Влада – як спокуслива молодиця. Чи старий ти, чи юний, чи середніх літ козак – пройде мимо, запалить твої очі, кине тремтіння в тіло, жагою душу переповнить – так би й лапнув її, впав у палкі обійми, цілунками гарячими обклав, солодощами її впився, сп’янів би, сп’янів. Влада – солодко шепотів би день і ніч. Шепотів би, забувши про все на світі, навіть про те, що молодицю сію і нагодувати, і напоїти, і коштовностями врешті-решт обсипати треба. Але то буде завтра – і твій гіркий піт, і важка праця, і прокльони інших залицяльників, і нарешті отой владний вибрик, який рано чи пізно викине тебе з її постелі, витурить з хати, і підеш ти попідтинню, як і раніше ходив, звичайним козарлюгою, ото й тільки, що обпльованим тією самою молодицею, якої ти так жагуче прагнув, врешті-решт закушав, але так і не спромігся вдовольнити її вічно спраглу, вічно невдоволену, вічно підступну душу.
Але то все буде потім. А сьогодні ти бабуїн бабуїном - очі червоні, язик по коліна, руки, як в алкоголіка, трясуться - влади хочеться, влади.
Роман Петрович Риманчук у бій кинувся хвацько. Остогидла йому кар’єра вічного вчителя біології, захотілося інших висот. А тут ще й нагода неабияка - всенародні чергові вибори голови села.
Поділився потаємним з рідними - так і так, мовляв, дорогенькі, хочу рвонути вгору, іншого хліба спробувати, в іншій каші поваритися.
- В зарплаті не програєш? - поцікавилася дружина.
- Ні.
- Тоді пробуй.
І Роман Петрович висунув свою кандидатуру. Супроти нього стояли Платон Гаврилович Кожушний - нині діючий голова села, і Гнат Климчук - тесля з будівельної бригади, який втомився, мабуть, махати сокирою та захотів помахати язиком.
Ну, Климчука за суперника Роман Петрович не мав - то так, для Гнатового самозаспокоєння та людського сміху кандидатура. А от Кожушний - з цим треба було повоювати, цей уже років п'ятнадцять нидів на керівному стільці і, виходячи з усіх ознак, злазити звідти не збирався.
В голові роїлися думки, як оси біля надкушеної груші. Для забезпечення шансів на перемогу над Кожушним хотілося відшукати вагомий і важкий аргумент, а пошуки ні до чого конструктивного не приводили.
Хто його знає, чим скінчилися б перегони, якби на Великдень не з’їхалися в батьківську хату Роман Петрович і його брат Андрій - володар чималенького столичного асфальтного заводу.
- Чого ти печешся? - кинув Андрій - Плюнь на Байбузин, жми в Антонівку, обіцяй людям довгоочікувану греблю, я допоможу - і лови рибу руками.
До Байбузинської сільської ради входило два села - Байбузин і Антонівка. Байбузин стояв на трасі, тут же й міст через річку Бужанку був, Антонівка ж трималася далі, за сім кілометрів від Байбузина, на березі тієї ж Бужанки, яка з обох боків Антонівки розливалася чималими ставками. Вздовж річки тісно тулилися клаптики городів однієї з Антонівських вулиць. Раніше воно й нічого було - на райцентр їздили антонівці через Байбузин. Але років п’ять току по другий бік річки антонівцям доділили городи, аби люди не маялися на десяти-двадцятисоткових клаптиках.
Тоді й виникла проблема - на городи або пливи човном, або їдь через Байбузин, долаючи чотирнадцять кілометрів дороги, коли з власного подвір’я твій же город, як на долоні, за якихось п’ятсот метрів. Село завирувало - давай греблю. Приїхала влада, поблукала берегом річки, зібрала жителів прилеглої вулиці, запропонувала комусь із них поступитися городом, аби зробити з’їзд до річки. Жителі запротестували.
- Там того городу всього десять соток, заберете, а я що, й по морквину повинна на той бік річки пертися, - волали жіночки. - Не дамо!
Хтось кинув ідею зробити дорогу по греблі верхнього ставка. Виїхали на місце, прикинули, що там треба підсипати кілометр існуючої греблі, ще півтора через мочарі насипати, плюс до всього ще й містка біля монаха ставити. Тут же, біля городів, варто вкинути пару труб, пустити через них річку і насипати двісті метрів греблі – ото й уся робота.
Конфлікт між бажанням мати греблю і жалістю кожного за клаптем городу біля хати обіцяв перейти в розряд вічних і нерозв’язних, як раптом хтось згадав, що на березі Бужанки були колись колгоспні кошари (є, отже, вільне місце), до яких вела дорога, яка нині перетворилася у провалля з повсюдними купами сміття на своєму дні. Над самим проваллям, при березі, жила, щоправда, стара Галька Смердюха, але що тій бабі вже треба, як однак пора у «вишеньки», а спадкоємців катма - поступиться якимось метром.
На тому й порішили. Через рік громада притягла на місце колишніх кошар дві величезні бетонні труби - і все вмерло. Головам колгоспу, яких обирали ледь не щороку, було не до греблі - акти на прийом і передачу печатки не встигали оформляти. А Кожушний на ту греблю чи то наплював, чи й гадки не хотів про неї мати, але на неодноразові звернення жителів Антонівки щоразу реагував клятвеним запевненням і абсолютною бездіяльністю.
Тож Риманчуку залишалося лише вдало заповнити існуючий вакуум.
На сході жителів Антонівки вкотре випливла жадана гребля. Кожушний звично вдарив себе в груди.
- Буде!
- Коли? - запитали його.
- Розумієте, враховуючи скрутне фінансове становище...
- Годі! - заткнули Кожушному рота. - Чули вже ми ці брехні. Забрехався ти, чоловіче. Дай іншим слово мовити.
Гнат Климчук ще й рота не встиг розкрити, як йому:
- Куди ти лізеш? Що ти зробиш? Махав сокирою, то й махай далі.
Роман Петрович поважно пригладив чуба.
- Дорогі жителі Антонівки. Я не буду довго і непотребно розводитися. Я скажу прямо: мій брат Андрій - хто його, може, й знає - обіцяв мені цю греблю спорудити. А що нам треба? Двадцять машин щебеню та десять асфальту. Бульдозера колгосп дасть – де він у біса дінеться. А інше - зберемо суботник та громадою. Обіцяю, як у церкві перед олтарем - картоплю вже не будете восени возити через Байбузин.
- А нащо нам той асфальт? - поцікавився хтось.
- А що за вашими городами на тім боці? - перепитав у відповідь Риманчук.
- Дорога на райцентр, - загули.
- То не будете й на райцентр їздити через Байбузин! - вигукнув під загальний ажіотажний запал Роман Петрович.
На тих виборах голови села, вірніше, сіл, Кожушний добряче-таки осоромився, не набравши й тридцяти відсотків голосів сільського електорату.
Три самоскиди возили землю, бульдозер загортав нею провалля, перетворюючи врослий кущами смітник у майбутню дорогу.
Роман Петрович підбадьорив бульдозериста обіцянкою вечірнього могоричу під першу зіроньку і посунув проваллям до річки, аби наочно уявити собі майбутню асфальтовану красуню-греблю, яка дасть Антонівці не лише вихід до городів, а й до цивілізації в образі райцентру, відстань до якого скоротиться з тридцяти кілометрів до п’ятнадцяти-шістнадцяти.
Колишні колгоспні кошари являли собою врослу бур’янами купу глини, обіч якої зеленів соковитий берег та стояв тин з якогось паліччя, що відгороджував від берега посмуговану кукурудзою ділянку картоплі.
- Отут проляже моя гребля, - радісно потер руки Роман Петрович.
- Сину, - почулося з-за паліччя.
Обернувся Роман Петрович. Стара баба чіплялася подолом за цурпалля, вибиралася з городу на берег.
«Галька Смердюха лізе зі свого городу», - оцінив ситуацію Роман Петрович.
- Сину, - нарешті справилася баба з перепонами, наблизилась до голови, - то що, будете робити греблю?
- Будемо! - гордо відповів Роман Петрович.
- А як же я, сину? - наблизилася баба впритул, і Роман Петрович відчув, що недарма її прозвали Смердюхою – чимось гнилим несло від баби.
- А що вам? - здивувався Роман Петрович. - Будете на райцентр геть і пішки бігати.
- Райцентри вже не для мене, - зітхнула баба. - Краще скажи, сину, як мені далі жити.
Роман Петрович здивовано знизав плечима.
- Ту частину городу, котра над яром, забере дорога, - вела баба своєї далі. - Але тої не жаль, там однак горбок і одна глина, а цей шматок, що ось тут, у березі, його ж ставком затопить. Товаришу голова, у мене всього п’ятнадцять соток городу, мені його хватає. Але що ж бабі геть без городу робити - подихати, чи як?
- Треба жити, - мудро мовив Роман Петрович. - Город наділимо за річкою, годі вам тужити.
- Сину, я ж ледве до тебе ось дійшла, куди вже мені аж за річку,- скривилася стара. - Ви б зробили маленьку гребельку, аби людина чи коняка могли пройти, я б уже пожертвувала п’ять соток над яром на дорогу. Але ж ви хочете шосейку класти, а річку розлити. Я ж без городу лишуся, сину.
- Ну, - глибокодумно почав Роман Петрович, - треба було не розорювати город у березі. Он у людей кругом, гляньте, городи вище, їм ставок ні до чого. А ви чого аж до річки опустилися?
- Так батьківщина моя тут споконвіків, - відповіла баба. – Ще як ґаздували окремо, то город був отут, де яр зараз та ота глина з кошар. А потім батька розкуркулили, витурили нас із хати, зробили тут кошару. Перед війною, щоправда, хату нам віддали, але без сотки городу. Коли кошара впала, а дорогу почало розмивати, ми прибрали п’ять соток он над проваллям. Поки ще в колгоспі робили, то якось перебивалися й без городу, а як пішли на пенсію, то чоловік мій покійний розорав берег, бо мусили ж ми якось жити. Сину, ти ж начальник, я тебе Христом-Богом прошу, лиши мені город, не пускай бабине хазяйство на розор. Я ж одна-однісінька, ще й каліка - май же милість, не прибавляй зла на світі.
Роману Петровичу починало набридати бабине бурчання.
- Шановна Галина... - запнувся.
- Ільківна, - підказала стара.
- Так от, шановна Галина Ільківна, гребля людям потрібна?
- Потрібна.
- То в чому тоді питання? - підвищив голос. - Село хоче греблі, я її роблю, яке тут зло, коли це суцільне добро людям.
- Але ж мені зло, - обізвалася баба.
- А я кажу, - стояв на своєму Роман Петрович, - що добро є добро, і коли воно для всіх, то добро-таки. І не треба хлипати, мовляв, це зло, коли всі люди кажуть, що добро.
- Ой, сину, не діли так світу, - провадила стара. - Не буває добра без зла, бо ніхто не знатиме, що то добро. Не буває й зла без добра, бо ніхто не знатиме, що то зло. У світі все сплутане і одне з одним перемішане. Коли добро комусь твориш, то це лиш комусь, а не всім поголовно, бо цим добром декому й зло чиниш. Коли зло комусь робиш, то іншому комусь цим добро засіваєш. Ти б знайшов, сину, середину.
- Бабо, - вривався Риманчуку терпець, - оця казочка про так звану середину, про ситих вовків і цілих овець - це така єрунда. Краще не забавляйте мене. Чуєте, трактори гудуть, отже, гребля буде. Щось не подобається, звертайтеся до суду.
- До суду я не піду, - знітилася стара, - нащо він мені? Ти краще глянь, сину, он на ті два дуби на горбку за річкою. Бачиш - один могутній, кремезний, темнолистий, півсвіту зайняв, а інший молоденький, маленький, листочки бліденькі, могутньою кроною старого дуба зверху, як шапкою, накритий - ні рости нема куди, ні жити як. Скажи мені, як добро на тім горбку сотворити?
- Шановна Галина Ільківна, - сердився Риманчук, - у мене роботи по горло, а ви мене забавляєте. Зрізати старого дуба, хай молодий росте - ото вам і добро.
- Не сердьтеся, товаришу голова, - сокорила стара, - вислухайте бабу, її завтра може вже й не бути, не буде кому й набридати. Хіба вам важко вислухати бабу?
- Давайте, тільки пошвидше, - про людське око погодився Риманчук.
- Так ото ж про дуби, - продовжила Смердюха, - ви кажете, що треба зрізати старого дуба, ото й усе на добро. На добро молодому, який ухватить повітря. Але ж старому дубу на зло, a він, може, три сотні років там уже росте, пам’яткою якоюсь є, людям за гордість правити збирається. А ви його під сокиру. Яке ж це добро?
- Ну, добре, - махнув рукою Риманчук, - хай росте старий дуб людям на добро, мені яка різниця.
- Вам ніякої, - погодилась стара. - Але ж молодий дуб загине. А через п’ятсот років старий відімре, а молодий якраз у сік увійшов би, пам’яткою став би, людям за гордість правив би. А ви його занапастили. Яке ж це добро?
- Ну, тоді, виходить, немає добра на світі, - буркнув Роман Петрович.
- Є, - не погодилася стара. - Старого дуба зрубали б - молодому добро було б, майбутнім людям добро було б. Молодого занапастили б, старому дубу добро було б, нинішнім людям добро.
- Ну, я не знаю, - розвів руками Риманчук. - І так добро є, і так є; і так його немає, і так немає. Не розберу я вашої, бабо, балачки.
- Та я, сину, до того, - зіперлася на костур стара, - що добро у всьому є, і зло у тому ж самому всьому також є. Скрізь середину треба тримати.
- Яка ж на тому горбку середина? - аж обурився Риманчук. - Старого дуба не смій чіпати і молодому добро дай. Що ж його робити?
- А добро і зло урівняти для всіх, - пояснила стара. - Щоб не одним все добро, а іншим все зло, а всього всім сторонам потроху.
- Як це?
- А прорізати крону в старого дуба, аби молодий зміг крізь дірку до сонця прорватися. Трохи зла старому дубу, бо гілки деякі втратить, але й добро йому, бо під сокиру не піде. Трохи добра молодому дубу, бо вид на життя матиме, але й трохи зла, бо мусить поборотися, стиснений прорізаною кроною, за те життя. Отак, сину.
- Добре, зрозумів, - дав відчіпного Риманчук. – До побачення, буду йти.
- Та я, сину, не договорила, - вхопила за рукав стара. - Я знову за своє. Зробив би ти невеличку греблю, без усяких асфальтів - розділив би добро і зло порівну між селом і старою бабою,
Нічого не відповів Роман Петрович.
«Ач, хитра стара, - подумав тільки. - Торочила-торочила про дуби, а скінчила своїм городом. Так, хитра штука людина - скільки б філософії не розводила, а завжди на своїй сорочці вузла в’яже. Ох, людність-людність, скільки про тебе не дбай, а однак усім не вгодиш. Так що дарма ти, бабо, язика томила - греблі бути, бути. Бо що стара баба супроти всього села? Так - комаха супроти мурашника. Дмухнув вітер, звіяв комаху - ніби й зло сотворив; але мурашник того просто не відчув - йому добре, якщо встиг вчасно двері закрити, і вітер зі свистом промчався мимо. Візьмеш, бабо, город на тім березі, де ти в біса дінешся, зате Антонівка на твоєму городі, можна сказати, нове життя отримає. Яка в цій справі може бути середина, коли з одного боку весь мурашник, а з іншого - одна комаха. Занадто різні пропорції добра і зла, аби зливати їх в одну посудину і рівними дозами обом сторонам потім розміряти можна було».
- Романе Петровичу, дайте поля! - ревів з кабіни бульдозерист. - Гуляє ж трактор.
- Де ті кляті машини з ґрунтом так довго? - вилаявся Риманчук і помчав вирішувати питання.
Гребля народжувалась, як росток з малої зернини, аби з часом заколоситись і дати щедрий урожай.
Антонівка приязно віталась до свого голови, що мчав вулицею в пошуках тимчасово зниклих машин. І якби ви запитали будь-кого з жителів, що ж то за чоловік побіг, вам би, не задумуючись, відповіли: «Христос. Одну хлібину на всіх ділить, а ми ситі».
І тільки у старій хатині при березі стара зморщене бабуся прошамкала б у відповідь зовсім інше: «Люцифер. Окраєць хліба мала, і того з рота видер».
Але в Антонівці були не біблійні часи, тож ніхто нічого ні питав, ні говорив, а всяк робив свою роботу.
Особисто Риманчук Роман Петрович - греблю.
Кабінет голови села - взірець чи то скромності, чи бідності. Звичайний стіл, лави під стіною, календар на стіні та сейф у кутку. Все. Ну, хіба ще сам голова за столом, як персоніфікація влади, уособлення боротьби з анархією на селі, гарант конституції і мировий суддя, до якого не так часто щоб і ходили по ту мирову, а якщо вже і йдуть, то однак знають, що ображена сторона ніколи тієї мирової не признає.
А ще голова виконкому Байбузинської сільської ради - будівничий. І цього звання забрати від нього вже не годен ніхто.
- Добридень, голово! - Кожушний у дверях.
Не часто скинуті з трону володарі приходять до того ж трону, аби схилити коліно перед своїм наступником.
А цей прийшов.
- Добридень, - Риманчук піднявся зі стільця, потиснув руку прибульцю. - Що привело? - відразу ж поцікавився.
- Та так, - зняв Кожушний картуза, поправив чуба, - справа делікатна, не знаю, як і приступитися.
- А навпрошки, - порадив Роман Петрович. - Коли в лоб б’ють, то зразу всі зорі бачиш.
- Навпрошки, то й навпрошки, - погодився Кожушний. - Я що тобі, Романе, сказати хочу - постарайся там в Антонівці поскромніше.
- Не зрозумів, - щиро здивувався Риманчук.
- Ну, не асфальтуй греблі, зроби її по-простому. Не ображай старої Смердюхи.
«О, ти диви, позаздрив моїй славі, - подумав Риманчук. – Ще й досі спить і бачить себе, певно, на цьому стільці. Мріє про повернення. Розуміє ж – забери в мене греблю, і хитнеться стілець. А зліплю я греблю, то як пам’ятник закам’янію біля неї і на своєму нинішньому місці. І є ж нахабство в людей рахувати когось за осла».
- Це ж чого я маю так обмежуватись? - вдавано нерозуміючим голосом поцікавився Риманчук. - Що селу стара баба, тим паче, їй запропоновано, як зараз кажуть, альтернативний варіант.
- Ех, Романе, - вів своєї Кожушний, - зглянься ти над тою бабою. В неї й так доля гіркіша за перець і важча за камінь. Дай їй дожити віка спокійно - він у неї не такий уже й довгий лишився. А відійде баба - розшириш греблю, покладеш асфальт.
- У всіх бабів доля важка була, - заперечив Риманчук. - Такі роки випали - війна, голод, відбудова.
- Воно-то так, - погодився Кожушний. - Але хто знає долю Смердюхи, той би такого не сказав.
- Я не знаю її долі, - відрубав Роман Петрович. – І якщо їй якась важча за інших випала, то хто ж винен.
- Та не ти. Хто ж на тебе каже. Я закликаю тільки, аби ти на ту долю не вчепив іще одного каменя.
- Я дбаю про всю Антонівку, - заходився роз’яснювати Риманчук. - Які тут можуть бути камінці на долю Галини Ільківни Смер... до речі, яке в неї прізвище, бо щось з голови вилетіло, і чому Смердюха? Хоча, чесно кажучи, від неї добряче й несе.
- Ну, які проблеми у баби виникають при будівництві греблі, ти знаєш, - мовив Кожушний. - А чому Смердюха і чому смердить, то це ще з війни.
- А що трапилось? - мимоволі поцікавився Роман Петрович.
- Якоїсь ночі, - почав Кожушний, - зайшли до Гальки (а вона тоді сама мешкала, батько як погнав колгоспну худобу при евакуації десь за Дніпро, то аж після війни повернувся) двоє партизанів. Попросили, як і водилося, хліба, якусь картоплину, перекусили та й знову ж таки попросили перевести через Бужанку, аби серед темряви не втрапити в якусь промивину, бо діло снувалося тоді до весни. Куди Гальці діватися, люди зі зброєю, та ще й свої, з Байбузина, повела. Перейшли річку, вийшли до дуба на горбку. І тут раптом, треба ж такому статися, сліпа куля (а п’яні німці в селі розважалися, пострілювали вряди-годи з рушниці) влучила одному з партизанів у самісіньке коліно. Другий - щупленький такий, ще зовсім хлопчак - з острахом дивився на огрядного, велетенського свого побратима, все більше й більше розуміючи, що не з його силами тягнути таку масу ще з десяток кілометрів до лісу.
- Що ж робити? - бідкався.
- Понесли до моєї хати, - запропонувала Галька, - не кидати ж його тут пораненого, аби замерз до ранку.
Сяк-так перев’язали коліно, аби кров’ю не стік, потягли назад через річку.
Занесли в хату, поклали на лаву, щупленький попрощався і пішов геть. Та не встиг відійти ще й сотні метрів, Галька двері за ним не встигла закрити, як задеркотів автомат, щупленький скинув руки і повалився в сніг, а по дорозі від села заскрипіли чиїсь важкі кроки.
Галька, сама не своя, влетіла в хату.
- Німці! - скрикнула.
Поранений, і без того блідий, зблід ще більше, заметушився.
- Куди? - допитувався. - Куди сховатися?
І Галька знайшлася на сховок. Стояла у неї в сінях діжка, а поряд два клунки збіжжя.
3а одну мить допомогла вона пораненому увібгатися в діжку, засипала його зерном.
- Як хочеш, так і сиди, - наказала. - Хоч і задихнись, але не писни.
У двері загупали. Скинула з себе Галька одяг, спала, мовляв, накинула на оголені плечі хустку, перепитала, хто там, вчула відповідь і відкрила двері.
В хату ввалилися поліцаї.
- Де він? - ревів один з них, Мирон Корченко.
Галька Мирона як побачила, так і обімліла. Знала ж, а хто про те не знав, що перед самою війною отой поранений партизан з діжки відбив у Мирона його жінку. Відбив, побавився з нею з місяць, а тоді покинув і женився на іншій. Нещасна з горя наклала на себе руки, а Мирон лишився сам, ще й з малолітнім сином на руках.
Тож Гальчині запевнення, буцімто вона нічого не знає, на Мирона не подіяли. Він запримітив, виявляється, що з Гальчиної хати вийшов щупленький, він якимось чином точно знав, що зі щупленьким був його, Мирона, довічний ворог. Мирон жадав помсти, тож перерив Гальчину хату від погреба до горища, навіть у діжку заглянув, знявши кришку, але не здогадався запустити руку в зерно, перерив усю хату, але ворога не знайшов. І все-таки був певен, що він десь тут, поблизу, он же ж і вечеря неприбрана на столі, і напарник ворожий звідси вийшов.
- Де він? - ревів Мирон.
Галька мовчала. Її били, ґвалтували, знову били - а вона мовчала. І тоді Мирон озвірів. Він здер з Гальки сорочку, перевернув бідолашну дівчину спиною догори і заходився вирізати з її спини смужки шкіри. І тільки коли не змогли більше привести мовчазну нещасну до тями, облишили її, знівечену і закривавлену, та й пішли собі. На ранок з діжки виліз і поранений, не знаю, дякував чи ні напівмертвій за мовчання, більше за все, що ні, бо думав, що покинула цей світ, та й теж поповз кудись шукати кращого сховку.
Але Галька вижила. Більше того, ґвалтівники зуміли лишити на пам’ять про себе ще й дитинку, яку Галька благополучно народила і ні за яку ціну не захотіла з нею розлучатися. От тільки спина її ось уже п’ятдесят з гаком літ ніяк не хоче повністю загоїтись, весь час гниє і сукровицею сочиться - від того й сморід від Гальки, від того й прізвисько Смердюха.
Але це ще не кінець Гальчиним митарствам. По війні вона усиновила сина нелюда, котрий сплюндрував їй долю і тіло - сина Мирона Корченка, малого Василечка, котрий сиротою нещасною блукав, обпльований однолітками, як син поліцая, по селу в пошуках шматочка хліба.
Та й на тому не скінчилося. Ледь доросла Гальчина донечка до восьми літ, як полізли вони з Василечком одного разу на людську черешню, а хазяїн тої черешні взяв та й налякав дітей пострілом з рушниці. Влучити не влучив, а діти з переляку попадали з черешні додолу. Дівчинка вбилася, а Василечко зламав хребта. І що цікаво - чоловіком, котрий пуляв з рушниці, лякаючи дітей, був не хто інший, як поранений партизан із діжки. Отака доля.
Поховала Галька доньку та й зосталася біля лежачого Василечка. Так і виріс він, не встаючи з ліжка. Так і тридцять літ своїх зустрів, як раптом об’явився в селі його батько - Мирон Корченко. Худий, знеможений сибірськими таборами, пройшов по селу, розпитав за сина та й пішов прямо до Гальчиної хати. Ніхто не знає, що то була за зустріч, але розписалися Мирон з Галькою та так і жили - похоронили Гальчиного батька; прийшов час - і свого Василечка, трохи згодом похоронила Галька й самого Мирона. А сама й досі живе-мучиться зі своїми вічними болячками.
- Ти думаєш, Романе, - продовжував Кожушний, - я ту греблю не міг раніше зробити? Міг, але чесно скажу, не хотів, не мав я права переступити через Гальку.
- Не розумію, - сказав Роман Петрович, - що у вас за така велика причина була нехтувати інтересами всього села заради однієї старої, хай навіть доля її найнещасніша.
- Причина вагома, - задумався Кожушний. - Бо отой партизан з діжки, то ж мій рідний батько, царство йому небесне - Гаврило Трохимович Кожушний. Так що я прошу тебе, Романе, пожалій стару, плюнь на свою греблю, май совість.
І пішов. Не сказав більш ні слова.
«Ні, - похитав головою Риманчук, - ти мені, дорогий Платоне Гавриловичу, гріх свого батька на мою совість не вішай. Моя совість чиста від ваших проблем, як і гребля, яку я будую. Так що дарма ти до мене прийшов, мій попереднику, бо Антонівка не винна, що Смердюсі колись з-за твого батька порізали спину, а він у дяку за це призвів до загибелі її дітей. Антонівка не буде платити за чиїсь гріхи і не повинна спокутувати провину перед старою Смердюхою ціною власних незручностей із-за відсутності греблі. Бо не рівня гребля колишньому порятунку, як виявилося, досить-таки підлого партизана. Та й немає такого закону, щоби шану героям складати ціною нехтування інтересами всього села. Бо гребля для Смердюхи, може, й проблема, але Смердюха для греблі бути нею не може - занадто мале значення мала її порізана спина для села, аби стати перепоною будівництву греблі».
Телефонний дзвінок аж злякав.
- Привіт, - обізвався з трубки Андрій, брат, - то що, ти передумав?
- Відносно чого? - здивувався Роман Петрович.
- А дзвонив же Кожушний, казав, що він з тобою поговорить і ти не будеш асфальтувати греблю, бо там з якоюсь бабою проблеми.
- От свинюка, - обурився Роман Петрович, - так і хоче мене підсісти. Яка баба, які проблеми, коли гребля росте на очах?! Вези щебінь, вези асфальт! Будуємо!
Глупа осінь сірою пеленою крила все довкола. І в її туманній млі губилася гордість Антонівки - нова гребля, розширений верхній ставок і асфальтівка до траси на райцентр.
Скептики, щоправда, тицяли на тонкий шар асфальту, натякали, що греблі спершу вистоятися треба було дати, бо дасть посадку і піде асфальт хвилями, ще на деякі недоліки вказували. Але Риманчук швидко затикав усім рота.
- Вас уже он скільки років одними обіцянками годували, а я дав вам те, що хотіли. Може, воно й не європейських стандартів, бо без проектів усяких там, на доброму слові та моєму знайомстві роблене, але краще хоч таке, ніж ніякого.
Тож сьогодні на греблі грав оркестр, снувало туди-сюди всіляке начальство, та й взагалі було велелюдно. Обіч стояла увінчана стрічками і квітками вантажівка, котра під звуки музики першою повинна була перетнути греблю і досягти по новій асфальтівці шляху на райцентр.
Хлопці з оркестру вже добряче-таки померзли, тож з натугою прикладалися посинілими губами до видутих вітрами і власним диханням інструментів. Село, котре ледь не в повному складі обліпило греблю, також уже схилялося до пошвидшого закінчення урочистої частини і початку приливання нової греблі за святковими столами.
- Шановні товариші! - гордість розпирала Роману Петровичу груди, тож він спромігся лише на одне речення. - Та що його довго говорити - поїхали! Щасливої дороги всім нам!
І гепнув пляшкою шампанського об борт автомобіля. Захурчав двигун, рушила вантажівка, загув натовп, заграв оркестр. Здійнялися шалені оплески, в супроводі яких автомобіль перетнув греблю і помчав до дороги на райцентр.
- А тепер, шановні, за столи, - взяв подальше керівництво до своїх рук голова колгоспу. - Запрошені учасники будівництва, заслужені люди села, хто отримав запрошення, прямують до школи - бенкет там. А інші всі святкують по особистому плану - в честь спорудження греблі кожен житель Антонівки, працівник господарства, отримав по десять гривень, тож, я думаю, знайдете як відсвяткувати сьогоднішню знаменну подію.
Народ від греблі посунув до села.
- Сину, - почув Риманчук.
Оглянувся. Неподалік стояла захекана стара Смердюха - певно, з труднощами вилізла на греблю.
- Чого вам? - невдоволено обізвався Роман Петрович.
- Не послухав ти, сину, старої баби, - підійшла Смердюха ближче, - віддав усе добро селу, а мені саме зло лишив. Негоже так, сину. Глянь, у мене ж ні городу, ні грядки, ще й вода ледь не в хату заглядає, весняної повені підтопить мою халупу.
Роман Петрович глянув на хату Смердюхи, котра після спорудження греблі опинилася ніби в ямі, дійсно позбулася городів довкола себе, ще й ставок плескався в якихось десяти метрах від порога.
- Нічого там страшного немає, - мовив Риманчук задля годиться. - Ставок весною не розіллється, - зробив прогноз, у який і сам не повірив. – А город напровесні обов'язково на тім березі наділимо, - запевнив стару.
- Не треба, - промовила бабця. - До весни ще далеко, а як до неї дожити? Ти ж, сину, мене живою в яму опустив. А чого ж мені живою там сидіти? Мертвою ліпше – хоч серця не рвеш та водою річковою захлинутися у власній хаті не боїшся. Мені, сину, зараз хоч головою в петлю.
- Не меліть дурниць, бо мені ніколи, - розсердився Риманчук. - Будете жити, де ви подінетесь. Головою в петлю - гріх. Нащо він вам на старості?
- Мені однаково, - вела своєї Смердюха, - та й ти, мабуть, до серця не візьмеш. Не послухаєш же мене, буцім усе зло мені лишив, не понесеш же це з собою далі, як гріх. І, напевно, правильно зробиш. Бо немає межі між добром і злом, є лише гребля, по один бік якої ставок добра, а по інший - зла. І та гребля - стезя нашого життя, сину, на неї вихлюпуються хвилі з обох ставків; а ми по тих калюжах бродимо - отак і живемо. І не можемо жити інакше, окрім як на греблі між двох ставків. І не можемо жити без греблі - бо зіллється добро і зло в одне море; а ми межі між ними не знатимемо, твердого ґрунту під ногами не матимемо - потонемо ми, сину. І жодного ставка спустити не можемо, бо інший на греблю напре і прорве її, і скінчиться наше життя. Навіть якщо добра ставок нас всуціль заповнить, однак пропадемо, бо знудимось в одноманітності.
Риманчуку набридло, він рушив до села.
- Зачекай же, сину, - дріботіла позаду Смердюха. - Он глянь на дуби. Пам’ятаєш, я говорила, що можна їх поділити добром і злом - прорізати крону одному, аби інший виріс, а не згинув. Але однак зло їх колись заполонить, як і другий виросте до розмірів першого - почнуть битися за місце під сонцем могутніми своїми вітами; нестимуть зло одне одному заради добра - обігрітися під сонцем і продовжити цей світ.
Захекалась, відстала, зупинилась.
- Сину, - гукнула вслід, - ти не журися, не бери до серця, буцім одне зло мені лишив. Ти й добро мені дав тим злом - я нарешті наважуся назавжди відлучитися зі світу, бо вже втомилась я на своїй греблі. Хай люди ходять по твоїй.
Не слухав, пішов, побрів, понісся геть до школи, де малися співати оди йому, Риманчуку Роману Петровичу, і його дітищу - греблі.
Ранок був важким, як і все на похмілля.
Ввалився Роман Петрович до кабінету, всунувся на стілець, хильнув крижаної води з відра в нетопленій сільраді - важко.
- Романе Петровичу, - заглянула секретарка, - вам потрібно негайно їхати в Антонівку.
- А що, хтось перепив? - спробував пожартувати.
- Ні, якась баба повісилася. Телефонували з міліції, вони вже виїхали, треба, щоб і ви були там.
- Це Смердюха, їй-богу, - перейнявся здогадом Роман Петрович. - Вона вчора торочила мені щось про петлю.
Прибули на місце. За Антонівкою, за річкою, на горбку, біля двох дубів - старого й молодого - лежало старече тіло.
- Так затягло шию, що мусили зрізати з вірьовкою, - мовив чоловік, що сидів на дубі і пиляв гілляку.
З тієї гілляки звисав кінець мотузки, яка була перекинута через гілку, а другим кінцем прив’язана до молодого дубка.
- Чого ви туди забралися? - звернувся Роман Петрович до чоловіка на дубові.
- Старі люди кажуть, - відповів той, - що дерево, на якому висів вішальник, треба зрізати, або хоч гілляку, на якій повісились, спиляти, як дерево не подужаєш. От і ріжу гілляку. Якраз і молодому дубку світла дам.
- Як це сама баба могла повіситись? - перепитав міліціонер,
- А он стільчик, бачите, - знову повідав чоловік з дуба. - Він тут стояв, видко, Смердюха, царство їй небесне, з собою принесла. Гілляка не високо, мотузка перекинула, он за дубка зачепила, щоб той мотузок не ковзав, не сповзав, стала на стільчик, петлю наділа і баста.
- Не могла дожити той рік чи два, що їй лишилися, - здивувався міліціонер, - понесло її на дуба. Сказано ж - що з літ, то й з розуму. Чи, може, була в неї якась причина? - поцікавився.
Риманчук промовчав.
Натомість знову обізвався чоловік з дуба:
- На греблю покійна дуже гнівила. Живою, казала, та гребля її в яму вкидає. Воно-то так, хата її дійсно, як у ямі, вийшла. Але хіба варт із-за цього вішатись та такий гріх на душу брати, самому собі зло творити? Ну, кому з того, що стара вчинила, добро?
- Стара думала, що мені, - кинув Риманчук, - бо не треба буде її весною від повені рятувати.
- Ви, Рoмане Петровичу, - не вгавав чоловік на дубові, - не беріть до душі. Всім однак не вгодиш. Хіба вгадаєш, що якійсь старій бабі може казна-що в голову зайти? Зате ж греблю яку поставили. Ви ж гляньте - красуня!
З горбка гребля, дійсно, була як на долоні. Як межа між двома світами-берегами, на якій ворушилось, повзало, кублилося життя. Котрого не схотіла добути до кінця стара Смердюха, зійшла з греблі, хоча й казала, що, окрім греблі, нічого більш на світі цім немає.
То куди ж, питається, тікала? І що хотіла цим сказати дбайливому та досвідченому голові села? Що треба прорідити великого дуба, аби ріс малий? Ех, старість завжди прагне філософії і висновків, хоча все значно, як на Риманчукову думку, простіше. Є Антонівка, є гребля, є задоволені цим люди і немає Смердюхи, якій ця гребля стала поперек дороги. А що від того змінилося, що баби немає? Нічого. Ні добра не побільшало, ні зла не поменшало. Як було все, так і лишилося, тільки замість надокучливої баби лежить під дубами посиніле сухе тіло. Оце і вся філософія. О, до речі…
- Тіло на розтин везти будемо? - поцікавився Риманчук у міліціонерів.
- У неї родичі є? - у свою чергу поцікавились міліціонери.
- Ні, - обізвався чоловік із дуба, - уже нема нікого.
- То нащо з нею возитися? - мовив найстарший міліціонер. – Що тут ще неясного, коли все ясніше дня. Закопуйте.
Підігнали автомобіль, повантажили тіло, повезли на село.
Через греблю.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design