Першою жертвою будь-якої війни завжди є правда. А брехня і веде до війни, і супроводжує її, а потім височіє обеліском над могилами вбитих і самої правди про війну. Остання - чи не єдина жертва, здатна воскреснути, повернутися з того світу та заговорити - і бути знов і знов атакованою на смерть апологетами брехні про чергову війну.
Сто п'ять років тому, 6 серпня 1914 року Австро-Угорщина оголосила війну Російській імперії (а в перші дні серпня це вже встигли зробити одне одному Німеччина, Франція, Велика Британія та Бельгія). Вперше людство вступило у війну нової ери - ери електрики та пари, автоматичної зброї, бойових отруйних речовин, танків, надпотужних гармат, підводних човнів, титанічних лінкорів і авіації. Поле битви з буквального "поля" перетворилося на "театр бойових дій", охопило всі стихії - символом смерті, яка чатувала на людину в Першій світовій, може слугувати трипромінева зірка "Мерседес": на суші, в повітрі, на воді - всюди смерть.
На початку війни німці атакували фортецю в бельгійському Льєжі - і взяли її, куди там середньовічним мурам проти круповських гармат. Але в першу добу облоги був такий епізод: німецька піхота атакувала фортецю, а бельгійські кулеметники відбивали ті атаки. Обидві безпосередні сторони бою, конкретні піхотинці та кулеметники, і гадки не мали про те, як протистоять одне одному кулемети та щільний, смертельно застарілий піхотний бойовий порядок. Бельгійцям доводилося виходити з-за мурів, аби відтягнути трупи німців - вони громадилися перед амбразурами так високо, що кулемети не могли вести вогонь. А німцям доводилося прокладати собі ходи, типу траншей, у горах із тіл мертвих товарищів. Німці таки взяли ту фортецю, та шок, пережитий всіма учасниками того та, мабуть, всіх наступних боїв Першої світової, лишився з ними назавжди та - назавжди - зламав їхні дух і віру.
Але пропаганді не потрібні такі історії - навпаки, бойовий дух треба підносити, а правда про війну дух не підносить, вона його - ніщить. І пропаганда усіх сторін війни запрацювала, та запрацювала так, що 1928 року британський лорд Понсобі видав книжку "Брехня під час війни"; почитати ті 10 принципів - і зрозуміти все про правду, півправду, брехню, пропаганду, репортажі, аналітику, ток-шоу та решту продукції ЗМІ про будь-яку минулу, сучасну або майбутню війну та події навколо неї.
Отже, 6 серпня Австро-Угорщина оголосила війну Росії; до цього часу армії двох країн довго стояли обабіч спільного кордону, офіцери їздили в гості до сусідів, пиячили разом, розважалися кінними атракціонами, що їх влаштовували казаки, про це читайте, наприклад, у Йозефа Рота в "Марші Радецького". А вже 6 серпня вчорашні приятелі зроблені та зробилися смертельними ворогами; ось-ось донські казаки атакують австрійців, яких вчора розважали, рубатимуть їм голови навпіл, колотимуть піками, наражитимуться на їхні багнети та кулі та падатимуть мертві - і потому ще довго криваві хлопчики стоятимуть в очах солдатів, аж допоки щоденне, щогодинне вбивство людей в іншій формі не зруйнує їхні душі, і почнеться безкінечна виснажлива безглузда війна мертвих - проти мертвих. Про це - у Шолохова, в "Тихому Доні", докладно, спокійно та через те - вельми страшно.
Але ж пропаганді не потрібні такі історії - їх розповідатиме правда опісля, коли (якщо) видереться з могили, куди її вклала брехня. Отже, вже 12 серпня 1914 року російські ЗМІ створили першого героя війни - і ще багато місяців потому оспівували його "подвиг". Почитати ті реляції - і все про феномен 28 панфіловців та решту подібних казусів стає зрозумілим, як і після книжки лорда Понсобі.
12 серпня 1914 року в Східній Прусії казачій роз'їзд, 4 кіннотника, старший - Козьма Крючков, стикнувся з німецькою кіннотою, всього - 27 солдатів і офіцерів. Казаки розпочали бій та знищили майже всіх німців. Крючков нібито вбив 11 ворожих улан, за що отримав перший в історії Георгіївський хрест. Всі газети Російської імперії оспівували його героїчний вчинок, виходили чисельні брошюри, скрізь продавали фото героя - втім, опис того бою в ЗМІ у мене особисто викликає потужний сумнів, а на тлі повідомлень про сутички між казаками, австрійцями, німцями та угорцями, хоч у художній, хоч у історичній літературі - нездоланне бажання вигукнути "не вірю".
Для цього не треба ані упереджень, ані русофобії, ані бодай чогось подібного; у сучасному краєзнавчому віснику "Донской временник" детально розібрані всі повідомлення про той бій, а надто - власні розповіді Крючкова. З усього видно, що німців було не 27, а 15-17, обставини та перебіг бою сфальшовані, а втрати німців істотно перебільшені. Та й сам Крючков іншими подвигами потім не відзначився, хоча й воював аж до 1919 року, доки не загинув у бою з більшовиками.
Але пропаганді правда не цікава - навіть якщо йдеться про ворожий подвиг: його треба або замовчати, аби перекрутити. За лінією фронту, в Німеччині та Австро-Угорщині газетярі не мовчали про Крючкова: навпаки, вони радо вхопилися за той бій, аби змалювати монстра, звіра, чудовисько, ворога культури та цивілізації, з яким б'ється сама Європа - все, як пізніше сформулює британський лорд: максимально оперативно поширювати відомості про жорстокості, вчинені супротивником, роз'яснюючи, що саме йому притаманні такі вчинки.
І роздмухали, і спрацювало: стверджується, що після тієї сутички - а радше після повідомлень у ЗМІ про неї - німці вже не брали казаків у полон, вбивали на місці. Тому статистику про вбитих і полонених казаків можна тлумачити не тільки як доказ їхньої звитяги та стійкості, а як доведення ефективності німецької пропаганди: вбито 3444 казака, пропало без вісті - 2453, полонених - 132.
...Мій прадід Яків Архипович Ревенко був інвалідом Першої світової. Отримав важке поранення, дивом і надзвичайними зусиллями матері та дружини вижив і зберіг скалічену ногу, але життя його після того, здається, весь час рухалося під укіс. Це заслуговує на окрему й докладну розповідь, до якої я поки ніяк не наважуся взятися, але візьмуся обов'язково. І на спогад про Якова, і на відродження правди про ту війну, нехай і правди всього лише одного солдата, однієї людини, олександрівського рибалки, мого прадіда.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design