Воно воїстину так! Якби не біблійне – «спочатку було Слово і Слово було Бог», без вагань написав би – «спочатку була Любов і Любов була Бог». Принаймні, читаючи прозу Євгена Гуцала, такий умовивід цілком закономірний і зовсім не суперечить художньому мисленню прозаїка, його ідейній концепції про людину, її сокровенність, онтологічність буття, розуміння міжлюдських стосунків. Вже першою збіркою автор заявив, ніби його ідейний постулат, імператив, песьменницького кредо – це відтворення багатовимірного світу простої людини серед людей, сповідуючи вищий моральний закон Краси. Насамперед душевної, але і довколишнього середовища. Взагалі, у прозі Євгена Гуцала людина розкривається через природу і, водночас, велич природи мовить буйністю людських почуттів, емоцій, такою ж наснаженістю і багатством душевних сколихів («Пісня квашеного огірка.»). Своєрідний космічно-життєвий детермінізм, двоєдина сутність – основне осередя, на якому й тримається людське життя, магічний кристал або філософський камінь, у якому таїться велика загадка життя. Хай до краю, буденного, простого, але морально високого, завжди в передчутті радості. Таке розуміння людського феномену й дало привід вилучити критикою в творчості письменника основний філософсько-естетичний принцип, а саме – принцип лірико-романтичного осягнення людини. І природи, – додамо ми. Художній світ новелістики Євгена Гуцала такий багатющий, щедрий, нюансований, видозмінний у своїх переливах, синестезії, словесному багатстві, поетичності, що чи навряд чи зустрінеш у когось із прозаїків-шестидесятників. Так умів живописати лишень новеліст, якого Євген Гуцало глибоко шанував, а саме Михайло Коцюбинський. І Гуцало у непохитній вірності служив Слову, адже, як зізнається новеліст, доля і завдання письменника – писати.
Народився Євген Гуцало 14 січня 1937 року в с. Старому Животові (нині – Животів), що на Вінниччині, в родині вчителів, чиє життя, за словами самого письменника мало чим вирізнялось од буття звичайного сільського колгоспника в матеріально-життєвих рамках, а в площині духовності воно було просякнуте високою культурою благородності, безкорисливості, альтруїзмом, доброзичливістю і чесністю, риси, якими наділить письменник своїх героїв у повісті «Сільські вчителі» (1971) та «Шкільний хліб» (1973). Вся ця атмосфера, душевна краса людей, дивосвіт навколишнього ландшафту, своєрідний анімізм, були по-художньому відтворені через призму дитячого сприйняття і відчуття. Одивлення, радість відкриття краси, але й водночас вкрай загострене, жорстоке сприйняття сьогодення, руйнування світу природи і світу людей, спричинені війною. Такі сумні реалії глибокого позначилися на психіці та пам’яті підростків і вони пізніше відізвуться сумною тональністю в письмі майбутніх письменників, чиї творчі ще підсвідомі імпульси закладались саме тепер, щоб пізніше одізватись на списаних нами сторінках. Саме до цього сумного світу дитинства письменник повертатиметься в різні періоди своєї творчості, як до своєрідного вмістилища вражень, як до невичерпної криниці емоцій, несписаної, вічноджерельної сторінки пам’яті.
У 1950 році Євген Гуцало закінчує Ніженський педінститут, певний час працює в редакціях газет на Вінниччині, Львівщині, Чернівщині, в «Літературній Україні», видавництві «Радянський письменник», а згодом переходить на професійно-літературну працю, активно друкуючись на сторінках літературної періодики, визначаючись, як один з найцікавіших молодих творців шестидесятників, з якими пополам ділив письменницький хліб недоброзичливої критики, хоч його новелістика не викликала загального спротиву. Цього зазнали насамперед його повісті, в яких прозаїк торкався соціальних аспектів. Перша збірка оповідань, «Люди серед людей» побачила світ 1962 року і була прихильно сприйнята критикою та літературною громадськістю. Далі послідували добірки: «Яблука з осіннього саду» (1964), «Скупана в любистку» 1965), «Хустина шовку зеленого» (1969), «У лелечому селі» (1969) та інші, автор утверджуючись як один з найталановитіших прозаїків покоління 60-х років поряд із Григором Тютюнником, Валерієм Шевчуком, Володимиром Дроздом, Юрієм Щербаком, які задавали новий підхід у потрактувані воєнної дійсності, а найголовніше – відмінне, оригінальне, антимонументальне розуміння людини, феномену життя, серед якого прозаїк не розміщує своїх героїв однозначно по цей чи по той боки «такого страшного, такого солодкого життя».
Творчий шлях Євгена Гуцала, як і його ровесників, не завжди стелився гладенько. У 60-ті роки, поряд із рядом новел, письменник опублікував концептувальні повісті із більш посиленим соціальним стрижнем. Це – «Мертва зона» (1967), «Родинне вогнище» (1968), інша назва – «Мати своїх дітей», а згодом повість «Сільські вчителі». Цей період письменник виділяє як особливий, засадничний, визначальний для майбутніх орієнтирів. Сам автор зізнається: «З повністю не скажу, та мабуть, найвизначальнішим етапом у моєму житті слід вважати другу половину шістдесятих років, коли написав повісті «Мертва зона», «Родинне вогнище», «Сільські вчителі», «Подорожні», які відношу до об’єктивної, реалістичної прози. Тепер уже, через двадцять з гаком літ, можу пошкодувати, що й далі не шукав себе в цьому напрямку». Причина такої «переорієнтації» – «недоброзичлива, голослівна критика, яка не могла не ранити», а вислід – написання трилогії «Позичений чоловік», «Приватне життя феномена» та «Парад планет» (1982-1984). Був – це новий висхідний етап у творчості Євгена Гуцала? Важко сказати. По-нашому, романи не вписуються органічно в поетику прозаїка. І чи стимулом написання романів була українська бурлескно-народна традиція (О. Ільченко – «Козацькому роду нема переводу», В. Земляк «Лебедина зграя», а чи модний у ті роки химерний латиноамериканський роман Маркеса Борхеса та ін.? Відповідь за істориками та критиками літератури.
На жаль, життєвий і творчий шлях Євгена Гуцала обірвався надто рано, у липні 1995 року.
Євген ГУЦАЛО
У ПОЛІ БІЛИЙ КІНЬ
Сидів якось Тимофій під хатою, а в очах жовтіло від курчат. На стрісі бусол товкся, і кілька збитих соломинок упало старому за комір. З поля несло густим вітром конюшинним – зеленіла зеленим криком зразу ж за городами, а по ній білий кінь ходив. Пройде до горбка, стане, задерши морду, й стоїть. А потім назад вертає; і білий же зовсім, наче його в полотняну сорочку зодягли.
– В савані ходить, – проказав сам до себе Тимофій. – Це вже, либонь, скоро я помру.
Від цієї думки не стало ні добре, ні лячно. Тимофій устав і поволеньки по межі пішов на край городу – тут стояла колись їхня стара хата, в якій він народився. Сів під берестом, котрий заглядав у вікно колись, а по гіллю його ходили голуби, й коти лазили, і кури ночували... Давно лазили, давно ночували... Ген там яблуня росла, а мати не давала рвати з неї яблук аж до спаса; застала його якось – і слова не сказала. У людей німці попалили хати, а їхню – грім; дощ тоді почався, легкий такий і синій, а вона горить... Де полин сивіє – хвіртка стояла, коли батько повернувся з германської, то вона зарипіла посеред ночі, хоч ніколи не рипіла... А ще любив Тимофій виходити до хвіртки й слухати, як тихесенькі, глухуваті дзвони долинають із сусіднього села – в їхньому селі не було церкви... Е-е, гарний у них був садок, одного разу повиходили надвір, а всі яблука в траві лежать: біло-біло, жовто-жовто, рум’яно-рум’яно. А якось Тимофій перелякався був: зимою проснувся, а місяць затулив усе вікно, й гори на місяці чорніють, а там наче люди вилами розмахують, кров запеклась на камінні...
Сусіда воду тягнув із криниці та молоді свої яблуні поливав, бо суш, спека; маркотно на душі. В сусіди голова з віку біла, наче перестигла, і бджола поволеньки повзе по ній, мов по скатертині.
– Оце дивлюсь я за вами, – починає сусіда, – ви все никаєте сьогодні по двору, все никаєте. Сіли б у холодку, посиділи б, а то місця не знайдете.
– А мені скрізь холодок, – усміхається беззубим ротом дід. – Сяду в найжарнішому місці – й наче морозець дере по шкірі.
– Отакої!
– Якби в печі було напалено, то й зараз поліз би на піч і сидів би цілий день.
Сусіда трохи здивовано дивиться. Обличчя в нього восково-засмагле, а що волоссячко по ньому повигорало, то наче остючками притрушене.
– Гм... – тільки й мимрить.
В дідовім зорі чи то сльози блищать, чи промені.
– От скажи, – запитує в сусіда, – що ти думаєш, Василю?
– Та от яблуні треба полити...
– Про яблуні... Ну, а інше...
Сусіда знизує плечима – дідові кортить, як завжди, побалакати, а в нього робота он.
– На жінку сердитий, – каже. – Неділя ж сьогодні, а я прокинувся – її немає. – Задумується, силкується пригадати, що ж іще не дає йому спокою. Ну, криницю годилося б поглибити, бо десяток відер витягнув, а воно вже глина там. З тих пір, як викопали, то ніхто й не чистив.
– А ми своєї не чистимо, і скільки не береш із неї – холодна й чиста.
– У вас же місце яке! – заздрізно каже Василь. – Ви самі собі копали, а я людей наймав... Знаєте ж, яка в нас земля? Ось тобі криниця стоїть, вода з неї тхне, а за три лікті можеш викопати – й кращої не треба... Як у Дешка...
– То я Дешкові показав, де слід нову викопати. Дві криниці на одному обійсті – вода ж різна.
– Може, й мені покажете?
– А чого ж, – погоджується дід. – Покажу. Чого ти раніше не попросив?
– Та все якось не вірив вам. Ну як же це, думаю, вгадати можна? Хіба видно?
Тимофій строгішає з лиця – не подобається почуте:
– Люди ж вірили – й виходило.
– То ж люди... А я в правлінні колгоспу, і взагалі... Де це доказано? Ніде... От якби по-науковому!
– Е-е, наука, – бурчить дід.
– А що – наука? – сікається до тих слів сусіда. – Хіба науку не люди роблять?
Тимофій, не відповідаючи, проходжується по чужому подвір’ю. Обличчя його з чотирьох сухариків: лоб, щоки, ніс. А шия схожа на вузлуватий старий-престарий корінь. Де дід поставить свою ногу, то там вона трохи й приросте до землі. Якби не рушав із місця – геть зовсім би приросла. Йде Тимофій і відчуває: правою рукою ще владає, а от ліву чи позичили йому, чи в нього збираються позичити.
Сусіда сів на цямринах, позирає глузливо: з напівідкритих губів біліють три зубчики часнику. Зрештою, дід, сопучи, повертається до нього й каже:
– Коли хочеш доброї води, то в хаті маєш копати...
– А де? – береться кепкувати сусіда. – Там, де ліжко стоїть, чи піч ізносити?
– У сінях, де діжка стоїть.
– А коли в хліві спробувати? У сажі?
– Хочеш води – копай у сінях, – незворушно радить дід.
Його впевненість та спокій охолоджують Василя.
– Ну от викопаю, – каже, – а з мене сміятимуться. Де ж це видано?
– А як не видано, то вже й не можна? Коли слякоть, чи зимою – не доведеться і з хати виходити. Літом вода не нагріватиметься, бо ж криниця в сінях, а в мороз не холонутиме, бо в затишку...
– Ви смієтесь? – майже розгублено питає Василь і силкується зазирнути в дідові очі.
Тимофій зморено опускає голову – не чує, либонь. Зрештою, Василь витягує відро жовтої води, пильно дивиться на неї й каже:
– Е-ех, хай уже буде, як є...
– А он кінь білий ходить, – озивається дід і показує рукою в поле.
– Ходить, – байдуже погоджується сусіда. – Хтось недоглядів, от і ходить.
– А хіба в нашому колгоспі є білі? – питає дід. – Щос я такого не пам’ятаю.
– Хіба всіх запам’ятаєте?
– Не так уже й багато їх. По пальцях можна перелічити. А я коней завжди любив, то й пам’ятаю...
– Знайшли що любити...
– А воно само якось так... Ну, гнідих знаю наших, карих – троє їх, а четвертий здох восени...
– Здох би він, якби не запалили...
– Сірого пам’ятаю, одного яблукастого... Яблукастий дуже славний, їй-богу, на звіра схожий.
– Що ваші коні? Хоч один випередить мого мотоцикла?...
– А нащо йому виперджати? Він сам – по собі... Усіх коней знаю в колгоспі, а цього не пам’ятаю...
– Ну, приблудився, – кидає Василь.
– Приблудився, либонь, – охоче погоджується старий. – Тільки ж ізвідки? В Писарівці я таких не знаю... І в Котюжинцях... А може, в Радавці? І в Радавці я бував не раз, не пригадую.
– Чи всіх запам’ятаєте? – роздратовано кидає молодий сусіда. – Хіба втримаєте в голові?
Знову подався під берест, сперся спиною об стовбур... Отам колись яблуня росла, то мати до спаса не давала рвати яблук із неї. Застала якось його на яблуні – й ні слова не сказала. Хвіртка посеред ночі рипнула, коли батько повернувся з германської, а не рипіла ж ні перед тим, ні після того... Якось він, малий іще, вийшов увечері надвір, а на хаті два чорні коти сидять один навпроти одного, світять очима й не ворушаться... А на великдень він завжди вставав удосвіта-вдосвіта, бо не міг дочекатись, коли всі проснуться, сідав під оцим берестом і слухав: земля пахне весною, повітря пахне весною, і в грудях теж так, наче там синьо розцвілось... Хто це й коли сказав йому: «Плач, не бійся плакати, душа від того легшає й кращає». Хто це сказав йому?.. Блискавка тоді впала разом із громом...
Вітрець із поля соковитий, запашний – воля отак зелено дихає, землею пахне. Травень, а спека... Одчинив очі ширше – ген білий кінь у полі ходить і ходить: то зупинився, витягнувши морду, немов принюхується, а то неквапом пішов-пішов до горбка й застиг там, ніби боїться той горбок переступити, щоб зникнути за ним у конюшинній повені...
О, знову повернув, іде, біла грива сяє.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design