книга: “Гамлет” (The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark),1600-1602, В. Шекспір
фільми: top-3 “Г”-ів
Кому як, а мені творчість Вільяма Шекспіра не особливо подобається. Це стосується трагедій. Ну хоч вбийте, не тягне мене перечитувати класика. Одно разу достатньо, це я стосовно трагедій. Ну хіба що деякі комедії та не всі сонети можна читати раз на рік.
Ось такий я гнівний критик творчості «недоторканого» митця.
Зрозумійте мене правильно, крім того, що на полицях книгарень обов’язково зустрічаються збірки творів Шекспіра, до того ж і його п’єси ще досі ставлять у театрах та знімають кіно. Будь-які акторки мріють зіграти Джульєту, а актори Гамлета. Все ж вершиною загального несмаку стало оспівування найграфоманнішого з усієї творчості автора твору – “Гамлета”. Про датського принца ми зараз і поговоримо.
Ельсинор, місце подій, є, по суті, мозком самого автора – там суцільний протяг і порожніми коридорами блукає божевільний принц. Гамлет не може не вдавати божевілля, бо він і справді втратив розум. Не дарма ж, він так переконує самого себе, що це лише гра. Огидне видовище – спостерігати поведінку душевнохворого, описану, до того ж, з таким натуралізмом і цинізмом. Цікаво, що відчуває пересічний читач, коли перед його очами постає монолог Гамлета, спрямований до черепа його блазня, який принц тримає в руках (череп-череп, ви правильно зрозуміли)? І такими сценами рясніє вся п’єса.
Звичайно, для більш-меншої правдоподібності у твір введена єдина нормальна людина – Офелія – але її автор топить (з якоюсь дитячою жорстокістю він уб’є всіх своїх персонажів). У божевілля героїні не вірю – бо вдати божевільну було єдиним тоді способом скоїти самогубство, не накликавши ганьби на родину церковним засудженням.
Не виключено, що “Гамлет” – предтеча постмодернізму. Але то вже зовсім інша історія.
І ось на таку історію було знято більше тридцяти екранізацій. O tempora, o mores…
Кіногамлет – це театр абсурда на екрані. З усього сімейства кіногамлетів (Cinehamlet vulgaris) я опишу лише три екземпляри, гідних уваги глядача, що цікавиться подібного роду дивами.
№1. Гамлет похмурий (англійський). Цей вид дуже розповсюджений у театрах різного штибу, тому він легко знайшов собі місце і на екрані. Лоуренс Олів’є – світова (більш того – англійська) кінозірка – зрежисував та зіграв головну роль у “Г” 1948 року. Вразивши своєю блондинністю (довелося пофарбуватися) та віком (юний принц віком 40 років) кіноакадемію, він таки отримав “Оскара”. Я мало зупиняюся на цій класичній екранізації, бо вона вже відома з уривку з ”Last Action Hero”. Пам’ятаєте ту сцену з відомою фразою Арнольда Шварценеггера: “To be or not to be? Not to be!”, а потім Ельсинор вибухає… Шекспір відпочиває.
№2. Гамлет емо (американський). Завжди носить на голові шапку, сам знімає фільми, перманентно під кайфом. Хлопця треба відправити в наркодиспансер! Чому? По-перше балакає з привидом батька, по-друге постійні дипресії, параноя та схильність до суїциду. Зрозуміло, що від такого персонажу підуть друзі, з горя отруїться мати, і дівчина теж вкоротить собі віку. Врешті і сам Гамлет доводить своє життя до логічного смертного кінця. Таким от чином Вільям Шекспір вибивав сльози у глядачів середньовічної Британії, а сучасний режисер (забув як звати) показує нелегке життя золотої молоді Ну Йорка.
Єдиний плюс – дядю принца грає Кайл МакЛахлан, а це означає, що існує можливість, того, що насправді він таки агент Купер з Твін Піксу і дасть собі раду з усякою нечистю штибу тіні свого брата.
№3. Гамлет неголений (австралійський). З’являється в обличчі Мела Гібсона, гасає неправдоподібно зеленими газонами Ельсинора та лякає сумирних мешканців замку. Тьху, навіть описувати гидко.
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design