Ми ніколи не зможемо сказати, чим вона точно є. З чого починається і як триває. Бо Любов – це непізнане трансцендентальне, і так, як і Бог – проявляється у вигляді дару, щоб тривати. У людини ніколи не буде прямого доступу до цих процесів. Тому ми можемо навчитися приймати і дякувати. І пам’ятати, що як тільки означимо, відразу втратимо відчуття любові. Щойно назвавши, загубимо її таємницю.
Людська природа схильна спрощувати любов, замість того, щоб переживати її сакральність, таємно від світу, і тільки в собі. Здається, ніщо так не примітивізує філософію любові, ніщо так не дисонує з її суттю як “розкручений” у нас в останні роки День Валентина. Всі ці однакові плюшеві червоні купідони, які масово скуповуються в магазинах, є не просто несмаком по відношенню до Іншого, але й категорично, напряму спростовують відчуття унікальності людського вибору. Зрештою, масовість цього проголошеного дня, коли пари стають дивовижно схожими між собою і йдуть однаковими траєкторіями до місцевих кнайп з однаково сентиментальними виразами обличчя і навіть з однаковими трояндами в долонях. В цій дикій уніфікованості вже нема і сліду любові, а тільки обряд. Опинившись у такому мертвому просторі, жива людина моментально спробує вирватися з нього, прорвати закриті кола і вдихнути повітря. Цей відрух живого супроти мертвого, зрештою, здійснює не лише людина, але й цивілізації, цілі суспільства, якщо їх поріг чутливості вловлює запах смерті.
Кожна спроба уреальнення, матеріалізації любові є її гострим запереченням, знищенням і скасуванням. Через свою незахищеність і ранимість, а також завдяки уособленій таємниці, - людська любов не витримує дефініцій, систем, кітчу, масовок, плюшевих сердечок, закликів, вселюддя. Вона не має нічого спільного з “рожевими окулярами”, бо навпаки, як рентгеном, просвічує Іншого. Любов є великою здатністю впізнати в іншій людині світ до першого гріхопадіння.
Її ритміка, наскрізна пульсація і світло пронизують наше людське серце, незалежно від того, чи ми любимо конкретну особу, з плоті і крові. Це “підключення” до джерела любові – трансцендентне, а тому стається поза нами, нашою волею, свідомістю, життям. Але якщо сталося, то перед нами відкривається вибір, який є суттю людської природи: бути в любові, чи блокувати її в собі. Третього не дано. В цьому простенькому дуалізмі, зрештою, існує цілий світ, кожна цивілізація і культура. І якщо терези схиляються до «небуття», то про яку тоді реальність, добру політику чи культуру може йтися?
Істинність любові у тому, що вона існує. Тому її єдино точний антонім, як у лінгвістиці, так і в онтології – це смерть. Смерть від нелюбові або смерть нелюбові - це не метафори, а власне межа, де зникає і людське, і Боже. Це і є сам кінець людського світу – у просторі та часі, без шансу повернутися назад. Ті, хто наближаються до лінії, вже випромінюють смертельний холод, а тому світ без любові – це суцільна отрута для інших світів, де ця любов ще є. І це тоді, коли любов насправді ніколи не зникає сама по собі. Вона лишається живою навіть після фізичної смерті людини, але її можна вбити в одному біологічному людському житті.
Ми і справді довгі роки живемо “у світі, де холоне любов”(Оксана Забужко), але сама лише ця думка про це раптом зриває у нас самих досі закриті намертво двері, і ми робимо перших вдих. Помітити людину поруч себе, знайти її, а відтак цілувати її сліди. Може тоді, за крок до межі, нам вдасться зупинитися…
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design