І
З яких напівзатоплених підвалів моєї пам’яті приходиш ти?
Човгаючи, як старець, простую сірими коридорами з бездоганною прямокутністю, брязкаю ключами, прочиняю гратчасті двері і бачу:
- мої спогади, бліді, по коліна в чорній воді, в запліснявілих стінах, вони стоять мовчки і дивляться на мене з жалісливим виразом. Я не розумію: вони прохають у мене жалості чи жаліють мене?
"Ідіть" - кажу їм. Вони не ворушаться, лише дивляться жалісливими поглядами. Мені стає важко і соромно.
"Ідіть!" – гукаю. Вони щільніше туляться одне до одного, і все дивляться на мене, дивляться, дивляться… Я не витримую.
"Ідіть!!!" – реву, відчуваючи, що голосові зв’язки стають червоними. А спогади все дивляться на мене, дивляться, дивляться…
Хряскаю дверима, брязкаю ключами і йду. Йду з цих коридорів, бездоганних своєю прямокутністю, йду далеко, далеко, аж не видно куди… Знаючи що скоро, дуже скоро повернуся, і жалісливі очі спогадів знову дивитимуться в мене.
ІІ
Плутаючись у водоростях сузір’їв, рибка мого зору плине вечірнім небом. Все далі, далі… Але не безкінечно. Вона мусить повернутися. Рибка мого зору повертає і знову пливе крізь зоряні водорості. Знову і знову, раз за разом…
Я лежу на піску, розкинувши руки і зігнувши в колінах стулені ноги – достеменно як розіп’ятий Христос, якому я ніколи не вірив. Людина не може бути богом. Людина завжди має лишатися людиною. Навіть якщо її манитимуть прийняттям титулу бога. Стечуть золоті секунди в пісковому годиннику Всесвіту, і боги знову повернуться у світ людей.
Бо тільки людина здатна перетнути межі того, що ми звемо Буттям…
Падає зоря, за нею друга. Навіть якщо ці зорі прицвяхують мене, розіп’ятого, до землі – я все одно не належатиму їй. Не належу ні землі, ні небу, ні воді, ні вогню. Я належу Всесвіту, а Всесвіт належить мені. Тому рибка мого зору звільна пропливає крізь водорості сузір’їв. От тільки бліду перлину Місяця вона завжди оминає.
Заплющую очі. Рибка зору враз стишується і йде у глибини, готова випливти звідти, тільки-но я розплющу очі. Я посміхаюся і промовляю: "Ом мані падме хум, ом мані падме хум…".
ІІІ
Так відчуває, мабуть, пірат, прив’язаний до щогли свого фрегата, який повільно тоне, занурюючись у лякливо-синю глибінь. Скорчені пальці вчепилися в щоглу, закочені очі дивляться в очі байдужого Сонця, палуба під ногами ще слизькіша від крові, і ти благаєш свій корабель, аби він швидше вмирав, його агонія катує тебе, переростаючи у твою власну агонію, і кожен вдих, і кожен погляд в очі Сонця – терзає, терзає, терзає…
Корабель тоне, та сумнів кривим ножем перерізає твої мотузки, і залізний знак питання гаком впивається тобі під ребро і здіймає тебе високо-високо над морем. Над тобою небесна хлань, під тобою морська хлань, ти висиш десь у межихланьї, і дивишся з благанням за море, туди, де берег, на якому напинаються тугі турецькі луки, ти чуєш скрип тятиви і чекаєш свисту стріли, чекаєш, молячи лучників, лаючи їх, чекаєш, гак питання глибше вгрузає під ребро, ти висиш у межихланьї, скрипить тятива, цей нестерпний скрип має порватися обнадійливим свистом стріли, але тятива скрипить, і ти висиш під небом над морем, і гак питання терзає тебе, терзає, терзає…
Тятива скрипить… Чи то скрипить пісок на зубах?
Встаю.
Ні, не встаю. Лише повільно підводжуся, спираюся на лікоть, перевертаюся набік.
Кошлатий, оброслий, в розстібнутій сорочці, м’ятій, мов старе вітрило, в затертих джинсах, босий. Волоцюга, морський циган, якого підхопив прибій і виніс сюди, на береги Дніпра.
Чому? Чому я все це пережив? Адже мені щойно було так добре…
Відкидаюся на спину. Шепочу: "Ом мані…", але голосу не стає, він пробивається крізь невидимий кляп у роті, мов наїжачений кактус крізь піски. Безсило.
Встаю. Тепер уже встаю.
Озираюся.
Так широко навколо, а мені нікуди іти. Нікуди, крім в’язниці своєї пам’яті.
IV
Розлючений, простую квапливою ходою бездоганно прямокутними коридорами. Трапилась стіна – пішов би крізь неї.
З силою прочиняю, ледь не зриваючи з петель, гратчасті двері:
- і знову пліснява, чорна вода, і жалісливі очі моїх спогадів.
Знову.
"Ідіть звідси!" – кричу до них. Кричу, опустивши очі. Не можу їх підвести, бо знаю, що знову зустрінуся з тим багатооким поглядом. І не витримаю його.
"Ідіть! Геть! Забирайтеся!" – реву у приступі червоного буйства. – "Щоб я вас не бачив! Щоб я вас…"
Я не закінчую. Знесилено прихиляюся до одвірка і на мить, коротку, як слід падучої зірки над дніпровими берегами, бачу:
- той погляд, той самий, налитий жалем погляд.
"Не мучте мене! Ідіть собі звідси!" – волаю я з риданнями впереміш. Я готовий кинутися в чорну воду, впасти на коліна і благати, готовий хапати їх за горло і викидати звідси, готовий…
Але я повертаюся спиною, зсутулений, зачиняю двері і замикаю їх – обережно, мов скриню з коштовностями.
Так, я можу залишити двері прочиненими, можу вирвати й викинути їх геть, як Самсон, але спогади і надалі будуть стояти по коліна в чорній воді, збившись докупи, і жалісливо дивитися на мене.
І я починаю розуміти, що в цій в’язниці я зовсім не наглядач, а навпаки…
V
Але ж мені знані інші відчуття!
Як відчуває воїн, ще розпалений шалом битви, з кров'ю на плечі, який повільно їде верхи, а за його спиною поле брані, всіяне побитими ворогами, потрощеними обладунками, кинутою зброєю… Воїн поранений, плече пече, але бій відгримів, йому добре і спокійно. Він під’їжджає до джерела і злазить з коня, аби напитися, освіжити розпашіле лице, омити рану. Він – переможець, і сьогодні весь світ його боржник. А саме зараз йому не хочеться лаврів і пишнот, а лише спокою, широкого, як поле брані, що лишилося за спиною.
Я підходжу до потоку, стаю навколішки і занурюю руки в нього… Мій погляд спиняється. Потойбіч я бачу її.
Ці гострокутні плечі, костиста фігура, добре, миле, але (прокляття!) таке невродливе лице… І лагідний погляд, спрямований просто на мене.
Відсахуюся. Схоплююся на рівні. Ну чому? Чому саме зараз?! В таку урочисту годину, коли душа прагне прохолодної музики спокою після битви – мені являється вона? Я хочу бігти, скочити на коня і скакати у невідь. Але не рухаюся.
А вона дивиться на мене.
Під її ніжним поглядом розтає відчуття урочистості, відчуття виконання обов’язку (героїчного!), і ти вже не переможець, тебе огортає сором і страх. Ти почуваєшся як зрадник, дезертир…
Вона простягає руку, рухаються губи – чи усміхаються, чи щось говорять, я не знаю, бо образ починає танути.
І все довкола тане.
Тане образ переможця, котрий нап'яв на себе, мов карнавальну маску. Замість бойового обладунку, заллятого шляхетною кров'ю – затерті джинси і м’ята, мов старе вітрило, сорочка. Замість джерела – Дніпро.
А на тому боці нікого немає.
Але я знаю – ці очі будуть мене пекти ще довго…
VІ
(А знаєте, чому рибка мого зору завжди оминає Місяць? Бо їй страшно побачити його темний бік)
VІІ
"Боже, вона ж зовсім негарна! Ну як із такою зустрічатися? Ні, ну я сам не кіношний красунчик, але виглядаю доволі пристойно. Я, як і всі люди на планеті, прагну кохання, але я ще й хочу, щоб моє кохання було вродливим. Хіба я багато хочу? Я чи не щодня бачу симпатичних дівчат біля себе. Як же так, що в мене закохалася некрасива?
Так, так. Я завжди з захопленням читав оповіді, де герої закохувалися у некрасивих, бо вміли розгледіти під непривабливою оболонкою прекрасну душу… І все таке інше. Я завжди вважав, що тільки так і треба, що душа вища за тіло. Але, коли сам стикнувся з цим, зрозумів, що то все – література, і її автори самі подібного не переживали, а просто вигадували красивий сюжетець. Який дуже важко втілити в житті.
А що скажуть друзі? Вони весь час питають, чому в мене так довго нема дівчини. А побачивши її, подумають, що я зовсім нікчема, що в мене не вистачило шарму приворожити красиву дівчину? Жах, жах, краще про таке не думати. Краще вже бути самому.
Я розумію, що вона не винна, що така некрасива. І не винна, що я їй подобаюсь. Я б і не сказав, що вона потворна. Просто ніяка, нема за що зачепитися. Крім її очей. У неї такі очі… А очі – дзеркало душі, значить, і душа у неї "
…Вістря олівця зламалося на літері "ї", я відкинув його і з ненавистю поглянув на розкритий щоденник, з огидою перечитав кострубаті рядки, гидкі й щирі.
І чому я завжди пишу олівцем?
Невже в передчутті, що колись візьмуся за ластик?
VІІІ
Дві свічі. Польові квіти в банці.
Батьки пишуть, що скучили за мною, і це добре, що їх немає поруч. Не треба зображати безтурботність. Радісним треба бути тоді, коли справді радісно. Фальш подвоїть душевний тягар.
Друзів нема поруч, і це добре – вони люблять мене радісного, а смутний я їм не потрібен. Вони теж мені зараз непотрібні. Мусив би вислуховувати банальні до плісняви напучування: "Ну, а може якось стерпиться-злюбиться?" або "Та знайдеш іншу, знаєш, скільки їх в тебе ще буде?" Не знаю і не хочу. Мені ніскільки не потрібно. Потрібна одна. Єдина. Кохана.
Здавлюю пальцями скроні, масажую їх. Відпускає.
Задмухую свічки. Вже не загадую бажання. Зневірився. Гасив свічки, ловив зірки і щоразу загадував: хай вона закохається в іншого; хай забуде мене.
Марно.
Чомусь до болю хочеться вихопити з банки оберемок польових квітів і зашпурнути його високо в небо. Щоби квіти дощем попадали на землю, а я стрибав на одній нозі під ними, плескав у долоні і сміявся.
Відчуваю, що скоро перестану чинити безрозсудства, стану поміркованим і серйозним.
Ні, ні, я не хочу!
Ніхто мені не допоможе. Бо тільки я можу звалити напівзатоплені підвали своєї пам'яті.
Іти знову туди, дивитися в очі своїх спогадів? Це все одно що добровільно – на хресні муки. Але я не Христос, і мені не призначена чаша сія. Я можу вибирати.
А повалити підвали своєї пам'яті я зможу тільки тоді, коли примушу себе глянути на темний бік Місяця.
Ом мані падме хум…
ІХ
Рибка зору повільно, помахуючи плавцями, боязко підпливає до перлини Місяця. Я розіп’ятий на піску, прицвяхований зорями, мені вже вготовано терновий вінець із падучих зір, я згоден на все, аби очі… аби рибка…
…судомно, боляче, важко, м’язи, шия, очі…
І раптом – один помах – і рибка звільна обпливає Місяць.
І нічого не стається.
Нічого!!!
Ви розумієте – у Місяця немає темного боку! Обидва його боки світлі. Місяць – цілісна перлина. Інший його бік схований у мулі неба, але так само світлий.
Темного боку, якого так боялася рибка мого зору, не існує. Я боявся поглянути на неіснуюче. Місяць досконало світлий, в нього немає темних плям.
Отже, в мене теж?..
Х
- Знаєте, - кажу я, вдивляючись в очі спогадів (пліснява, чорна вода, сірі стіни), - ви можете лишатися тут. Назавжди. Просто в цьому немає ніякого сенсу. Сидіти поміж пліснявих стін у смердючій воді, коли там, зовні – такий обшир. Так, я не можу вам наказувати. Ви самі обираєте, коли приходити до мене. Просто ТАМ вам ніколи не буде тісно так, як ТУТ. А врешті, - я вдивляюся пильніше в їхні очі, в яких щось стрімко змінюється, як обвалюються височезні гори від падіння одного-єдиного каменя, - обирайте самі – лишатися чи піти.
Я розвертаюся і йду, зухвало розправивши плечі і відкинувши голови. Мої кроки чітко відлунюють у сірих коридорах з бездоганною прямокутністю. Ключі з брязкотом відкинуті – я ніколи більше не зачинятиму двері своєї пам’яті.
Виходжу назовні і йду. Йду, не спиняючись. Яскраве Сонце сліпить очі, пахощі різнотрав’я ледь не розривають груди після затхлої буцегарні. Я не витримую – підскакую, кричу, роблю колесо…
- і бачу: спогади повільно виходять з чорної пащі в’язниці. Вони вже не туляться жалісливо до купи, вони виходять і розбрідаються хто куди, приголомшені обширом. Їхні силуети повільно тануть у густому різнотрав’ї.
Я вже не дивлюся на них, я йду, підскакую, сміюся, не бачу, але відчуваю, як за спиною в мене падають сірі стіни бездоганної прямокутності.
І тепла золотава посмішка розгоряється вже не на губах, а всередині мене. Всміхаюся душею.
Усміхнені щастям губи шепочуть: "Ом мані падме хум…".
Стаю на коліна і вклоняюся, торкаючись лобом землі.
Підводжуся. Немає безмежного різнотрав’я, де розбрелися мої спогади. Переді мною піщаний берег Дніпра. На плечах – сорочка, мов старе вітрило. Але тепла золотава посмішка все ж горить всередині.
FIN
Зрештою, нічого страшного не сталося. Її почуття не робить мене боржником, не приневолюють до взаємності. Немає нічого жахливого в тому, що вона мене кохає. Якби я приневолив себе полюбити її – я б знеславив саме добре ім’я любові. Адже взаємна любов – скарб, який треба шукати і шукати, натикаючись на фальшиві скрині з напівзотлілими кістками.
Я не люблю її, і мені хочеться це повторювати. Не люблю, не люблю, не люблю…
Нарешті я щирий з самим собою. Нарешті я зрозумів, що мій страх – лише ілюзорний темний бік Місяця. І в душі її ніколи не буде зла на мене. Зляться на того, хто зрадив. Чи ж може зрадити той, хто не присягав у вірності?
Весь цей час я жив уві сні. Пора прокинутись.
Я просинаюся, і моє пробудження радісне.
Ом мані падме хум.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design