Українська банерна мережа

Украинская Баннерная Сеть
 
 

Жанри

Гоголівський ФОРУМ




AlmaNAH






Наша статистика

Авторів: 2698
Творів: 51563
Рецензій: 96011

Наша кнопка

Код:



Ошибка при запросе:

INSERT INTO `stat_hits` VALUES(NULL, 26548, 0, UNIX_TIMESTAMP(), '3.129.249.170')

Ответ MySQL:
144 Table './gak@002ecom@002eua_prod/stat_hits' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Художні твори Проза Рецензія

Філософія війни

© Тетяна Дігай, 22-11-2010
Володимир Погорецький. Шураві: Поезії. – Тернопіль: Астон, 2010. – 80 с.
                                            
                                                                  «И мальчики кровавые в глазах…».
                                                                                       О. Пушкін

Крилатий рядок із трагедії О. Пушкіна «Борис Годунов» невипадково послужив епіграфом до моєї рецензії на збірку, про яку мова, адже поетичні візії-образи, що народжені різними поетами у різні епохи,  викликали у мене схожі емоційні реакції: потрясіння!
           Володимир Погорецький (родом із села Полівці, Чортківського р-ну на Тернопільщині) – поет, журналіст, видавець, головний редактор літературно-мистецького та громадсько-політичного журналу «Золота ПЕКТОРАЛЬ», живе у Чорткові, невеликому містечку на заході Подільської височини, а історично – на сході Галичини, тобто на перетині світоглядів і доль ( згадаймо, що Чортків якийсь час був обласним центром, коли Тернопіль після Другої світової лежав у руїнах). Про себе поет говорить скупо, без пафосу: «Народився, вчився, женився...».  В. Погорецький – учасник бойових дій в Афганістані, кавалер ордена «За заслуги», автор і упорядник поетичних і прозових книг, зокрема, «Афганістан. Книга пам’яті. Тернопільська область» (2002), «Обпалені війною» (2009) та інших.
Як і чому народилась  збірка, про яку мова? Її назва  походить від «шураві» – так називали на афганській  війні радянських солдат.  І хоча поезії В. Погорецького навіяні не тільки цією війною,  її мотив присутній майже у кожному вірші, котрих  у збірці – 62. Поет щиро і щедро розкриває таємниці своєї душі, розрізаної навпіл болем та образою за змарновані  роки свого життя і загиблих побратимів: «Кричать золотоокі мінарети // Руїнами священної стіни. // Не вбивці ми. Між нами є поети, // Яким гірчить присяга до війни».
Зосередженість на пережитому суттєво вплинула на лексику, образність, метафори:  «Скровавлене літо над світом, як помаранч (...)  у ряд шикуються гроби (...)  Могили встали на диби, перекопала смерть підземні ріки...  ... весь світ, неначе мертвий лебідь, стоїть і споглядає власний труп». Коли не вистачає слів, поет використовує власні новотвори: «Барву неба розвидень розплів // Ув озерцях-очах, серцеквіті (...) Сонцебрів’ям над горлом криниць // Запалали оґолені душі (...) Ось хмарочолля днів Господніх (...) Он пам’ять розпустила сиві коси // І котить понадсвіттям віз» (...) У небі густих білоднів (...) Раює день собі золотовіршем» (виділення мої – Т. Д.).
Філософське мислення В. Погорецького має всі ознаки сучасного  неоднозначного погляду  суспільства на події  афганської війни та її страшні наслідки, за котрі заплачено життями  хлопців, яких ніхто не спитав, а чи вони хочуть умирати ? Але у строфах читач не знайде прямих  інвективних звертань до винуватців  загибелі «мільйонів розхристаних душ», за поета це робить його Муза: «Страшно. А жменя іуд // Під рядна ховає проценти, // Сурми скликають на Суд, // Смерть розставляє акценти».
  Наступна цитата, на мою думку, вельми характерний приклад сповідування поетом засад естетики модерну –  творення художніх образів містить виразні риси сюрреалізму, тобто розщепленої реальності: «І божеволіють солдати,  // Коли сміються автомати, // Шугають душі в позасвіття  // Невінчані... (...)  Автомати співають хором (...) Очі ненароджених синів».  Кожен оксюморон, як нервовий експресивний виплеск:  автомати  сміються, співають, а стан божевілля – нормальний стан для солдат, які вмирають невінчані, бо ще дуже молоді!  І під той регіт, а чи поховальний спів, їм ввижаються їхні сини, котрі вже ніколи не народяться.  Моторошна картина!
Сакральність душебуття  поета в атмосфері конкретики абсурду (адже молоде життя і смерть – речі несумісні!) змальована  витонченими образами,  що викликають  в уяві пастелі, створені пензлем Небесного Творця, і,  попри все, дарують надію зболеному серцю.
  Весна всміхнулась до бджоли,
Лелеки сонце цвітом вкрили,
Воскресли стоптані могили –
Загублені хтозна- коли.

Написати рецензію

Рекомендувати іншим
Оцінити твір:
(голосувати можуть лише зареєстровані)
кількість оцінок — 0
 
Головна сторінка | Про нас | Автори | Художні твори [ Проза Поезія Лімерики] | Рецензії | Статті | Правила користування | Написати редактору
Згенеровано за 0.028195142745972 сек.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування KP-design
СУМНО
Аніме та манґа українською Захід-Схід ЛітАкцент - світ сучасної літератури Button_NF.gif Часопис української культури

Що почитати