Серед промерзлого степу палає вогнище.
Соваєш валянки по рипучому снігу, січеш темряву на крихти – йдеш. Довго, нестямно, аж дубіє на морозі пика, вдарив би хтось у неї, розсипалася б, як скло, хекаєш, мов паротяг на стоптаній морозами колії – тчеш до вогнища нитку долі, бо там тепло й світло між змороженого світу.
Доходиш. Горить цурпалля. Грієшся. Спершу відпарюєш пику. А спина, що до темряви, до степу, дубіє далі. Повертаєшся до кострища задом, перед увесь – у іній, як потопельник у річку. Й у вогонь не плигнеш – згориш, хоч і мерзлий. І з собою не візьмеш – вогонь не для шляху, а йти треба далі.
Бо степ – світ; шлях – життя; а вогнище – надія наша. Йдемо-йдемо, аби зігрітись, а зігрітися до пуття – ніде. От якби степ із морозу в літо, тоді б… Але ж…
Помер батько, то кинув Данило науку, до якої ще й прилипнути не встиг, та прилип до тютюну в Гамбульського. Той його вирощував, сушив, кришив, пакував у цигарки та коробки, аби потім чиїмось димом натоптувати свій капшук. Наймав людей, дітей теж не цурався, вони влітку теє зілля саджали, сапали, жали, в’ялили, а взимку досушували, доламували, докришували та допаковували. Цілий рік при справі, хоч при якійсь копійці.
– Важко, сину? – жаліла по вечорах мати.
– Нічого, – казав, – зароблю грошей, куплю вам, мамо, нові ночви, а собі ялові чоботи.
Та щось воно не клеїлося. День при дні третій рік у тютюні бабрається, брати старші й сестри теж байдиків не б’ють, усі по наймах, а ні ночов нових, ні чобіт ялових – усе як не на харчі, то на менших; усі заробітки вітром віють – ні в руках, ні в роті. Хай батько пив, у безгрошів’ї страждали, а Данило ж малий ще, не п’є, та й старші до горілки не так щоб дуже – а грошей як не було, то й немає. Чому?
Он Вітько Півник, Гамбульського синок, тиняється днями як не по гімназії, то на вакаціях, пещений, дорідний, рученьки білії, не закаляні, щороку новими яловими чобітьми лисніє, а ще ж і черевики має. А тут у тютюні вже третій рік задихаєшся, п’яти – репанина, руки чорні, як у дідька, а все одне й те ж: улітку – босоніж; узимку – в латаних-перелатаних ще батькових валянках.
Чого так?
Раз живемо на світі. Чого ж не однаково? Де б дізнатися таїни цієї?
Батюшку був запитав якось у неділю в церкві:
– Чому Бог так створив світ, що Вітькові Гамбульському кожен рік нові чоботи випадають, а я за весь вік ще жодних не мав? Це ж несправедливо, неправильно, неправедно. А неправедно чинити – гріх. Чи може Бог учинити гріх?
– Ах ти ж богохульник! – визвірився батюшка. – Щеня, та скільки в тебе того віку, що ти ним межи очі Господні пирскаєш!? А хто це тебе на сіє напоумив? Ану зізнавайся.
– Ніхто, – чесно мовив Данило, – набив п’яти оце по ріллі, та й цікаво мені стало, чого Вітько своїх п’ят поряд зі мною не б’є, а живе – пан паном, хоч і малий такий же, як і я.
Батюшка запустив п’ятірню в бороду, а тоді й мовив:
– Не об тім, хлопче, печешся. Ніж мався помолитись оце ревно, подякувати Богу за сотворений ним світ та й прийняти той світ таким, як є, пускаєш глиста в душу. Не роби цього, дитино. Бо сточить той глист сумнівів душу, як черв’як яблуко, і як ото не лежить, а гниє червиве яблуко, так згниє і твоя перепатрана, поїдена сум’яттям, душа. В молитву, хлопче, в молитву душу неси, це такий часничок, що всякого глиста вижене, й чистий будеш, яко янгол.
– А в чоботях буду? – за своє Данило.
– Вірувати можна й босоніж, – за своє й батюшка.
– Але ж ви в чоботях, – Данило знай свого прагне, – ви ж не хочете босоніж службу правити. Ви – в чоботях; я – босий, але мати однак щонеділі несе в церкву зароблену мною копійку. Вам глиста виганяємо, а собі – нічим.
– Ах ти ж паршивець, – схопив батюшка Данила за вухо. – Та ти не глиста, цілого біса в себе впустив. Виганяй, молися, молися, – шарпав за вухо. – Молися, кажу, – відпустив вухо, зате по загривку важкою долонею тріснув.
Та глист від тої науки з душі не зійшов, навпаки, заворушився ще дужче. Смоктав, гриз, колупав мізки, вимагаючи відповіді на одне-єдине запитання: чого Вітько Півник заслужив чоботи, а він, Данилко Круць – ні? Однакові ж однаковісінькі хлопці – і по літах, і за статурою, й по забіякуватості, й по силі; всім однаковісінькі, а чобітьми – ні. Весь світ Данилко обдумав, якесь особливе право носіння чобіт шукаючи – і чи то голова хлоп’яча мала, чи світ великий та заплутаний, а сам не знайшов.
Потребував поради. Софія Микитівна, сестра Гамбульського, часто-густо, сидячи у вікні, книжечки всілякі почитувала – Данилко так на ті книжки дивився, наче з них виглядали нові ялові чоботи.
– Вмієш читати? – якось запитала Софія Микитівна.
– Вмію, я трохи вчився у школі, – облизався Данилко.
І Софія Микитівна дала книжку. «Казки» – плелося на палітурці. Ковтнув чи й не за день. Зрозумів – не те, не те чтиво, бо нащо йому всілякі Змії-Гориничі, коли хочеться правди про чоботи.
– Це – дитяче, – мовив Софії Микитівні при зустрічі. – Мені б чогось твердішого.
– Якого? – засміялася дама.
– Твердішого, – уточнив. – Щоб на душу лягало. Щоб про людей, про справжнє.
Софія Микитівна не відмовила. Давала й давала книжок. Читав, кидав поживу виявленому батюшкою глисту. З книг утямив, що чоботи йому, Данилу Круцю, не швидко зносити, бо люди живуть неоднаково. Живуть – раз; але – неоднаково. Чого?
Книги мовчали. Або не тим мучились, або не тими пеклися, або не ті попадалися.
– Софіє Микитівно, – запитав у володарки книг, – а чого люди живуть неоднаково? Ось у вас і книги, й чобітки, а в мене – ні того, ні того. Я розумію, ви – старші; ви – як моя мати. Але ж ви не перете чиїсь шлярки в ночвах, ви й своїх не перете, а книг у вас, як у нас іноді вошей, і не робите ви нічого, одно читаєте та ходите з парасолькою по парку, а моя мати руки стерла по лікті, мило пороз’їдало їх до кісток – а їй не до парасольки, їй хліба шматок не щовечора випадає з’їсти.
– На все Божа воля, – сердито відповіла Софія Микитівна й перестала давати книги.
Та глист уже виріс. Він був уже чи й не на всю душу. Він потребував поживи.
– На все Божа воля, – казала Софія Микитівна.
Що ж, вирішив Данило поспитати поради і в Бога.
Тож відважився й пішов до Софії Микитівни ще раз.
– Чого тобі? – невдоволено буркнула дама.
– Розумієте, – мовив, – завівся у мене в душі, казав батюшка, великий і небезпечний глист.
– Пхі, – скривилася Софія Микитівна.
– Його треба вигнати, – провадив своєї Данило, – дайте Біблію.
– А це допоможе? – зацікавилася пані.
– Не знаю, – зізнався чесно. – Ви кажете, що на те воля Божа, аби одні люди бідували, а інші панували. От я й хочу суть тієї волі вловити, осягнути, чим я завинив, що не вартий чобіт, а Вітько, племінник ваш, чим прислужився, що чобіт вартий.
– На, шукай свою правду, – простягнула Софія Микитівна Біблію. – Тільки запам’ятай, Данилку, одне: чи знайдеш ти що, чи ні – змінити нічого не годен; адже Божа воля – не твоя єпархія. Змирись – і живи; вір у свої чоботи – і знайдеш їх. Бо як збунтуєш, замість віри напхаєш ув очі злості, чоботи, може, в когось і вирвеш, але душею зчерствієш на цур. Згубиш душу. Страшний не глист у душі, а душа у глиста. Бо людина – то ще й серце; а глист – черв, він лише пожирає все; за ним – слизька лишень дорога та сплюндрований зачерствілий світ.
– Пусте, – схопив Біблію до рук, – хай що там не буде, аби чоботи були для всіх. Бо раз живемо, то й чоботи повинні разом носити. Кожен.
Заглибився у святе письмо. Як шахтар у шахту. Кожну главу дослідив, кожен закуток, вугіллячко дороге надибуючи. Копирсався, длубався, все на-гора видавав, до мізків, там складував, пакував у вагони – і в душу все, в душу, як кокс у мартенівську піч. Горіло, плавилось, але – чи то недодержав, чи не в тих пропорціях усе заклав – не зродилося криці, де відповідь, як удар шаблею, лилося чавунцем крихким, непевним, скоріш не на відповідь схожим, а на те ж запитання, яке у вигляді руди і пхалося до печі.
Що подивувало найбільше, то це натовпи панів і рабів у книзі. Гукалося: «Люби свого ближнього, як самого себе»; а творилося інак – поганяв пан раба й далі. Бо любити раба – це поставити його врівні. Хто ж тоді пану ноги помиє й воду винесе? Ісуса Христа на всіх панів не напасешся, а самим до ніг своїх же схилитися – ні бажання, ні прагнення.
Сказано ще: «… багатому трудно ввійти в Царство Небесне». А чи вони туди хочуть? Певно, що ні, бо багатства тримаються кріпше за Царство.
А чом би й не триматися. «Бо кожному, хто має, дається та й додається, хто ж не має – забереться від нього й те, що він має». І тут же: «А раба непотрібного вкиньте до зовнішньої темряви – буде плач там і скрегіт зубів!» Не пана кидають, якому до Царства Небесного важче, ніж верблюдові крізь вушко голки – раба кидають. А де ж любов тоді до ближнього?
І невтямки Данилу – говориться ж бо: «покладіть надію на Бога свого; як птахи й трава, що з Божої милості живуть, не сіявши й не жавши»; а діється інак – жнуть усі, сіють, над хлібом потом сходять; а потім той хліб тим, у кого й так рот забитий – мішками; а голодному – крихтами. Та ще того голодного ситий у ярмо, в темник – задля своєї втіхи в неробстві. І всі надіються на Царство Небесне – і голодні, й ситі. А хоч і не надіються, то не дуже, певно, об тім печуться, бо пруть усі думкою до ситого панства, ніяк не в голодне рабство.
Скрізь люди живуть неоднаково, навіть у Біблії. А чому? Світ Бог один усім дав, життя одне, голим у світ кожного пускає і голим до себе вертає. То чому тоді Вітько Півник у чоботях, а Данило – босий? Вергає глист камені в душі, й нікому його впокорити – Богу, й тому нема ніякого діла до глиста. А кому тоді є?
Приніс книгу Софії Микитівні.
– То що? – поцікавилася. – Знайшов свої чоботи? Зрозумів, чому не кожному воля Божа їх носити?
– Ні.
– Жити треба вірою, не чобітьми, – напучувала Софія Микитівна. – З віри виростають чоботи, а не з чобіт віра.
– Ні, – не погодився, – чоботи ростуть не з віри, чоботи ростуть з безвір’я. Бо якби росли з віри, то були б у всіх.
– Або ні в кого б не було, – поправила Софія Микитівна.
– Або ні в кого б, – погодився. – У Царство Небесне треба або всім іти босими, або всім у чоботях. Бо якщо й там пани й раби, то немає ніякого Царства, немає в що вірити.
– А ти сам віриш у свої чоботи? – наразі перепитала Софія Микитівна.
– Та мені вони аж сняться! – скрикнув.
– Віриш, себто. А раз віриш, то й отримуй. Не нові, щоправда, але які вже є, – повела за собою до кімнати, вручила, певно ж, Вітькові, дещо поношені, але блискучі ще ялові чоботи. – Ану приміряй.
Приміряв – як улиті.
– Бачиш, Данилку, – мовила Софія Микитівна, – треба не ловити глистом заздрощів Божого світу, треба виганяти того глиста вірою в добро. І тоді добро прийде. Обов’язково.
– Добро – прийде, – погодився, – справедливість – ніколи. Бо у Вітька чоботи нові, в мене ж – ношені. Мене, Софіє Микитівно, не заздрощі точать, несправедливість мене згризає – от що.
На тому й розпрощалися. Цокав Данило щойно здобутими чобітьми коридором хати Гамбульських, аж глип – стоять обіч шафи чотири парасолі. Чотири!
А вже ж не хлопчаком - парубчаком був. Настя, така ж тютюном замучена горопаха, як і він, Данило, подобатися стала, аж страх. І снилася Насті, як ото Данилові чоботи, парасоля.
Одно мріяла:
– Ех, якби це мені парасолю, то я б панею шпаціром по парку…
Ех, з віри виростають парасолі, а не з парасолі – віра. Чотири – це вже занадто навіть для Софії Микитівни. Вистачить і трьох. А Насті – одна-однісінька. На один день. Аби панею побула. Хоч босою, замурзаною панею, зате з парасолею.
Взяв Данило одну з парасолей, поніс разом з чобітьми з хати Гамбульських.
Ох і раділа ж Настя. Зразу ж після роботи гайнули в парк і там, поміж кленів, вона м’яла босими ніжками траву, захищаючись від призахідного сонця парасолею.
А світ таки можна змінити. Можна хоч трохи вирівняти. Так що глист у душі – не завжди черв; іноді – вогонь, що осяває Божий світ на твій копил. І невже забарвлений тобою світ перестає бути Божим? Він, звісно, не того вже кольору, не тими штабелями трохи складений, він трохи твій – але ж творений він із Божого. Може, Бог дає нам лише глину, а ліпити світ – наша турбота. І як зліпили його нерівним та кособоким, то варто й переліпити. Може, то не глист у Даниловій душі, може, то…
Поліцмейстер з розпашілою Софією Микитівною перебили думку.
– Ах ти ж злодюга! – верещала дама.
Видерла з Настиних рук парасолю, забрала з плечей (бо на плечах ніс, аби зайве не стоптувати) даровані чоботи.
– В буцегарню їх! – верещала.
– Настя тут ні до чого, – втрутився Данило. – Я парасолю взяв, дівчині подарував.
– Ти…, ти…, – бризкала слиною Софія Микитівна, – глистюк задрипаний, та як ти посмів?! Та я до тебе з усією душею, а ти в ту душу смоли замість єлею влив. Хіба ж так можна?
– А хіба можна жити неоднаково в однаковому світі? – парирував Данило.
– На все Божа воля, – відповіла звично пані.
– На все Божа воля, – погодився, – але не все ми по ній робимо.
Дискусія скінчилася запотиличником поліцмейстера та допровадженням у буцегарню.
А десь там, у хаті Гамбульського, кинуте на горище, як непотріб, дотлівало вогнище Данилової мрії – його чоботи.
Та ще ворушився в душі глист – чого люди живуть неоднаково, коли всі живуть по разу?
І чи не можна тут щось змінити? Бо так холодно в цьому світі, наче серед степу зимою.
Ех, літа б…
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design