Рекламна павза
Оповідання
Максимович завжди дзвонить невчасно. Я стояв на балконі, курив “Вірджинію” і значев’я поглядав у вікно сусідки Галюсі, яка бігала по кімнаті в рожевих трусиках. Голі дівочі перса так гарно погойдувалися, що й не зчувся, як припалив другу цигарку фільтром. А щоб тобі!.. У глибині Галюсиної кімнати блимав оком телевізор. Якийсь старий із рудими і мокрими, мабуть від пива, вусами тряс руку Олегові Альту. Співак у вишитій мальвами сорочці розгублено кивав головою, вимушено посміхався і роззирався по величезному техномаркету. Було видно, що Олег хоче дременути від мокровусого, але той тримав його міцно і тягнув до коричневої лавки. Люди спинялися, поглядали на знаменитість, яка завітала у наше провінційне місто з концертом, мальви радісно спалахували на їхніх лицях. Однак поквап тягнув їх далі поміж рядами пральних машин, екранів, блендерів, соковижималок, газових плит, духовок, порохотягів, холодильників, прасок й іншого китайського непотребу, на який магазин оголосив розпродажу.
Телефон заспівав “Олені, олені, не бриті, не голені...”. Я з жалем відірвався від Галюсиних грудей. Ото ще олень рогатий, клеєний, не дасть помилуватися молодою красою Галюсі.
- Ти бачив? Бачив?.. – закричав у вухо Максимович.
- Бачив, бодай би!.. Але вона мене відшила, - відповів я невпопад.
- Хто відшив? – не зрозумів старий пияк.
- Ет, дядьку, це я спросоння...
- Як можна спати, коли я працюю? – обурився Максимович.
- Кожному своє, - філософськи парирував я. – Ти був прекрасний. Тільки з якої скрині дістав ті мокрі вуса?..
- З Оверкової. Якщо далі так піде, я увесь його реквізит перетягну до хати.
Оверко – наш театральний адміністратор. Страшний зануда і скупердяй. Кажуть, був завскладом у совдепівському коопторзі. Навчився красти – комар носа не підточить. Але тепер у театрі навіть поцупити нічого. Оверко над останнім трясеться – ніяк не вирішить, чи самому збути, чи дозволити злидням-акторам пропити.
- Ці довбані зірки всі однакові, - не вгавав Максимович. – Ти точно розрахував. Я йому: “Ой, а я вас знаю! Добрий день”. Він мені: “Добрий день”. Я йому: “А ви мене знаєте?”. Якого біса він повинен мене знати? Та він тушується: “Не пригадую”. Ну як же, як же, ви у мене щодня у хаті буваєте... Він сміється, і я сміюся. Тоді вже можна потягнути час, до п’яти хвилин, як просить Крокодил. Я його присадив на лавку на цілих шість!.. Вимагаю підвищеного гонорару!
- Притримай коней, старий алкоголіку! – остудив я партнера. – О третій годині розпочнеться друга дія.
- Як?!. – аж кавкнуло Максимовичу у сухому горлі. – Він удруге не лопухнеться...
- Лопухнеться. На сцену виходить геніальний режисер Ставницький.
- Ти?..
- Я, ваша злиденна честь. І подвійний гонорар належатиме мені... Себто, моїй коханій половині. Вона за кулісами. Читає авторський текст... А нам з тобою, як завжди, - по додатковій пляшчині і ціпку ковбаси кругом пуза.
- Не цінують у нас таланти, - відключився старий рогатий олень.
- Які таланти, такі й прихильники, - промимрив я і визирнув з балкона – Галюсі вже не було, побігла у світ широкий демонструвати свою красу.
Отож, у другій дії на сцену виходжу я. Взагалі-то це велике нахабство запроваджувати другу дію. Але ж нудно, панове, без імпровізації, без художнього свавілля, коли вже готовий сценарій ти власноруч чикрижеш ножицями, вилучаєш зайвини, вписуєш нові сцени, точніші і влучніші репліки, випучуєш наперед риси героїв, які викличуть шквал овацій глядачів. Або не викличуть. Все залежить від виконавців. У таланті Олега Альта ніхто не сумнівається. Тим паче, що він ні про що не здогадується, грає всліпу. У своєму таланті впевнений я. Два таких гіганти сцени викличуть фінансовий оргазм у Крокодила. Головне, щоб голос з-за куліс не підвів...
Я люблю кидати тенісним м’ячиком у стіну. Гуп! – і м’ячик у руці. Гуп! – і в руці. А тим часом – новий поворот діалогу, дотепне слівце, красний фразеологізм... Сценарій шиється з деталей, як модна сумочка Гуччі.
Відчувши, що рука тремтить, навмисне впустив м’ячика, потюпав готувати каву.
- Хальо, люба, - набрав дружину. – Як ти там?.. Впоралася?
- Не знаю, Андрію, - як завжди невпевнено відповіла Мартуся – їй не вистачає сценічної переконливості. – Тут зранку нипав Оверко, перевертав скрині. Хтось у нього вкрав реквізит. Кричав у вестибюлі, аж люстра тряслась. Я йому подзвонила у номер і все-все сказала, як ти написав, - ошелешила мене несподіваним переходом.
- Кому подзвонила? Оверкові?..
- Тю, дурний! О-ле-го-ві Аль-то-ві, - уточнила по складах.
- Все-все сказала?..
- Навіть більше. Сюсі-пусі, шморгання носом... Кажу: “Ви мені життя розбили тими танцями із зірками. Я плакала, коли вам не дали першого місця. Це свавілля продажних суддів... Куди не йду, що не роблю, - перед очима ваше усміхнене обличчя, з якого можна пити й не напитися нектару, ваш комірець, вишитий мальвами... Я у вас закохалася. Ляжу до чоловіка, він хропить, п’яний і смердючий... чуєш, п’яний і смердючий, ти цього не писав, але я сказала... і внизу живота раптом стає так солодко й млосно, ніби хтось мене підняв високо у небо та гойдає... Не змогла я далі жити зі своїм, розлучилася, поламала сім’ю. Може й дурепа, ой, може повна дурепа я, любий пане Олеже, але це вище моїх сил знати, що десь у світі живете, співаєте, танцюєте ви, а я... а я... навіть не можу мріяти побачити вас зблизька, торкнутися до вас... І померти”.
- Він запрошував у готель?
- Та ні. Тільки делікатно гукав і мукав... Я на ту делікатність запропонувала зустрітися у техномаркеті на другому поверсі під пальмою на лавочці. На людях. Щоб ні-ні. Тільки на хвильку...
- Далі я бачив. Максимович сплутав йому руки мокрими вусами... А вдруге дзвонила?
- Як ти мене мучиш, іроде проклятий, - абсолютно переконливо видихнула Мартуся – в сімейних сценах вона неперевершена, як і всі жінки. – Дзвонила. Думала, якщо дивився наше зацофане тіві, то згорю із сорому.
- Хто з них кліпає на місцеве тіві? – упевнено потвердив я свою версію сценарію.
- Ну... Вдруге я просто рюмсала. Сказала, що якийсь ідіот п’яний із ним обіймався, а я не знайшла сил підійти до нього, так і простояла на східцях серед люду. Тепер світу не бачу, ніщо мені не миле, ніщо мені не любе. Навіть на другу зустріч не відважуся, порву зі всім, піду в монастир. Видно, така моя доля. І в цій долі, ваша, пане Олеже, циганська голка у мене в п’яті...
- Він сам запропонував вдруге зустрітися на тому ж місці?
- Так, коте Бегемоте, ти все передбачив. Навіть годину – о третій.
- З годиною якраз найлегше. Це той час перед концертом, який ще належить йому. Ніяких особливих деталей, про які я не знаю?..
- Гонорар у Крокодила сама візьму. За такі страждання... За таку облуду...
- Нема питань, Мартусечко! Подвійний...
- А ти сьогодні знову нап’єшся?..
Це вже були ті особливі деталі, про які я сам не хотів знати наперед. Тому без докорів сумління відключив телефон. Талановитій людині у цьому важкому, збидленому, неправдивому, аморальному світі іноді вкрай необхідно розслабитись, зняти з себе напругу, втому невимовну, змити бруд, що пристає до тебе від усього, чого торкнешся – тілом і душею. Не суди, і засудженим не будеш. Чи як там?.. Тебе кидають у прірву злиднів та ще й вимагають, аби витьохкував соловейком. А якщо у тобі крук час від часу каркає?.. Або олень рогатий бекає, як у Максимовича? Вбивати їх, чи що?.. Ні, краще залити бухлом. Принаймні, тижнів на два... А через два тижні – поживемо-побачимо.
От і все. Ролі роздані, оформлення сцени те ж саме, партер заповнений. Ваш вихід, маестро!..
Я стояв біля дверей на другому поверсі і зацікавлено вивчав інструкцію електрично-вугільного барбекю. Ця граціозна штука справді приваблювала конструкцією, від неї віяло димком та присмаленими овечими реберцями. Ледь не проґавив його – прискакав пружно через сходинку прямо мені в обійми.
- Отакої! – ступив я назустріч. – Доброго дня вам!..
Співак не завважив мене, ковзнув поглядом по залі і сховався під пальмою.
- Я вас знаю. Ви – Олег Альт, - невимушено присів я біля нього.
- Так, дорогенький, це я. Але вибачте, маю тут зустріч, - він ще не втямив, що вдруге лопухнувся.
- Ви мене не впізнаєте? – щиро світив я своїми передніми. – Андрій Ставницький, режисер.
- Ні, здається... Хоча... – В його очах промайнув спогад. – Десь вас бачив...
- Де можна бачити режисера? – підморгнув я. – На виставі...
- Ні-ні. Не те. Ви закінчували “кульок” Поплавського?..
- Є такий рядок у біографії, - неохоче підтвердив я.
- От! У нього там ціла стіна у фотографіях. Ви мені запам’ятались, бо у вас, фігурально кажучи, дуже колоритний ніс. Носяра...
- А чим вам не подобається мій ніс? – розмова повернула не за сценарієм, хоч мені вшистко єдно* – аби камера працювала.
- Та ні, - поправив мене Олег Альт. – Навпаки – мені ваш ніс сподобався, бо запам’ятався. Він такий... е-е-е... крупний... м’ясистий... напитий...
- Що ви собі дозволяєте? – мені зірвало дах. – Я до вас щиро... з усім серцем... як до чоловіка, який зрозуміє...
- А що я повинен зрозуміти? Ви голубий?.. – повільно почервонів разом із мальвами на комірці співак. – Вибачте, я не по тій частині...
- Та знаю я, по якій ти частині! – вирвалось у мене несподівано, наче гучний “пук” на сцені. – Ти тут мою жінку чекаєш!
- От воно що... – Так само повільно зблід, як його біло-фарбоване волосся, Олег Альт.
- А ти що думав, я сюди прийшов зуби продавати? – завівся я, наче хлопчак у вуличній бійці. – Вона мене зневажає... Вона мене не бачить... Олег Альт. І тільки Олег Альт. Кумир! Красунчик наш... Талант! Курва така!..
Мені стало себе насправді жаль, ніби це не я писав роль для Мартусі.
І раптом побачив краєм ока власну персону – розіндичену, бурякову, носату – на всіх великих екранах у торговому залі. Йокелемене! Крокодил вів прямий репортаж нашої розмови. От худоба підступна! От бик недорізаний!.. Ми так не домовлялися.
Мій візаві теж зауважив багатоекранне дійство.
- Ну ти й гнида, чоловіче, - стиснув вузькі вперті губи. – Смердюча гнида!..
І вискочив з-під пальми у натовп.
- Така сама гнида, як і ти! - кинув я в безсилій люті йому в спину. – Тільки в мене рекламна павза...
Я біг у кабінет Крокодила, розкидаючи коробки з китайським непотребом. Таку свиню мені підсунути! Все полетіло сторчголов. Розмова мала бути зовсім інша, а не про мій ніс і мою жінку. Розмова мала бути інтелігентна і духовна, на жлобу дня. Тобто, на злобу... Нажлобив! Нічого не скажеш...
У кабінеті Крокодила не було. Крокодил сидів у підсобці – мускулисті волосаті руки, вузлуватий тулуб, квадратна морда на короткій шиї. А на тій пиці – дебільна усмішка. Типовий бик дев’яностих, викопний динозавр, який дивним чином адаптувався до нових умов бізнесу – натягнув на себе сталево-лискучий костюм, краватку, викорчував-поміняв золоті коронки на фарфорові, проковтнув короткий словник фені і завчив кілька торгових термінів: сальдо-бульдо, звіт, бюджет, націнка, знижка, прибуток, реклама... По праву руку від нього сидів Аркаша, заприщений хлопчина, завідувач торговим залом, який і напихав Крокодила новітніми термінами, по ліву – Максимович з недогризеною баранячою гомілкою. І стіл – накритий на оруду голодних Максимовичів.
- Це якесь западло! – хряснув я кулаком по столу. – Ми так не домовлялись!..
- А ми з тобою, браток, залізно ні про що не домовлялись, - нахабно посміхався Крокодил.
- Ти що, Андрійку, не знав, що на кожного головного режисера знайдеться ще головніший? – повчально запитав п’яненький Максимович.
- І ти, старий пердуне, з ним?
- Я там, де тепло, - хихикнув худий рогатий олень.
- Все, Крокодиле! – вигукнув я зопалу. – Іду геть. Навпроти книгарня “Дядько Биб”. Там більше заплатять і легше працювати.
- За Крокодила з тебе поспитаю... А звати мене Віталієм Семеновичем. Не забудь, бо ще довго будемо... Від мене самі не звільняються... Я страшенно задоволений, - усміхнувся широкою пащекою Крокодил. – Народ пре, як на свято.
- Як мухи на гній, - буркнув Максимович.
- Зате гонорар можна підвищити, - посоліднішав Віталій Семенович Крокодил.
- Втричі! – рішуче заявив я.
- Кожному! – по-моргуновськи уточнив старий олень.
- Підписано! – легко погодився бик. – Наливай!..
Мені налили повну склянку білої, щоб зняв стрес. Стрес утік, ще не встигла оковита долинути до шлунку. Далі був смачний харчик, аж пузо обвисло, мед-пиво і задушевні розмови. А що, я не заслужив, нє?..
- Браток, поясни, як ти його два рази затягнув сюди?.. – По впалій щоці Крокодила текла сльоза – він плаче, коли ковтне одним махом двісті грамів.
- Елементарно, Віталію Крокодиловичу, - я навмисне дратував його, як усі самобутні митці, які сповідують свободу слова. – Моделювання психотипу. Майже за Фройдом.
- І що ти намоделював? – жорнував штучними зубами жарену рибу Крокодил.
- З усіх його рис я вибрав дві головні – він упертий і добрий. За певних обставин цим можна скористатися... Що я і зробив. Упертий, бо прийшов двічі. І добрий, бо прийшов двічі...
- Але це гримуча суміш, - засміявся єхидно Максимович. – Як горілка з шампанським... Він тобі добряче писок утер... Гнидою.
- Гном старий, мовчи! – сіпнувся я до нього. - Бо зараз тобі втру!.. У талановитих людей навіть помилки талановиті... Чого Крокодил підвищив гонорар? Нема кращої реклами, ніж світський скандал.
Крокодил добродушно засопів, налив повні гранчаки.
- Ну, давайте, нехай нашим ворогам гикнеться! – Випив, утер сльозу. – А мій... цей... психотип... можеш змоделювати?
- Твій – нє-е... У тебе нема психотипу. У тебе – одні рефлекси.
- А то! – задоволено кивнув квадратною мордякою бик. – Мене так легко не розкусиш... А кого наступного притягнеш?
- Любе. Нам все-е-е-е під силу.
Тіло моє попливло, але фантазія розігралась.
– Сергія Бубку?.. Аду Роговцеву?.. О! А, може, прем’єр-міністра?.. Чи президента?..
- Стоп-стоп, покоцаний, обережніше, - звівся Крокодил. – Мені тут ще політики бракувало!.. Аркаша, гайда до роботи. А ви самі дожирайте...
Нехай обітруться ті, хто мене повчатиме. Крокодил має принципи. Мо... мо... морально-політичні. А я принципів не маю. Я заробляю гроші. У мене рекламна павза...
Я обійняв Максимовича, як батька рідного, поцілував у вухо.
- І чого нам так не щастить, старий шкарбуне?.. Чого?.. Чого він пішов і дівчат не прислав?..
... Над ранок мене вгашеного і заслиненого витягла з таксі Мартуся, кинула на підлогу біля спальні.
- Смоли б ти напився! – витрясла з кишень Крокодилову надбавку. – О-о-о!.. Ненавиджу!.. Одним – мальви, а іншим... Клавесин трухлявий...
Хряснула дверима і заплакала у подушку.
… Ще один день я відпрацював на техномаркет. А там, може, тихенько укладу контракт з книгарнею «Дядько Биб». І Крокодил не знатиме, бо він книжок не читає.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design