Французький письменник і політичний діяч Франсуа-Рене де Шатобріан у своїх "Замогильних нотатках" ХІХ століття стверджував, що кожне покоління змінюється кожні 33 роки. Напевне зараз з технологічним розвитком кожне покоління змінюватиметься кожні 5 років.
Після Другої світової війни розрізняють наступні види покоління:
- Бейбібумери;
- Генерація Х (ікс);
- Генерація Y (уай);
- Генерація Z.
Бейбібумери – це люди, які народилися після воєнної демографічної катастрофи. Вони жили відповідно щасливо й безтурботно.
Генерація Х – діти бейбібумерів, що народилися між 1960 і 1980 роками відчули на собі перші кризи (нафтовий шок 1974) і економічний спад. Вони відкрили для себе поняття персонального комп’ютера.
Генерація Y (уай від слова why - чому) – народилися між 1980 і 1990 роком (Digital native). Вони стали свідками різних змін та криз і збільшення безробіття, тому чимало з них задають собі питання чому і відчувають себе невпевненими у сьогоднішньому й майбутньому – прекаріями. Чимало з них ходять у недорогі студентські кафе, навіть здобувши дипломи про вищу освіту. Вони відкрили для себе поняття інтернету.
Швидкісний і майже всюди присутній інтернет, а також значний технологічний прогрес сприяли створенню нового покоління – генерації Z. Це ті, хто народилися після 1990 року і не знають що таке телефонна слухавка з дротом, вони не носять із собою купу книжок, а лише смартфон чи планшет (BYOB – bring your own device), замість слів "друзі та знайомі" вони вживають "Френди та фолоуери (Friends and followers)".
Таким чином генерація Z – це інтернет-покоління смартфонів, планшетів і соціальних мереж.
Це покоління повністю залежне від інтернету, де є як і безперечні плюси, так і жахливі мінуси. Нині не потрібно нишпорити по товстим багатотомним словникам чи енциклопедіям – варто лише ввести потрібне слово у "Translator" або у Вікіпедії. Щоб дізнатися новини у приятелів можна їм навіть не телефонувати, а лише обмежитися візитом на їх сторінку у соціальних мережах: вконтакті, фейсбук, твітер, інстаграм тощо.
У деяких великих містах самотні люди навмисне не знімають бейджики, адже знаючи лише ім’я та прізвище людини, ми можемо знайти її у соціальних мережах і дізнатися про їх діяльність чи вподобання лише "загугливши" у пошуковій системі. Я прагнув мати владу і хотів знати все про всіх. Тепер, завдяки соціальним мережам, я знаю все про всіх, я маю владу.
Для багатьох спроба самовизначитись – це розпочати позерні стосунки з кимось і оголосити про це на всю "книжку облич", "фкантакцє" чи "аднакласнікіру".
Для прикладу візьмемо шаблон - якусь "мейнстрімову" дівчину (фото: Туреччина-Єгипет; місця закупівель: Глобус та інші торговельно-розважальні центри; ресторани: суші бари або мережа якоїсь карти; місця культури чи розваг: Пінчук Арт Центр). Спершу про її особисте життя нічого не відомо. Потім якийсь хлопець починає малювати і писати знайдені в інтернеті фрази на її стіні. Раптом у дівчини з’являється статус "Є хлопець", що засмучує її прихильників. Згодом статус змінюється на "Зустрічається з ... (ім’я хлопця)" і є посилання на його сторінку. Трохи потім обличчя того хлопця з’являється поряд з її обличчям на аватарці і вона створює альбом зі спільними фотографіями. Як правило, такі фотоальбоми дівчина називає: "Ми", "Мій коханий", "Mon amor", "Мій самий найкращий в світі хлопець", "Моє серденько", "Моє сонечко", "Моя половинка", "Моє життя"... Подруги обов’язково штучно прокоментують бодай одну таку фотографію фразою: "Какая ви красівая пара)))".
Іноді, якщо подруга напише в коментарях до фото дівчини з квітами: "Яка краса!", то той хлопець агресивно відповість: "Вона моя!!!". Якщо ж подруга напише в коментарях до фото дівчини з м’якими іграшками "Моя ти намистинка!" чи "Моя ти гарнюня!", тоді той хлопець ще агресивніше відповість: "Ні! Вона тільки моя!!!" Тут ми бачимо дуже вдалий приклад привласнення дівчини. А коли хлопець не дозволятиме їй додавати друзів, відповідати на повідомлення чи навіть заходити на ці сайти, то це дуже вдалий приклад наступу на жіночу свободу і право вільного вибору, що зароджується вже у підлітково-студентському віці. Стосунки не можуть довго й щасливо тривати тоді, коли хтось у парі вважає свою кохану людину власністю.
Раптом, немов чарівна принцеса після півночі перетворюється на попелюшку, так і у дівчини сторінка стає звичайною. Замість спільного з хлопцем фото, на аватарі з’являється знак питання. Статус "зустрічається з ..." змінюється на "все складно", або взагалі зникає. Її стіна, що ще зовсім недавно була вкрита малюнками та фразами того хлопця, стає порожньою. І більше немає того фотоальбому, де вона цвіла з тим хлопцем, а її подружки залишали коментарі "Красива пара)". Все що має свій початок – має свій кінець. Але іноді необхідне продовження.
Цей банальний "мейнстрімовий" приклад демонструє блиск і бідність стосунків. А далі все спочатку: якийсь новий хлопець пише знайдені в інтернеті фрази на її стіні і понеслася: зміна статусу, аватарки і нові фотоальбоми. Наша пісня гарна, нова, заспіваймо її знову.
Але вершиною абсурду є те, коли дівчина показує що їй взагалі не потрібні хлопці і її статус змінюється на "Наречена з ... (ім’я подруги)" чи "Одружена з ... (ім’я подруги)" і є посилання на її сторінку...
Публічні стосунки не мають довготривалості. Пара стає схожою на якихось довільних тварин які живуть у величезній клітці і за якими спостерігають всі бажаючі у бажані моменти. Навіть найінтимніші.
Однак ті, кого немає в соціальних мережах чи ті, хто не достатньо активні в інтернеті, можуть вважатися асоціальними, замкнутими, закомплексованими, нецікавими, аутистами і просто непомітною сірою міллю.
У Каті соціальні мережі асоціюються з рибальськими нетрями. Їхні користувачі заплутані у ці нетрі, зелені від водоростей, що символізують весь потік нефільтрованої інформації, і серед цього морського городу де-не-де блищать перлини, що символізують корисні факти і свідчення.
Період у якому зростає покоління Z залишає менше місця для приватного життя: телереальні шоу демонструють секс у прямому ефірі, відеокамери у великому місті фіксують наші поцілунки, супутники і 3D карти в онлайн режимі покажуть нам будинки наших коханих, де раптово вони опиняться з кимось іншим... Завдяки локалізації на мобільних пристроях, ми можемо навіть знайти людину, яка просто проходила поряд з нами або перебувала в радіусі 2 кілометрів від нас завдяки програмам Spotted, Tinder або Happn.
Соціальні мережі здатні повністю демонструвати особисте інтимне життя: іноді ми можемо читати людину немов книжку, знати все про неї. Але це насамперед залежить від самої людини, від її активності і бажання самовизначення. Однак сайт "Ask-FM", що користується успіхом у підлітків з усього світу, має сумну славу: деяким користувачам відкрито і привселюдно ставили настільки образливі запитання й писали принизливі коментарі, що вони здійснювали самогубства.
Швидкісний інтернет дозволяє викладати світлини й відео за лічені секунди. Викладаючи в "Ютубі" свої музичні записи, деякі нові виконавці здобували світову славу. Кількість переглядів та вподобайок (лайків) може слугувати мірою популярності й самоствердження, тому велика кількість викладає в мережу шокуючі фото та відеосюжети. Ба більше, іноді люди замість того, аби викликати або надати допомогу чи навіть врятувати життя, дістають смартфон чи планшет і фотографують або знімають на відео аварії, нещасні випадки (падіння чоловіка на колію метро), вуличні агресії тощо.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design