( Післямова до персональної виставки митця «Блакитне й брунатне»).
4 квітня 2017 року відкрилася персональна виставка картин Антона Ковача в Закарпатському обласному художньому музеї імені Й. Бокшая, під назвою «Брунатне й блакитне». Перед очима глядачів постали роботи написані протягом чотирьох років, окремі ідеї, задумки, теми народжувалися й значно раніше. «Я буду продовжувати цей цикл творів, а виставка для мене, це нагода -для самоаналізу творчості, подивився на свої роботи у великих залах, як сторонній…», - ділиться думкою митець. А подивитися було на що, побачити, осмислити побачене,відчути енергетику, емоції, настрій закладений у письмо художника. 89 картин (!) було представлено на оглядини: шанувальників малярства, колег, фахівців.
Важливо почути ще раз, про що мовить живописець: «Намагаюся поєднати абстракцію з реалістичним підґрунтям, веду пошук символічного письма. Поглянь, є картини на сакральну тематику, є – побутового змісту, а також - дійство поміж святом і буднями. Прагну передати полотнам політ душі, мрію, бо все світле згори паде на Землю, на квіти, на виноградники. Ось подивися, - «Пташина осінь», а ще «Танець вина», яка вона більше, побутова, чи ні? Живописно – пластичну форму письма використовую свою. Звичайно, спираючись на здобутки – Ф. Манайла, Ф. Семана, Є. Кремницької, Г. Глюка. Маю цікавість до вивчення творчості не тільки художників нашого краю, а і до живописців з різних куточків України і Європи. У Львові це – Б. Буряк, Р. Романишин, С. Гай, З. Флінта, К. Звіринський, Л. Медвідь,у Києві – П. Бевза, П. Лебединець, М.Журавель, у Одесі – В. Кабаченко. Іду назустріч наїву, розвиваю досягнення: Матісса, Пікассо, Модільяні.
Маю прихильність до використання методу лізирування, не чужий мені пастозний (фактурний) живопис. Тема Води, Птахів, Коня, Людини і Довкілля близькі моєму єству. Хвилює філософія Простору і Часу, написав картину «Час який ми загубили».
Наскільки корисно і цікаво відвідати виставку разом з автором малярських творів, почути з уст Антона Ковача справжній мистецький монолог – розповідь обдарованого живописця нашого краю. Справді,у виставкових залах красувалися роботи, на яких – і бездонна синь небес, твердь прадавньої землі, первозданність гір, традиційні цінності закарпатців, їхній побут, сакральні мотиви і символізм,нитка котрого тягнеться від доби Трипілля, багато чого ще…
Один з висновків, що напрошується,- Антон Ковач, то митець і людина Європи.
«Є, отже, нервові вібрації,що ними реагує на зовнішній світ література, -які грають відгомоном в душі читача, до якого класу він не належав би. З тої точки погляду нема літератури буржуазної чи пролетарської. Світ емоцій – один. Але трактування цих емоцій і проблем – різниться і є залежним не так від класової приналежності, як від тої культурної спільноти, з якої вийшов письменник. Такою культурною спільнотою є нація, або цивілізація, спільна кільком націям. Бо слідуючою над народами, вищою спільнотою не є людство, лише Європа, Азія, Євразія, або Росія…
Європа і Росія це два культурні континенти, розділені океаном взаємного непорозуміння. Воно відбивається і в літературній творчості…», - писав Дмитро Донцов у праці «Росія чи Європа». Додамо, що не тільки в літературі, в мистецтві теж..
У своїх творах живописець повертає до тієї доброї Європи, де Людина , то невід’ємна складова Природи, де індивід і довкілля перебувають у гармонійних стосунках, де панує ієрархія… Бо нинішній, типовий європеєць є таким, як слушно писав Ю. Евола: «… він більше не знає природи. Природа для західних людей перестала бути живим тілом із символів, богів і ритуалів – виблискуючим Космосом, у котрому, як «царство в царстві», вільно рухається людина: вона стала каламутною, фатальною поверховістю, і її таємниці профанічні науки намагаються обійти з допомогою своїх нікчемних законів і нікчемних гіпотез..».
Багацько картин рясніють знаками і символами, котрі укорінені в прадавній Карпатський край, закарпатців можна ідентифікувати як субетнос, який перебуває у єдності з українцями інших земель. Архе цього субетносу пульсує у картинах Антона Ковача.
У чому відмінність знаку і символу? Знак містить одновимірне значення, хоча буває за знаком постає символ. Гарне і чітке означення дала науковець Анна Біла: « Натомість символ набуває свого значення завдяки надзвичайній значущості символізованого, а відтак постає складною багатоплановою моделлю, що породжує невичерпний тунель смислів, асоціацій, зв’язків, який прагне максимального узагальнення речі, - а тому сам символ постає також законом речі, її порядком і структурою». І ще одна цитата від тієї ж авторки, бо посутня: «Оскільки архетипи безпосередньо апелюють до почуттів та емоцій (їх можна порівняти із зарядом високої потужності), то вони транслюються через символи, відкриваючи людині священне й водночас захищаючи її від прямого зіткнення з психічною енергією архетипів. К. Г. Юнг повсякчас порівнює історію людини та історію людства в плані пізнання архетипів…».
Отже, малярське письмо митця не поодиноко є символічно – архетипічним. Під час спілкування пан Антон промовив: «Небесне і земне, їх колористика, це не щось випадкове для мене…».
Колір блакитний дозволяє уявити безкінечність і глибину неба, наповнитися доброю енергією, відчути, як думки яснішають, приходить мудрість і спокій. Налаштування на цей колір дозволяє висловити свої поривання, емоції і помисли. А ось що писав про синій М. Люшер в праці «Людина – райдуга» : «Ти отримуєш насолоду від подорожі – це програма синього кольору». І брунатний, як один з кольорів земного світу. На Закарпатті мало орної землі, край гір, а Гора – то одна з моделей «світового дерева», центр світу, першопочаток ( географічний центр Європи на теренах Закарпаття), в знакових, окремих місцях, з гір витікають струмки води цілющої (мінеральної)….
Високе і земне… А Земля в українській пісенній спадщині являється символом Білого світу.
У Ліди Палій є пречудовий вірш «Зміна кольорів». Цей поетичний взірець має спільність з живописом митця:
«Щойно опало листя листопаду,
А мороз плете вже на дротах
Білого светра на зиму.
… Уночі сердився вітер,
Що йде зима.
Зажурений місяць
Морщить чоло
В темних калюжах».
Пора року в нашому випадку не має значення, першість належить почуттям…
Ще одна ознака притаманна роботам Антона Ковача, - «.. тривожність – це вузловий пункт, таємниця душевного життя людини», - З. Фройд. Тривогу можна пояснити і як особливий емоційний стан – переживання, виникаюче в певні моменти.
Він той митець, що відчуває особливі сентименти до рідного краю, Петро Мідянка поетичним рядком повів так:
«Чому тебе я з Господом любив?
Господь приходив вітриком на хмарі
На ті поля осінні, зимні, ярі,
Де фіолетово від бриндушок і слив».
Мова велася тільки про окремі риси властиві живопису цього художника, власне в основому про картини з циклу «Блакитне й брунатне». Про інше і ширше, згодом…
Андрій Будкевич - Буткевич, дослідник мистецтва, брендолог.
*Цей текст опублікований на шпальтах часопису «КУЛЬТУРОЛОГІЧНІ ДЖЕРЕЛА» (м.Ужгород).
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design