Глава з роману Аркадія Польшакова "Кошовий отаман" . Скорочений варіант.
«Притихли почуття, пристрасті,
Любові, мабуть, більше нема,
Дала доля трохи щастя,
Потім відправила в кювет.
Дороги найважчі зломи
І віражі на всьому шляху,
Поганого плоду оскома,
Тепер все це там... позаду.
Зникли три його подруги:
Надія, Віра і Любов,
До чого марні потуги:
Минуле не повернеться тут.
Проходить все, пройде і це,
На перехресті трьох доріг
Стоїть один на схилі літа:
- Жаль вибрати потрібну не зміг...»
P.S.
А може отаман дорогу вибрати все ж зміг?!
Отаман, вийшовши на свободу, був вільний від помилкових чар та лицемірства. Його не мучили вже «болісні, приховані думки», що він тоді був не правий, коли не допустив війни запорізьких козаків з російськими братами слов'янами, йдучи з миром, хлібом і сіллю, а не з війною...
Було б великою дурістю померти після всього того, що отаман переніс в підземеллі Соловецького монастиря. І хоча вже пройшов рік після його виходу з камери одиночки, він ще так і не оговтався повністю від важкої депресії, що стала результатом цього настільки тривалого нелюдського укладення його в тюрмі-монастирі.
В останні дні отамана підтримувало почуття, що він повинен виконати взяті на себе моральні зобов'язання: прагнення, у що б то не стало вистояти, не обдурити очікувань рідних і друзів, козаків по Кошу, які все ще вірили в отамана і може згадували його.
На батьківщині ім'я отамана Петра Калнишевського довго замовчувалося, але світло правди все одно прорвалося крізь віки, крізь хмари брехні і неправди.
Людина - таємниця, а таємницю життя такого Чолов'ягу, як останній отаман Запорізької Січі Петро Калнишевський, нащадки будуть розгадувати ще дуже і дуже довго.
Є зв'язок Божественного і земного, шляху до відродження, шляху до спасіння людини, такий зв'язок, очевидно, був у отамана. Він (шлях) проходить через відкриття Божественної нитки в душі, і глибокої віри.
Єдиний спосіб піти від самотності, як зрозумів отаман - це залишитися одному, відсунутися від повсякденної суєти і осмислити все, що відбувається з тобою.
Останнім часом отаман все частіше і частіше бачив один і той же сон. Ніби він стоїть на дзвіниці і бачить внизу на площі перед церквою раптом, звідки не візьмися несподівано з'являється юродивий паломник в старій порваній одежі, страшний, зарослий.
Він зупиняється перед входом, підводить голову і починає пильно на нього дивитися і всі хто його бачать у цей момент на площі, зупиняються, підіймають голови наверх і інтенсивно хрестяться.
По їхніх жестах видно, що вони відчувають дуже сильний страх. Потім починають задкувати назад, намагаючись швидше покинути площу.
Отамана, дивлячись на юродивого, охоплює холод, він завмирає і не може зрушити з місця, він не може навіть відвести очей в сторону.
Постоявши трохи, юродивий осінив хресним знаменом себе і дзвіницю, де стоїть Петро і йде геть. Навіть не йде, а зникає так само раптово, як і з'явився.
У такі моменти отаман прокидався завжди з тривогою в душі. У цьому сні він не міг знайти пояснення своєму сну. А сон був, як зрозумів отаман віщим, попередженням йому.
Настала вогка осінь 1803 р., з моря подули холодні вітри, попливли перші крижини по морю і в один з таких легковажних холодних днів, він застудився і захворів. Здоров'я в нього було вже не те, що раніше, позначилося все, що пережив отаман у підземеллі монастиря.
Тому тут він зрозумів, що, будучи на волі не довго проживе, хвороба доконає його.
Отаману ставало все гірше і гірше, ченці, що дбали про нього, бачили, що він вже не жилець на цьому світі, тому покликали до нього архімандрита, щоб той прочитав йому прощальну молитву і відпустив гріхи.
Отаман на своєму смертному одрі, коли до нього прийшов з прощальною молитвою архімандрит, з властивим йому гумором сказав:
- Як помру, то поховайте мене у старий могили.
Коли той запитав його причину такого незвичайного прохання, отаман відповів:
- Причина та, що коли чорти-митарі прийдуть мене митарити, то, подумають, що я давній мрець, не стануть катувати мене про сучасності та грішні справи і приїдуть собі геть...
Перед смертю отаману приснився дивний сон. Йому снилося, ніби він босоногий хлопчисько біжить по путівці, а за ним біжить величезний чорний бик.
Це був величезний розлючений схожий на зубра бугай. Бик біжить за ним і кричить йому:
- Стій, ти від мене не втечеш!
Петрик, почувши це, так дременув, що аж п'яти блискали за ним. Але бик був дуже сильним і біг за ним ще швидше, він почав наздоганяти його, кричачи:
- Ага, скоро я наздожену тебе!
Петрик став видихатися, а бик все ближче і ближче став наближатися до хлопчика.
І тут сталося диво, все небо раптом освітилося білим яскравим світлом. Він був настільки білим і чистим, що в ньому розчинилося все і дорога, по якій вони бігли і придорожні кущі і навіть далека звивиста стрічка ріки.
Під дією цього світла Петрик і розлючений бик зупинилися.
Бик, побачивши цей яскравий білий світ, став задкувати. Світло, що оточувало Петрика, було настільки ніжним і м'яким, що в ньому можна було купатися, як він раніше купався в теплій і чистій воді рідної річки. Це була по істині райська насолода.
Коли світло трохи розсіялося, отаман побачив перед собою молодого чоловіка в білому вбранні і з білими пухнастими крилами за спиною. Це був Світлий ангел, його захисник.
Він вийняв з-за пояса «меч-кладенець», і сміливо пішов на чорного бика.
Бик раптом перетворився на величезного рогатого чорного як сажа чорта випромінюючого чорний як ніч світ.
Чорт зі спини дістав меч, і вони стали битися.
Це була битва не на життя, а на смерть двох титанів світла й темряви, добра і зла.
Петрик, звичайно, був радий, що за нього заступився Світлий ангел, але він дуже сильно боявся, що Чорт та його пітьма здолає Світлого ангела , до його великого щастя це не відбулося. Вирішальний удар був за ним і чорний страшний біс пав повержений в прах і пил.
Світлий ангел підійшов до швидко вирослого із пацана в джуру, а потім в отамана Петра Калнишевського і сказав:
- Ідіть за мною!
- Ви мій ангел-охоронець? - Запитав отаман.
- Так! - Посміхнувшись, відповів він.
- І куди накажете мені слідувати? - Запитав отаман.
Той коротко відповів: - На Небо!
- Хто це був весь у чорному?
- Посланець Князя тьми! Він хотів поцупити твою грішну душу прямо до Аду, минаючи Чистилище і суд Божий.
- Виходить ви врятували мене!
- Я просто відновив справедливість.
- Спасибі, ви захистили мене, - сказав отаман, - я мабуть багато згрішив, за що і був покараний.
- Спасибі скажеш не мені, а Богові, він послав мене до тебе, щоб ти пройшов Чистилище. Хай тебе брати та сестри, усі козаки простять...
Отаман на хвилину прокинувся і став інтенсивно молитися, кажучи:
«З Божою любов'ю до вас, брати і сестри мої, звертається до вас грішний раб Божий Петро Калнишевський, вибачте люди добрі мене, якщо можете за все!
За все!
За все, все!..»
З цими останніми іскрами свідомості отаман Запорізького вільного війська Петро Калнишевський помер, мужнє серце його зупинилося, але пам’ять в Країні про нього не померла, вона жива й понині.
* * *
Останній отаман Запорізької вольниці Петро Калнишевський отаман помер (1690-1803 рр.), як написали на надгробній плиті ченці Соловецького монастиря: «1803, жовтня 31 дня, в суботу, 112 років від роду, смертю благочестивою, доброю...»
Таким чином, пройшло небагато часу після тієї пам'ятної зустрічі тут в Соловецькому монастирі двох неординарних людей: отамана Петра Калнишевського і віщуна Авеля.
Збулося пророкування віщого Авеля щодо Петра Калнишевського, що він буде похований скромно, як підіб'є вільній людині в землі холодній, північної.
І що нащадки на батьківщині будуть довго шанувати пам'ять останнього отамана Запорізької вольниці, складати пісні, багато і добре писати про нього. І що православна церква канонізує отамана, як праведного Великомученика.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design