Жнива – час уміцнення хліба. Строкатий, розхристаний, непевний він збирається в сніп, ув’язується, звозиться – й ото вже хліб. Ще, звісно, десь там удалині молотьба, рушення зерен, просіювання борошна, сквашування й замішування, деко й гаряча піч, як останній гарт – але коли хліб у сніп, то вже основа всіх майбутніх процесів.
Поки що хліб у колоссі. Шелестить, бурує світ житніми вусами, гордиться тими вусами – аякже, зрілий. А ген на горизонті хмара побликує, темна та тягуча, як страх – і що ті вуса, гордишся якими, хлібе, коли тебе чи градом, чи вітрюганом лютим прибити можна до землі, втовкти в багно, в річища дощові. Тобі б у сніп, та підперезатися перевеслом – отоді б ти став герой, бо дав би життя надії та й змогу мав воскреснути в прийдешнім літі; а так маєш змогу зігнити, змитий потоками в став – хто возвеличить тоді твої вуса в пісні; як вони – солома остюкувата, та й тільки.
Он дві жіночки край поля сніпкують хліб. Видко, тільки взялися до справи, бо сніпків – з десяток; а поля незжатого – мамцю рідна.
– Добридень, дівчата. – Данило басом-басом.
– Добридень, солдате, – одна з жіночок, миловида, молода, дзвіночком поміж жита.
– Іди, служивий, нащо тобі солдатки, що зачіпаєш, – інша, баба бабою, зла, очі остюками-половою, проганяє геть.
– Та я ж тільки привітався, – Данило своєї, – води дайте, як маєте, бо до міста далекувато ще, згорю серед степу.
– Вода аж ген під кущами, я б і збігала, – молода мовить, – але ж поля ще, Господи, дай сили, а мати стара, сором бігати попід кущами, а їй усе жито лишати.
– А ви біжіть, я за вас сніпця впакую, – Данило аж рукава закотив.
Коли ж напився принесеної води, похвалився своїм снопом:
– Дивіть, якого козака злапав.
Молода в сміх:
– Це ж не козак, незграба. Великий, пузатий, як пан, а перевесло вутле, наче наша доля – його ще й не торкнешся, а він уже на стерню зсиплеться. Недарма казано: солдатові – воювати; а жінці – жито жати.
– Гапко, не гигочи, – випросталася враз стара, – бо не подивлюся, що чужий поряд, задеру спідницю й таких усиплю, що жаром і надвір ходитимеш. Ставай до серпа, а не бісиків серед жита колотиш.
– Вибачте, треба жати, – опустила очі долу Гапка й подалася до жнив.
Зітхнув Данило, пішов далі.
– А перевесла все-таки навчіться в'язати тлусті, – не втерпіла, озвалася молода, – бо тонкими не вдержите ні себе біля світу, ні світу коло себе.
– Гапко! – окрикнула стара.
– Я постараюся, – гукнув Данило. – Обіцяю!
Перевесла – про них і Шмаченко тлумачив. Щоправда, не про ці, з жита для снопів в’язані, про інші – ті, що світ і людину трудящу в’яжуть воєдино; аби дістала щастя, як сніп – запашної печі.
Як ото вернувся Данило Круць з каторги, як згуртував товаришочків, то й з’явився біля них Шмаченко Ілля Митрофанович. Інженером у Гольдберга числився на заводі.
– За що стоїте, хлопці? – перепитав.
– За себе, за люд трудящий, - озвався Данило.
– Якусь ідею маєте, якийсь шлях?
– Ідея проста – світ однаковий; а шлях битий – ідучи ним, б’ємо панів, аби поменшали, а люд сіромний підбиваємо, аби побільшав.
– Хлопці, та вас зітруть і скришать.
– Чого б то? Ми душу за діло класти готові, ми не такі крихкі, як дехто думає.
– Може, ви й не крихкі, – погодився Ілля Митрофанович, – але коли проти армії виставити одного списа, когось він, може, й уб’є, але армія в цілому його й не побачить. А от коли списів, що дерев у лісі – не кожен монгол здолає хащі. Та й друге – списи ще тримати треба вміти, бо чи армію зупините, а себе покалічите.
– До чого ваша мова? – напрямки поцікавився Данило.
– А до того, – мовив Шмаченко, – що коли ви своє щастя будете вибивати у себе в місті з трьох чи чотирьох панів, то зійдете за банду й не більше, коли ж ви зростете ідейно до ролі побивача панства в масштабах світу – станете борцями. Коли набрати в кишеню гривеників і ходити роздавати по дворах, по-перше, багато не обійдеш, по-друге, довго не походиш. Інша справа – звернути світ у таку дугу, аби в кожен двір той гривеник приносила створена тобою система. Це правильніше, розумніше й справедливіше. За щастям, хлопці, не треба блукати світом, бо ноги вб’єш, яке то щастя – безногим стати; щастя, дорогенькі мої, треба творити головою.
– Себто? – поцікавилися хлопці.
– Світ треба витворювати так, аби не ходити вік свій за щастям і людей у ту дорогу гнати, а щоби щастя само приходило у твій вік, а потім каналами твого розуму розходилося до всіх.
– Ого, мудровано, – скривився Данило. – І чи можливо взагалі? Навіть не втямиш, що для цього й робити треба.
– Робити треба дуже багато, – погодився Ілля Митрофанович. – Найперше, треба вчитися. А ще гуртуватися. У велику, дуже велику силу. Аби не кулаком, розумом зламати світ. Бо революція, хлопці – це думка на думку; а лоб у лоб – то вже є війна.
Довго вагалися хлопці, довго сурмили свій збір, не кожен і витримав, дехто зійшов на злодійську, грабункову стежку, щастя вбачивши в панськім злоті на своїй долоні – а Данило вивчився. Хист та звабу до читання мав, а Ілля Митрофанович мав багато друкованого слова – пичкав, не жалуючи.
– Та ви розсипаний буденністю інтелектуал, Даниле, – вигукував частенько при розмовах потаємних з Круцем.
– От читаю, розумнішаю, – забідкався якось Данило, – а відчуття таке, ніби щось закопую. Розумієте, з парубоцтва дав одному чоловікові, Павлу Жуховичу, та й своїй душі клятву – життя покласти задля того лиш, аби щастя внести в хату люду трудящому, кожному зокрема й усім разом. Ось учуся, думаю – є ідеї, є прагнення, є наука ціла в Маркса й інших революціонерів; а от як конкретно щастя по людях рознести – не втямлю. Блукати, як Робін Гуд чи Дубровський, по панських маєтках та розносити тамтешні коштовності по чорних хатах – це, звісно, примітив, я розумію. Але як інакше випиту з людей багачами кров тим людям назад повернути, як тим людям дати життя подальше без панства, аби люди жили щасливо та знову з самих себе нових панів не наплодили?
– Ти бачив, як росте жито? – запитав раптом Ілля Митрофанович.
– Аякже, – здивувався Данило.
– Вважай, то людність, суспільство, – продовжував Шмаченко. – От росте воно, виростає, потім його жнуть і сніпкують. Складають у копи – вершки до середини, аби не гноїлися; низи – назовні. Аби гнили та вершки від негоди прикрили. Нібито й немає іншого шляху, аби в безхліб’ї не скніти – ділиться сніп на вершки й низи; і як не крути, вершкам – шаноба; низам – негода. Але ж можна змайструвати клуню. І як у ній ті снопи не клади: все – сухеньке; все – в лад. Немає особливої потреби пнутись у вершки, нема чого боятися низів – усім шаноба, сухість і достойна осінь. Звісно, хтось повинен у тій клуні бути міністром, хтось – вулиці підмітати. Але всі вони сухі й випестувані. Оце і є вінець справедливості, те перевесло вселенське, що єднає над землею щастя. Клуня та – держава пролетарська, яку ми повинні здобути; ми з тобою, Даниле, й такі, як ми, свідомі себе люди – складові перевесла, що зв’яже жито-нарід наш у снопи достатку та щастя.
– Це добре, – міркував Данило, – клуня – держава; ми – перевесло; але як урівняти світ, як двірника й міністра поставити на один стілець, бо ж раз на віку живуть, тож нічого одному діставати стелі, а іншому - тільки припічка. Як нам ув’язати їх у один сніп, щоб міністр не цурався мітли на своєму подвір’ї, а двірник мав на столі міністерський харч?
– В'язати їх треба державою, – пояснював Шмаченко, – законом, який би не гнув між людей параболу, а вів рівну лінію. Треба скрутити таке перевесло, щоби стискало жито, як жмут, аби не розсипався сніп, аби не падали одні на полицю, інші – під ноги.
– І ми з вами можемо стати таким перевеслом? – поцікавився Данило.
– Зможемо, – твердо мовив Ілля Митрофанович. – Але при одній умові – якщо забудемо про себе, а думатимемо лише про сніп. Бо як тільки згадаємо про себе, почнемо цінити, хто ж ми – вершки чи низи, розшаруємось і тріснемо. Перевесло – це те ж саме жито, що й у снопі, от тільки воно не повинне більше бути житом, воно повинне переступити через себе й скрутитися в перевесло. Де немає верхів і низів, де негоже шукати зручності, де можна знайти лише одне – бути скрученим; аби сніп залишався снопом – рівним, згуртованим, здатним на добрий намолот для майбутніх поколінь. Іншої справедливості, якої варто прагнути, я не бачу. А ти, Даниле? Куди твоя душа горнеться більше – в перевесло, чи у стягнений ним сніп; у борню щоденну за міць снопа, чи у сніп, скріплений тою чиєюсь борнею? У снопі легше – тебе тримають; у перевеслі важче – тримати треба тобі. У снопі тобі несуть щастя в хату; в перевеслі – ти якраз несеш. У кожну хату, повсякчас минаючи свою. Бо як принесеш у свою, заспокоїшся, ляжеш спочити. А спочивати ніяк, у снопі вічний тиск людської природи ненаситного захоплювача, тлумити його треба повсякчас.
– Це ж ми, з перевесла, що, не матимемо права на щастя? – аж злякався Данило. – Ніколи?
– Матимемо, – заперечив Ілля Митрофанович, – але його нам повинні приносити інші. Бо як тільки принесемо самі – ото й кінець загальному щастю.
– Хто ж нам його принесе, – здивувався Данмло, – як носимо його тільки ми, а собі занести не можемо?
– Сніп, – мовив Шмаченко, – він може віддати нам лише стільки щастя, скільки йому організували його ми. Якщо ж у нас того щастя з’явиться хоч на крихту більше, значить, ми його вкрали, недодали. З цього на землі й починається нерівність, що назавжди вкидає в каземати недосяжності справедливість, яку оце ми й хочемо звільнити для спільноти своєю вимріяною революцією трудящого люду. Ти, Даниле, не соромся, якщо відчуваєш, що тобі хочеться добрих чобіт, гарного харчу, ошатної сорочки незалежно від того, що носить і їсть твій сусід, не соромся, йди в сніп, я не подивую, бо в снопі тисячі стеблин, а в перевеслі – десять. Що скажеш?
Чоботи, звісно, це болюче питання для Данила. Вже мав їх, але ті, омріяні з дитинства – то назавжди, як вершина бажань. От тільки не зміг би він їх носити, коли б Настя, не ця, Гамбульського жона, а та, з юнацтва, кохана, ходила б поряд босоніж. Спершу її взув би, лише потім – себе. Що ще треба, аби відчути: ти – вартий перевесла; ти – за народ; ти – справжній революціонер.
– Я не зможу чекати, доки хтось принесе мені щастя, – мовив Данило Шмаченку. – Я волію носити його сам.
– Я знаю, – сказав Ілля Митрофанович, – я бачу це, Даниле Івановичу.
– Таке скажете… – засоромився Круць, – який я вам Іванович. Просто Данило.
– Ні, – поплескав по плечу Ілля Митрофанович, – переріс ти вже Данила, хлопче. Іванович ти вже, Іванович.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design