«І чим би люди не займалися, залишаючись у світському житті художниками, військовими, купцями, хай вони вкладають в справу усе своє серце, нехай вони будуть подібними до лотоса, який росте у воді, та не доторкається до води…», - зазначав Пол Карус у книжці «Вчення Будди».
Цього разу мову поведемо про Едуарда Трирога, художника і поета, твори якого подивовують не тільки за формою, а й змістом. Письмо митця вражає окрім властивого йому авторського стилю, ще й матеріалами, на яких він створює картини. «Працюю на шпалерах та інших нетипових матеріалах зовсім не тому, що у мене немає якісного паперу, - пояснює митець, - мене цікавить не проклеєний папір, той що має виразні волокна. Між волокнами дуже гарно «вмощується» фарба, а на звичайному аркуші такого ефекту не буде» -( з інтерв’ю сайту «Полтава»).
Серцевина тексту.
Наприкінці липня року минулого (2014) у Полтавському художньому музеї імені М. Ярошенка відбулася персональна виставка художника «Текст, текстура, текстиль, простір». Чому картини полтавського митця викликають велику цікавість у шанувальників малярства? Чому побачивши їх, хочеться побачити знову…
По – перше, те, що життя коротке , усвідомили не сьогодні, однак на Землі вже не будують довічних соборів…. З’являється відчуття начебто час ущільнюється, але так це, чи ні…? А ось темп життя прискорюється. Відчуття часу влучно окреслив Гастон Башляр: «Час більше не тече, він фонтанує!».
У збірці поезій Едуарда Трирога «Старі вітрильники» (рос. мовою) є такий вірш:
«Ідуть
І їдуть,
Пливуть і
Тонуть,
Летять
І загрузають
На цій
Спільній
Дорозі,
На цьому
Вічному
Шляху,
Ім’я котрому –
Хронос».
(переклад мій, А. Б.).
Бельгійський біолог Боне, теж Едуард, писав: «… На майданах Святого Марка у Венеції щодня о дев’ятій ранку та о другій годині дня злітаються тисячі голубів. Вони знають, що о цій порі люди кидатимуть їм зерно, і знають не тому, що б’є годинник, - вони наділені інстинктивним і досить тонким відчуттям часу. Який невідомий метроном збирає їх усіх докупи? Відповідь дати нелегко, і суть тут не у звичайній реакції на певне фізичне подразнення, як у квітковому годиннику Ліннея. Він пропонував створити квітковий годинник, складений із 13 різних квіток, чиї чашечки відкриваються і закриваються в різні години між шостою ранку і шостою вечора…». Відчуття часу у птахів, квітів, є спільний знаменник? Іпостасі часу і митець, які у них взаємини?
По – друге, коли ми здобуваємо нові погляди, не варто радіти занадто, оскільки дуже швидко вони зазнають змін. Для цього не потрібно змінювати місце перебування. Зміни відбуваються повсякчас, тут і зараз. Ти повинен знати, як розпізнати фальшиві уявлення і хибні знання. Та навіть якщо це правильні знання, ти не можеш затриматися на них…
По – третє, слава світу подібна квітці: вранці вона розквітнула, а до обіду вже зів’яла… Духовна опора і система поглядів пана Едуарда узгоджується з баченням Пола Каруса: «Куди не поглянеш, повсюдно боротьба і скажена гонитва, гонитва за задоволеннями і насолодами. В той же час усі в паніці втікають від болю і смерті. Світ – ярмарок марнославства, та він повниться змінами і трансформаціями. Бо є Сансара (черговість перероджень). .. Ви, хто рветься до багатства, зверніться до скарбів вічних. Істина це і є багатство, а життя в істині це щастя».
По – четверте, шлях до серця кожної країни проходить по вулицях її великих і малих міст. Переплетіння старовинних провулків, пожвавлені сучасні проспекти, всі вони придають містам неповторний лик, часом спокійний і гармонійний, часом ошелешуючий. В багатьох містах виникає загроза порушення ансамблю старих вулиць, згасають і пов’язані з ними історії та спогади. Та все ж коріння, що дають містам життєві соки, розгалужуються по вулицях. Чимало неповторних, оригінальних будинків, пам’ятників старого міста знайшли своє «увічнення» на картинах Едуарда Трирога.
По - п’яте, художник особливу любов виявляє до зимових краєвидів. Зима для живописця – це і налаштування на білий колір. Білий – дає живильну силу, очищення. Цей колір символізує чистоту. На глибшому, психологічному рівні, сприяє оволодінню всіма стадіями свідомості. Зима, завірюхи, морози, тумани…:
«Такий мороз
Такий туман
Спробував розігнати –
Не йде…».
Тарас Мельничук.
Розв’язка тексту.
Криза, між іншим, то час для прийняття рішень. В Україні, і в постіндустріальних суспільствах Заходу дедалі голосніше говорять про кризу. Однак те, що прийнято називати кризою, є передусім переходом від одного способу, стилю життя - до іншого, агонією однієї системи поглядів перед обличчям іншої, здатної чіткіше віддзеркалити оновлене обличчя світу.За своєю сутністю сучасність знаходиться у стані розриву з старим світом, і з новим світом, який у свою чергу колись стане старим. Світ приречений на постійне оновлення, він рухається вперед, то прискорюючись, то пригальмовуючи, але продовжує рух вперед… У передмові до збірки віршів Едуарда Трирога полтавський поет Микола Костенко зауважив про автора: «Він – метафізик, з різних сторін привідкриває завісу мінливих явищ….».
Андрій Будкевич.
Літературний портал "Проба пера".
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design