От скажіть мені, хто з вас знає, що таке справжнє щастя? А, справжнє щастя, кажете, велике кохання? Що ж не стану сперечатися!.. Мені здається, що я таки впізнала справжнє щастя!
Було це в моєму дитинстві. Жили ми тоді в Одесі на Пересипу. У далекі п’ятдесяті Пересип був весь у ще свіжих не залікованих воєнних ранах. Особливо наш район. У війну дісталося йому, як то кажуть, по повній програмі. Промислові підприємства, залізниця, що зв’язувала схід і центр України, поруч порт – так що мішень була «перша кляса». Наша довга вулиця, витягнута по Балтській дорозі (і досі забута Богом, і начальством, покинута зараз людьми, сумно дивиться сліпими зруйнованими вікнами своїх довжелезних одноповерхових будинків-мерців) тоді, хоч і зранена, була досить таки веселенька. Підмальований синькою і підведений чорною сажею, квартал посміхався до всіх перехожих привітною посмішкою і радісно вітався своїм: «Здрастє вам!» Тут жили різні національності (хоча ніхто і не згадував тоді про рід і плем’я) і були всі, як одна велика родина. Вечорами і по святах попід дорогу виставляли імпровізований довгий стіл із трьох довгих дощок на ящиках, і ставили на нього все, що хто мав із їжи, а потім заводили усі разом: «Посіяла огірочки…». Відвівши душу українськими піснями, тітонька Ольга, копіюючи Русланову,(була така співачка) вилазила з-під дошки, на якій сиділо трохи не з цілого кварталу, і тупнув ногою, розвівши руки по-сторонах, починала виспівувати «Валянки» і вистукувати босими ногами, аж пилюка піднімалася догори. За нею починали підскакувати усі й особливо дітлашня, без якої не обходилося ні одне гуляння. Тоді вставав сліпий Мойша, брав свою скрипку, що завжди лежала тут само на столі, і починалося ціле весілля. Оті єврейські веселі мелодії і досі викликають у моєму серці почуття відчутного щастя, такого живого й округлого, що здається, я його відчуваю на дотик.
Мойша до війни був першим скрипалем у оперному. В війну гестаповці йому повиколювали очі. Жив він зі своєю матір’ю. Це була огрядна жінка з хворими товстими ногами, завжди взутими у суконні чоботи впхнуті у величезні калоші. Тільки по вечорах вона знімала оті чоботи, сідала на східці біля дверей, опустивши ноги у миску з гарячою водою, і дивилася на наш бенкет, тупотіла в мисці у такт музиці. Коли ми натанцювалися досхочу,то починали грузинську «Суліко». Заводив пісню по-грузинські дядя Жора, а усі підхоплювали по-російські. Дядя Жора був без правої руки. Йому відірвало її, коли він з фронту повертався додому. Глупо то так сталося. Були такі, снаряди-не-снаряди, не знаю, як їх назвати, я хіба про це чула, в середині у них були такі гарні кольорові клаптики матерії. Так він, повертаючись додому, зупинився біля одного двору, де бавилися дівчатка і попросив у них води попити (звідки взявся цей снаряд, чи патрон?) Він дівчаткам і каже: «Зараз я вам гарних клаптиків дістану.» Та й почав розбирати ту штуковину, а вона і розірвалася… Так дядя Жора і не дійшов до своєї Грузії, а залишився в Одесі і одружився з тіткою Олею. Не дивлячись на своє каліцтво, був він вправним господарем, його всі поважали. Закінчували нашу вечірку-концерт завжди піснею «Розпрягайте, хлопці коней». Співали її на «суржику» і так ладно виходило!
Удень дітлашня нашого кварталу до дитсадочків не ходила, а була під наглядом Мойшиної мами і тітки Марії, які завжди нас підгодовували і вирішували усі наші дитячі проблеми. Часом і їсти готували наші господині, що називається, з миру по нитці. Зачинає якась з господинь борщ варити і гукає через весь квартал: «Лідо! Ти маєш буряки?», або – Ольго! У тебе старе сало залишилося?-… Жили усі дуже дружньо. А потім усе розсмокталося, розбрелося. Приїхали інші люди. Позачинялися за своїми дверима. Кожний своїм життям почав жити. І впізнали ми тоді, що одні з нас хохли, другі кацапи, треті жиди, а ті чорно…най не кажу!.. Агов! Куди ти поділася, та людська любов? Те справжнє щастя!? Так, то було щастя! Радісне, добре, різномовне і різнокольорове, як райдуга! Щастя простого людського спілкування! Щастя звичайного життя, звичайних людей, які жили на землі. На нашій Український землі!
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design