніше, може, й ви, але не мій Данило, – мовила й відійшла.
– Люсю!
– Бог простить.
– Немає Бога, присягаюся.
– Не вірю. Словам твоїм не вірю. Надто вже хисткі думки носиш. Мінливі надто.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design