Мене завше приваблювали маленькі містечка. Вони повні певного неповторного провінційного чару. Певно, що одними з найцікавіших є містечка галицькі, бо вмістили в собі симбіоз давньої історії, культур завойовників і автохтонів, будівель різного штибу, стилю, століття і цінності. Вони наповнені запахами цвілі, домашнього варива і печива, шурхотом автомобілів, скрипом возів, гавкотом собак, безнадією, лишками колишньої величі і пихи, а також милозвучним для мене говором, дивним міксом української мови, полонізмів, русизмів, слів запозичених у австрійців, а іноді шкрябаючою лайкою.
Городок – мале, але рухливе місто. Жителів – всього тисяч дев’ятнадцять, але положення сприяє розвитку, поселення сірою стрічкою прорізає дорога до Шегині. Городок злегка ображений Львовом, який, будучи молодшим на кілька десятків років (Львів засновано 1256 року, а Городок 1213 року, вірніше це дати перших згадок про міста в Галицько-Волинському літописі), забрав привілеї головного в усіх ділянках. Але довгі століття Городок виконував роль такого собі готелю для торгівців, які боячись не встигнути до закриття львівських брам і хвірток, звично користувалися гостьовими дворами, корчмами і трактирами недалекого містечка, що власне лишало кусник зарібку і в кишенях городівчан. Назва говорить сама за себе, походить від давньої назви міста «город», але в применшу вальній формі, тому і Городок. По-іншому його називали, а іноді і нині вживають цю назву, поляки – «Грудек Ягеллонські», бо далекої весни 1434 року тут згинув князь литовський і король польський Владислав ІІ Ягайло від застуди, тому й дістав Городок приставку Ягеллонський.
Моя подорож була спонтанною. В надвечір’я останнього різдвяного свята на Городоцькій вулиці (назва зрозуміла, бо веде до Городка) міста Львова вирушили автобусом на прогулянку. Дорога близька – всього півгодини і вигулькне придорожня табличка, яка повідомить про в’їзд в Городок. Але не варто поспішати до виходу, бо ще кілометрів зо три тягнутимуться приміські села. Найкраще вийти біля обласної ради, де монумент і меморіальна таблиця сповістять про події 1932 року. В той час ця будівля була поштовим відділком, на яке вчинили напад дванадцять бойовиків ОУН з метою вилучити гроші для потреб організації. В часі операції загинули Володимир Старик і Юрій Березинський, а двоє юнаків, чин яких став легендою, втікають з грошима, маючи намір добратися до станції. Це були Василь Білас і Дмитро Данилишин, які зловлені польською поліцією, вже перед стратою виголосили, що їхнє життя – для Батьківщини, тому не жалують за ним.
Пройшовши кільканадцять метрів мої очі вихопили з темряви віконце, яке нагадувало повновидий місяць. Далі вже зринула будівля одного з найстаріших костелів України – Воздвиження Чесного Хреста, спорудження якого розпочалося на початку ХV століття, але було завершене не одразу, потривало досить довго. Чувся спів, отже саме була відправа римо-католицької громади. Нажаль, всередині оздоби фактично не залишилося, роки, а особливо роки радянські знищили внутрішній інтер’єр. Мені завше імпонував римо-католицький обряд своєю близькістю до людей, оскільки можна сидіти на зручних лавочках, встаючи лише час-до-часу в особливо урочисті моменти служби. Люду в храмі було небагато, під гру органу співала жінка. Це створювало приємну атмосферу спокою і роздумів. Навпроти церкви зведений монумент жертвам сталінських репресій.
Головна площа міста дещо різниться від типово галицьких. Можливо це пов’язано з тим, що воно зазнало руйнацій під час двох світових воєн. Ратуша (в ній працює міська рада, зазвичай будівля з годинниковою вежею, назва походить від німецького «Rathaus») знаходиться за невеликим парком, який вміщає кілька пам’ятників, зокрема і звичний – Тарасу Шевченку і кілька маленьких – найцікавішим для мене виявилося погруддя Володимиру Великому зі сніговою шапкою поверх корони.
Звернувши в одну з бічних вуличок, почули приглушену музику. З розвагами в малих містах – тяжко, але тут навіть знайшовся свій клуб «Павук», біля його дверей постійно гуртувалася молодь. За кілька кроків – стара будівля, яка мені через загратовані вікна нагадала тюрму, але як виявилося пізніше – це старий млин (початок XVI століття!). Він розміщений в абсолютній близькості до справжньої перлини – Святопреображенського монастиря УГКЦ студійського уставу. В монастиря і церкви при ньому не легкий шлях -
Спершу це був монастир францисканців, з приходом австрійців перетворений на казарми для війська, в часи ІІ Світової німці тримали тут французьких військовополонених, за радянського періоду тут квартирувалося НКВС, а потім розмістили склад «Кінескопу», але врешті 1994 року будівля перейшла до монахів-студитів. Існують легенди, що від монастирської будівлі тягнуться потаємні ходи за межі міста, а може й до самого Львова.
Нажаль, через темряву і пізню годину не вдалося побачити місцевого цвинтаря, а також легендарну Могилу Ката, про яку ходять різні чутки і перекази, Портаховий міст, овіяний таємничістю дивних випадків і отуманення розуму на ньому, ну і лікарню, на якій є меморіальна дошка Георгу Траклю – неоднозначній особистості, австрійському поету, який в час І Світової працював у військовому госпіталі поблизу Городка і навіть написав вірш про це місто (переклад – Т.Гавриліва):
«Увечері бряжчать ліси осінні
Зброєю смерти, злочені рівнини
Й блакитяні озера, зверху сонце
Хмурніше котиться; вгортає ніч
Вмирущих воїв, дикий зойк
Їх уст калічних.
Та тихо збирається на верболознім тлі
Червоне хмар’я, де гнівливий бог,
Пролита кров, схолода місяцева;
Усі шляхи ведуть у чорний тлін.
Під злоченим гіллям зірок і ночі
Сестрина тінь іде німотним гаєм
Звитяжців духи, їх криваві глави вітати;
І зглушено звучать в очеретах флояри осени.
О гордший смутку! Крицевий олтаре,
Днесь живить біль огненний пломінь духу,
Ненароджених онуків.»
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design