Криза графоманського оптимізму
Не плутати з кризою ренесансного гуманізму, притаманною пізнім творам Шекспіра чи Сервантеса (якщо вірити шекспірознавцям, саме так і було). Це трохи інша криза, притаманна саме молодим авторам. Хоча іноді вони співпадають. В мене вона прийшлася років десь на 27, але спостерігаючи за сучасними літераторами-акселератами, я з подивом довідався, що графоман може переживати цю оптимістичну трагедію і в 25 років, і в 23 роки.
Проявляється вона в тому, що графоман починає думати. І думи його сумні та невеселі, як в сотника Забрьохи з «Конотопської відьми» Квітки-Основ’яненка.
- Скільки можна займатися єрундою? Віршики якісь писати, замість народжувати синів, садити дерева й будувати будинки? Мені вже 23... 23, на хвилиночку! А в мене ще навіть дебютна збірка не вийшла! Та Артюр Рембо в моєму віці...
Втім, навіть якщо дебютна збірка в неборака вийшла ще у 18, в 20 він вже був автором чотирьох літературно-мистецьких проектів, для одного з яких на дві години перекривали рух трамваїв у центрі Львова, підсвічували хмари лазерами і помирили Забужко з Костенко (ну так для проекту було треба), а про ті фестивалі, форуми, слеми й читання на стадіонах, в яких він просто брав участь поетом на загальних підставах, вже так одразу й не пригадаєш, або доведеться наводити повний список у додатках до цього розділу, бо список більший за розділ, навіть якщо він вигравав якісь престижні, хоча й заохочувальні, премії «Смолоскипа», друкувався в півтора десятках поетичних альманахів, навіть якщо за його віршами відзняли більше відеопоезій, ніж серій в «Рабині Ізаурі», навіть якщо єдине питання, яке виникає при погляді на такий послужний список у 25 років буде «Дівчино, чого ж вам ще треба, щоб в себе вірити?», навіть тоді графоман не застрахований від цієї кризи графоманського оптимізму.
- Ось видам нарешті другу збірку і покінчу з поезією. Назавжди! - думає той поет.
Усі молоді поети чомусь думають про Артюра Рембо, який у їхньому віці вже торгував неграми в Африці, і геть ніхто про Тютчева, першу поетичну збірку якого видали у 51-літньому віці.
Якщо якийсь прозаїчний графоман думає, що нас, привильних пацанів, це не стосується, мушу його розчарувати. Більше того, криза графоманського гуманізму якраз прозаїкам притаманна в більшій мірі. Поети можуть хоча б читати свої вірші перед люди. Й тому зазвичай мізантропи з них никудішні. А уявляєте собі слем десятка прозаїків, авторів семисотсторінкових романів, безжалісний і безглуздий?
Тож характер ненадрукованого прозаїка псується не на жарт. Звідки в інтернеті беруться тролі?Це душі ненадрукованих прозаїків.
Тож варто прозаїкові здатися, зачохлити перо, й полишити велику графоманію, яка від графоманії першої ліги відрізняється головне вірою прозаїка в свою щасливу зорю, варто ту віру й бадьорість графоманові втратити, як...
Наведу декілька симптомів перетворення прозаїка на троля. Список не повний.
- Ви переконані, щоАвтор Д. замолодий. Що він може Вам розказати?
- А Автор Б. – старий пеньок. Чим він може Вас здивувати?
- Для змістовної критики на вісім сторінок нової книжки авторки К. Вам досить лише почути її назву.
- Коли Ваш критичний допис потрапляє до рук сторонньої людини, вона довго не може визначитися, присвячено його літературі, чи все ж таки фізіології.
- Ви все частіше оперуєте не прізвищами авторів і назвами їхніх книжок, а цілими літературними школами, напрямами, періодами, жанрами, стилями і навіть літературами. Звісно, що нічого хорошого про той постмодернізм не кажете.
- Вас не бентежить, коли ви як недосяжний взірець для сучасної літературної молоді, ставите літературні періоди, коли половина літераторів сиділа в мордовських таборах за доносами іншої половини літераторів. Головне, вони були – шестидесятники! Богатирі – не ви!
- На будь-якій презентації будь-якої книжки ви обов’язково берете слово і якось так виходить, що 15 хвилин говорите не про презентовану книжку, а про свій недописаний роман.
- Вживаєте слів «дискурс», «інтенція», «Письменник» (обов’язково з прописної літери!) і фразу «літота нищить гіперболу», навіть коли вас всього лише спитали дорогу до бібліотеки о другій ночі.
- На запитання, що зараз читаєте, гордо відповідаєте – читаю тільки мертвих! І на Петрівці пасетесь переважно на розвалах букіністів, шукаючи журнал «Звізда» за 1953 рік з тими мертвими.
- Вважаєте, що сучасним українським видавцям потрібно було торгувати ковбасою, а не друкувати книжки.
- Довго й емоційно дискутуєте з двірником Серьожею, що Л.Денисенко – не письменник, а О.Денисенко – Письменник.
- Улюбленою вашою прикладкою стають чомусь фекалії, кажете не інакше, ніж: гівно-видавці, гівно-автори, гівно-читачі. Можливо це тому, що читаєте переважно у відхожому місці.
- Основною вадою будь-якої книжки, окрім Вашої вважате те, що вона – надрукована.
Ну і таке інше. Я б закріпив за кожним графоманом право бути надрукованим державним коштом безпосередньо у Конституції. Просто щоб не псувати соціум. Бо, наприклад, Друга світова війна – то всього лише розборки німецькогоневизнаного художника з грузинским невизнаним поетом. Дуже сподіваюсь, що після того, як наше графоманське лоббі з’явилося і в вищих сферах нашої держави, справу з конституцією буде вирішено, третьої світової не відбудеться.
Чи є протиотрута від перетворення на троля, якщо вже помітили в себе певні симптоми? Оптимізм і вміння наполегливо чекати. Мені свого часу допомогло дуже нескладне заклинання, надруковане на машинці «Еріка». Я б навіть сказав – анкета на сторінку друкованого тексту. Просто сів і записав, зовсім як Дениско з оповідання Віктора Драгунського «Що я люблю» і «Що я не люблю».
Анкета виявила дивні речі. Наприклад, що за те «десятиліття відсилання рукописів по редакціях часописів» я відсилав свій рукопис до редакції аж... чотири рази. Чи що я так і не навчився притомно вибудовувати сюжет. Чи що серед улюблених авторів у мене українських – втроє менше, ніж російських і чи не вчетверо, ніж іноземців. І намагаюся при цьому писати українську прозу. Що недописаних і загублених рукописів у мене чи не шістдесят відсотків. І таке інше, і таке інше. Досить для того, щоб зрозуміти, що не варто звинувачувати невдячний світ, варто попрацювати ще якийсь час над одним з його насельників. І тоді, можливо, ще і з нього будуть люди.
Анкету подам в додатку, якщо знайду в шухляді. Чи взагалі продаватиму графоманам за гроші. Чудодійний, як виявилося, засіб, якщо заповнювати її кожні десять років.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design