Божевілля – це кричати на весіллі «Гірко!» Бо коли дійсно гірко, не весілля то є, а впрягання в ярмо двох доль, аби місили, як воли, земну твердь у непролазну твань. Коли ж весілля, там долі, як птахи, в небо, в небо – а що в небі гіркого: хмари, синь, зорі? В небі – неозорість, а не згірклі вигуки божевільних невігласів.
Тож коли Василь Сажиндовський підніс на невеличкій вечірці в честь одруження товаришів Круця і Клай склянку й загорланив «Гірко!», Данило не витерпів:
– Кому гірко, хай витре шмарклі, аби не текло до рота.
Товариші-підлеглі, що й собі малися вже волати дурнувате слово, враз заціпеніли.
– Щастя не буває гірким, – роз’яснив Данило, – гіркими бувають лише невдачі, – й виразно ще раз глянув на Василя, аж тому й хильнути раптом розхотілося, тож поставив назад підняту до стелі склянку.
– То хоч так поцілуйтеся, без «гірко», – несміливо обізвався хтось із кутка.
– Не баронесу заміж віддаєте, – огризнулася Люська, – аби слинні процедури спостерігати, бойових побратимів у нову дорогу споряджаєте, тож заспіваймо краще щось наше більшовицьке.
Наспівалися вволю – так і одружилися.
Побравшись, жили Данило з Люською в Люсьчиній кімнатці. Те ж саме скрипуче ліжко, та ж сама плита-груба, ті ж самі стіл зі стільцем, хіба що шинелі дві тепер на бильці висіли, а замість килима на всю кімнату…
– Щастя, – видихнув Данило й обійняв Люську.
– Гай-гай, далеко ще до нього, – пригорнулася кохана.
– Чому ж далеко? – здивувався. – Ось ти, ось я, ось наші душі в одній купелі – що треба ще, Люсю?
– Які душі, Даниле? – звузила очі. – Відстав горня, рідний мій, не пий узвару того – отрута ж бо. Простіший світ. У нім людина, її мрія і життя – чи ради мрії, чи мимо. Все.
– А ми? – обурився. – Що нас з’єднало, що в теплі топить, як у раю, що тулить одне до одного, що в’яже, радість дає, яка місяць уже не звіюється з наших днів? Куди кохання приткнути у світі, куди його поселити – ти ж місця йому не лишила. Ти душу звіюєш зі світу, а коханню де жити?
– У кроках, – мовила.
– В яких ще кроках? – не второпав.
– У кроках до мрії. Чого ми прагнемо, Даниле? Невже лише сюсюкати довічно одне до одного? Я – ні. Я вся в борні, в новому світі, у прагненні до нього. Мені немає зупину. Це тільки коли людина сліпа, коли мрію свою спозирати не спроможна, коли безсила, шляху боїться, вона хлебче зілля, аби примарився їй вимріяний світ, і в тій облуді хіхікає та радіє, як дурненька – аякже, сягнула щастя. Але зілля спливе, розчиниться – і все, пустка, омана минула, немає ж нічого. Треба або знову хлебтати зілля, або усвідомити страшну правду та пустити кулю в лоб. Я не вірю в душу, Даниле – зілля то, зілля. Я вірю в кроки.
– Я не знав, що щастя живе в ногах, – набурмосився Данило. – Я, знаєш, не з тих, – зло кинув, – щоб попід кущами природу вгомоняти і мати се за кохання.
– Та не в ногах воно живе, твоє кохання, – не образилася за докір Люська.
– Моє лиш? – сердився ще більше.
– Наше, – виправилась. – У кроках. Розумієш, Даниле, не можна кохання склити, як ікону, за найвищу мрію. Бо навіщо тобі тоді новий світ, як ти розімліти можеш і в старому? Кохання – це так, пожива, аби міцнішав крок, аби було на кого обіпертися, коли зневіра тлумить шлях, коли втома застує очі. Як хліб, як зброя, як ненависть, так і любов – пожива лиш. Основне – мрія; кожен крок до неї – оце і є життя. А без сили кроків не буде, а без поживи не буде сили. Отак, Даниле, отак.
– Ой, Люся, іноді мені біля тебе аж страшно, – зітхнув. – Думав, ми в щастя пірнули, а ти кажеш – у куліш. Пожива, кроки – сумно, Люсю.
– Щастя – сягнути мрії, – різко кинула. – Все інше – радість. Та чи тобі не однаково, яке слово мовити, – наразі грайливо прощебетала й рукою обвила, – аби добре було.
– Хай і так, аби до душі, – погодився.
– Ох, Даниле, розплющ очі, пробивай шкаралупу, бо замуруєш себе, замуруєш.
– Куди?
– В минуле.
Може, ще уточнив би дещо, та ліжко – воно таке рипуче, не до слів, не до бесід; під його скрип – хто в щастя, хто в радість; а разом – у кохання.
А мрії…
Мрії – попереду; а життя – воно крокує. Люся Клай – очільник райкому партії Фасилівського району. Данило Круць, аби сім’ю не розривати з-за роботи по різних регіонах країни – в тому ж районі найперший чекіст.
Поселялися на новому місці – двокімнатну квартиру їм пропонували, Люська ж вибрала невеличку кімнатку на зразок тієї, з якої нещодавно з’їхали.
– Люсю, тіснувато, – м’явся Данило.
– А люд трудовий уже в покоях блаженствує? – єхидно так секретар райкому до чекіста.
– Та ні, – знітився чекіст.
– То не пхаймо свою радість поперед людської, – мовила Люська, – не вивищуймося, бо будуватимемо, будуватимемо новий світ на кострубатих сучках, та й змостимо старий. Чи ж варто трудитися тоді, руйнувати було, аби ж таке саме по часі змостити?
І знову стіл, два стільці, таке ж скрипуче ліжко, ото й тільки, що трохи ширше, замість другої шинелі шкірянка, замість груби-плити груба вже лишень та ще табуретка з відром води та квартою біля нього в кутку.
– З чого роботу думаєте почати, товаришу Круць? – це вже Люська не на ліжку, не серед кімнати, це секретар райкому в своїм кабінеті.
– Роботи вдосталь, – Данило обтічно.
– А в мене ідея, – товариш Клай по кімнаті, руки за спину заклавши, – треба люд тутешній до нового світу смикнути, бо захряс, зачучверів.
– Себто? – товариш Круць запитально.
– Це ж ідіотизм, – Люська сердито, – райком партії, осередок руху, осередок боротьби, і на тобі, поряд дзвони бемкають, баби богомільні хрестяться, попи піють; опіум на народ ллють рікою, а нам на все це зирити й закрити баньки, затулити рота? І хто після цього назве нас будівничими нового світу, хто матиме нас за тих, що принесуть нове життя, новий світогляд, нове щастя – справжнє, не з зілля випарене, з життя сотворене, не для душі якоїсь міфічної виспіване, а для розуму дане, для рук, аби людність рухалася далі, творила, а не скніла на перехресті хресних ходів довкола гріхів і раю.
– Закриємо церкву? – Данило обережно.
– Розвалимо, – Люська різко.
– Як? – і застиг товариш Круць.
– До фундаменту, або й той виколупаємо, – секретар райкому в азарті. – Немає Бога, є ми. Ми – вищі, бо ми придумали Господа, не він нас. Ми придумали, ми й забудемо. Невже ми не володарі своїх думок, невже не в змозі стерти те, що написали самі? Світ створюється для того, аби бути зруйнованим, тож над думкою нидіти не варто – будемо стирати.
Мовчить Данило. Лише крізь вікно на величну споруду храму дивиться – мовчить.
Підійшла Люська, стала поряд.
– Що, страшно? – перепитала.
– Ти відносно чого? – нашорошився.
– Церкву валяти страшно, либонь? – повторила запитання.
– Що там страшного – камінь, цегла. Споруда, як споруда, – знизав плечима нервово.
– Та не споруду валяти страшно, – мовила Люська. – Церкву.
Промовчав.
– У нас же з дитинства так привчали, – продовжувала Люська, – бозя в утробі нашій. Як єдиний, всевишній і всевладний. Тепер ми говоримо – його немає. Але звідтіля, з глибини єства, повзе страх – а як є? Як скарає за богонелюбство? Важко зламати не церкву за вікном, важко церкву в глибині очей. Не важко мовити привселюдно, що Бога немає, важко піти проти нього супроти, не злякавшись, якщо він і є. Легко створити новий світ словесами, послуговуючись у повсякденні світом старим. Значно важче творити новий світ насправді, нищачи під нуль старий світ, нищачи, навіть якщо він в’ївся в тебе, як короста, тож, нищачи його, ти нищиш і себе. Найважче знищити самого себе, знищити так, щоб опісля розправи лишився не труп, а ти новий вигуцикував, усвідомлюючи, що трупом ти був до знищення, яке в принципі стало твоїм народженням. Зрощений на таких ґрунтах світ дійсно буде світом новим, а не перелицьованим світом минулим. То що, товаришу Круць, зруйнуємо себе, вихлюпнемо з себе все непотрібне чар-зілля, що роками вливалося в нас прогнилим суспільством, низькою до ницості людською думкою, нами самими – незрілими ще та прокислими від незрілості тої?
– Се, звісно, можна, – мовив Данило важко, – але чи щастя люду трудовому ми цим доточимо. Глянь он, скільки мирян до церкви суне. То ж не буржуї, далебі, простий собі люд. Щось же він там знайшов, чогось звідтіля потребує.
– Облуду знайшов там люд, – суворішала Люська, – зіллям себе поїть непотребним, а думає, що ліки заковтує. Перед входом у новий світ людство узріє кінець світу. Старого, звісно, але це зрозуміють лиш опісля. Бо для обпоєних зіллям руйнація оного видається за руйнацію всього й уся, хоч насправді то лише пропадає зілля.
– Ну, не знаю, – Данило тяжко.
– А мені твоє дрібнобуржуазне незнання, як коневі верба біля ставу в сусідньому селі, – не Люська поряд, секретар райкому. – Готуй своїх хлопців, аби народ у руках тримали, як процес почнеться. Щоб без ексцесів, щоб усе чин чином, щоб виховний момент калатав, бив у мізки сильніше за дзвін на дзвіниці, щоб гуло довкола, щоби сам Бог знав – далі йдемо без нього й кари нам за те немає, бо немає й Бога.
Хруснув Данило пальцями.
– Ти дрібнобуржуазність мені не ший, – глянув спідлоба, – бо я… – не знайшовся на слові. – Я не тим печуся, не Богом, споруда просто гарна, архітектура.
– Набудуємо нових споруд, ще кращих, – раптом знову десь пропав секретар райкому, натомість Люся обняла за шию. – Я, може, й розумію тебе, Данилку, але ж і ти зрозумій – кого ж ми на нове будівництво звихнемо, як себе на нього налаштувати не в змозі. Переламуймо себе, Данилочку, бо прахом звіємося. Зціджуймо з себе кляте зілля минулих звичаїв, бо як загниємося й ми, поводирі, то, крім болота, нічого народу нашому більше не бачити.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design