Даремно малюєш на шибі серця:
герцог тиші
наймає солдатів у дворі замку.
На дереві стяг свій закріплює він –
що мов синій листок восени;
стебла журби і квіти часу розподіляє
у війську...
Пауль Целан.
Вечір. Дерево. Парк. Я – божевільна птаха, що сидить на гілці верби. А навпроти – сонце. Величезне, багряне сонце, воно буває таким лише світанку і на заході, повільно і гордо зісковзує повз хмари – вниз, за ефемерний небокрай, який все одно не побачиш за будинками. Червоне сонце, подряпане гіллям дерев... Була б художником – намалювала б шедевр з цього заходу. Але з малюванням в мене не склалось давно і навіки. Тому... Сиджу. Всміхаюсь. Тут не високо, якихось два з половиною – три метри, моя верба росте посеред одного з найпопулярніших київських парків – старого ботанічного саду, і там, внизу, люди ходять ледь що не натовпами, але... вони собі окремо і я окремо, на цьому дереві, смішна і майже непомітна, бо люди чомусь дуже рідко дивляться вгору...
На гілці поряд вимогливо крикнула птаха.
- Вибачай, - розводжу руками. – Сьогодні нічого немає...
Я люблю цю вербу. Люблю сидіти, звісивши ноги, і відчувати, як вітер торкається шкіри, як повільно і ліниво гойдаються віти... А ще люблю годувати з руки птахів – вічно голодних горобців і синиць. Вони боязко підлітають до простягнутої в небо нерухомої долоні, сторожко сідають на пальці, пильно дивляться на мене чорними цятками очей – а потім зриваються з місця, хапають шматочок печива і летять геть, щоб повернутись за кілька хвилин за наступним... або не повернутися.
- Сьогодні не взяла, - продовжую пояснювати я птасі. – Бо, власне, й не збиралась сюди заходити... але хіба можна пропустити такий захід сонця?
Птаха мовчить, чи то засуджуюче, чи то розуміюче. Пильно дивиться, мов знає про мене щось таємне і неприємне. Настільки пильно, що хочеться зігнати її з гілки – та вона, ніби здогадавшись, летить геть абсолютно самостійно і немов би насміхаючись.
Знову лякаєш птахів?
Голос за плечем.
- Я...
Можна не озиратись – там нікого немає. Навіть не тому, що це трохи складно технічно – адже гілка не така вже й велика, а стрибати на два з лишнім метри вгору трохи складно. Немає... бо ніколи... завжди... був...
Не сумуй, - торкається він мого плеча.
Киваю, погоджуючись. Звісно, я не буду сумувати. Ще чого! І не витримую – озираюсь. Він... тієї ночі, коли я вигадала його, був тільки силует – постать з теплими руками і голосом... не пам’ятаю, яким. Потім з’явились очі. Пронизливі, сірі, які бувають світлими до неможливого і темними до чорноти. Вузькі несмішливі губи. Коротке світле волосся. Він вищий за мене – десь на півголови. З фігурою атлета – чому б і ні? Він вражаюче грає на флейті і б’ється. Він старший, досвідченіший, він... звісно, любив когось до мене. Звісно, зустрів і не зміг забути, і кинув все заради... Вбивця. Музика. Він. Ім’я... я підбирала довго, та так і не знайшла відповідного. Зрештою, яка різниця, як саме його звати? Адже – він. Мій. Єдиний. І... ніч. Обличчям в подушку, душачи чи то себе, чи то плач. Образа... я вже не пам’ятаю, на що саме. На весь світ, напевне, бо навіщо дріб’язковість? І – чиясь рука на плечі: не плач! Його можна не боятися – адже він не існує. Йому можна довіряти – з тієї ж причини. І – голос, який розповідає історію, втричі сумнішу і вп’ятеро страшнішу за твою...
Він довго, дуже довго був тільки вночі – коли думки і мрії про незроблене і нездійсненне не давали спати. Ідеальний співрозмовник, що інколи грав на флейті щемливі, неймовірної краси мелодії... Вдень спершу він був плечем. Просто плечем, на яке можна спертися, і тоді море по коліно. Вдень ми довго не розмовляли. Вдень було соромно. Десь тоді в нього з’явився свій власний, а не вкрадений в когось голос. І запах – вітру і металу. Звичка, всміхаючись, трохи кривити губи. Звичка стояти за лівим плечем...
Він, мій середньовічний рицар, жив в безжальному і прекрасному світі, за право побувати в якому я віддала б чимало, і, звісно, не потрапила. А він – приходив. Зі снів і мрій, з туги, з неіснуючого... приходив – до мене. Завжди. І зараз... уважний, спокійний, люблячий – він сидить поряд і мовчить, він чекає, поки я додумаю, дозгадую, до... Як будь-яка вигадка, він вражаюче терплячий. Як будь-яка вигадка... це єдина його вада. Але вада паскудна. Бо чим далі, тим складніше любити вигадку. А не любити...
Я пам’ятаю: тобі холодно? І довгий вовняний плащ лягає на змерзлі – літні ночі бувають вражаюче холодними – плечі. Тисячу разів кажучи собі, що цього не може бути, відчувати проте, що стало тепліше...
Я пам’ятаю: в пітьмі ночі, захлинаючись собою і самотою, лежала і дивилась, як хитаються за вікном чорні віти вишень на тлі божевільно-рожевого неба зимового міста... Він приходив і сідав поряд – в ногах. Всміхався – легко і ніжно, і трохи, зовсім трохи печально. І розповідав казки, і... він, привид, янгол, диявол, був моєю тінню, був моїм сповідальником, був моєю душею.
Я пам’ятаю: плече поряд і відчуття неможливої захищеності, майже вседозволеності. І знання, кожної миті знання і розуміння – його немає. І... я пам’ятаю: сварка, що переросла в бій і його надривне: не так! Що ж ти робиш! І гарячі руки на моїх долонях. Я пам’ятаю: це був перший бій, який виграла – я. На довір’ї до нього, на пориві і... відчуттях? Впевненості в неможливості іншого фіналу? Я пам’ятаю: захеканий голос одного з хлопців, мить тому – ворога, а зараз просто чужого: „Де ти навчилась так битись?” Я всміхалась тоді, напевно, перелякано і щасливо. І все терзала квіти, що траплялись під руку не питанням „любить – не любить”, а „є чи немає?” Квіти плутались. Квіти брехали, суперечачи собі та іншим. Квіти самі не знали достоту.
„Діти люблять вигадки, ти ж знаєш... уявних друзів, коли не вистачає справжніх. Але ж ти вже доросла...” Так могли б сказати мені. Не сказали. Він був занадто близький, занадто важливий, аби наважитись говорити. Я вигадала йому долю – красиву і страшну. Я вигадала йому силу. І ліниву, але швидку ходу. І пильний, пронизливий погляд сірих очей. Профіль – рівний, античний, я любила милуватися ним. Друзів і самоту. І вміння захоплювати і вести людей. І відсутність потреби у цьому вмінні...
Ніч. Руки на моїх плечах. Я повторювала тоді тоскно і безнадійно: „Тебе немає! Немає, немає, немає, не...” А він... він обіцяв прийти.
Якось непомітно з’явилась звичка засинати, шкірою відчуваючи неіснуючі обійми. Це приносило спокій. Колись спробувала поцілувати його, але чомусь не вийшло. Напевне, тому що він – це руки, очі і голос. Він був поряд, коли хотілось плакати і вмерти, і вбити когось, і стрибнути з даху просо щоб на мить – полетіти. Він був поряд, коли хотілось співати небу казки і танцювати до втрати свідомості, коли світ здавався сяючим дивом, що незрозуміло як і за що потрапило мені до рук. Він був... не був... був...
Вигадка. Божевілля. Маячня.
Криваво-червоний захід сонця не здатен сліпити очі, і він...
Я кликала, я тягла його – з нізвідки сюди. Я, смішна, божевільна, нездатна відпустити, нездатна зупинитись... різала руки в кров – адже кров відчиняє двері, крові не треба розповідати про нього, бо й так знає... і жбурляла її в сонце. Червоне – до червоного. Кров. Вітер. Йому потрібно тіло, бо душу вже має. Тіло – це не так вже й багато. Це всього лише порох. Порох і кров. Ось вони, лишилося тільки дотягнути... через багрянець заходу, вздовж вітру і неба тягнути його з дива – до себе, бо ж не здатна піти, бо... головне – вірити. В небо. В нього. В сонячнокосе щастя з неймовірними сірими очима. В... і він падав – зірвавшись, вниз. На землю, до мене, повз мене. І... я не бачила, куди впав. Не могла побачити. Не зуміла? Не наважилась? Я... не зустріти, так хоч відпустити... і все одно – кожному зустрічному дивитись в очі, шукаючи ті, сіро-сталеві, які знала краще за свої. А демон у серці усміхався і шепотів: не знайдеш. Адже його ніколи не...
Очі, очі, очі, очі... карі, чорні, зелені, блакитні... сірі... сірі, але не ті, не ті, не... Місто – це безладне, страшне скупчення очей, місто це... очей, які дивляться і не бачать, які бачать і не розуміють, очей з болем, очей з пеленою, очей-скелець, очей-проваль... місто це...
Ніч. Вітер хитає гілля. Я думала, прийде спокій, але – немає. І я оживляю... не його, ні. Тінь вигадки. Привид вигадки. Напівпрозорий силует, в який вже просто неможливо вірити, який неможливо вважати живим. Який... а десь на межі ночі і вітру народжується голос – його голос: дочекайся. Знайди. Я теж шукатиму, але й ти...
Місто – це безладне скупчення очей. Карих. Блакитних. Синіх, як нічне небо, чорних, як спогад про пекло, сірих, як пелена хмар. Навіть не тисячі – мільйони очей. І демон у серці важко зітхає: не знайти... Але дивиться від цього ще пильніше, переводячи погляд з обличчя на обличчя, і... не знаходячи, не знаходячи, не знаходячи...
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design