В хаті було, як звичайно, темно і вогко. Божко сидів на землі й ліпив коників з багнюки. Любив під час денної спеки посидіти у сирій хатині насамоті. Мати з трьома молодшими сестрами (бо старші вже повиходили заміж) працювали на полі під пекучим сонцем, батько був на ловах, а Божкові подобалося сидіти у сутінках старої хижі, наливати воду на землю, розводити багнюку та ліпити з неї різні забавки. Саме цим займався єдиний син Звіролова та Берегині, коли, раптом, до хати увійшла жінка в чорному одязі. Вона була висока й худорлява, з блідим обличчам і запавшими очима. Сиве патлате волосся вибилося з-під чорної хустки. Руки були настільки худі, що, здавалося, на них шкіра була натягнута просто на кості. Довгі жовті нігті були порепані та потріскані. Жінка здіймала руки до неба і голосила:
„Ой, горечко-горе, ой горе-біда,
Напав звір мисливця, де швидка вода,
Ой кров з його ран та й струмками біжить,
Мисливець від болю та й стогне-кричить”.
Хоч Божко і був маленький, та зовсім не злякався. Почував себе захисником хати, коли був один.
- Цур тобі, пек! – закричав на Карну та жбурнув у неї багнюкою.
- Цур тобі, пек! Цур тобі, пек! – повторювали за ним дивні істоти, що вилізли з попелу від вогнища, і також почали жбурляти в богиню жалоби багнюкою. Це були онуки домовика Цур і Пек, які повинні були охороняти свою родину. Лишень тільки якесь лихо сунуло до хати, варто було одному з членів родини промовити: „Цур тобі, пек!”, як з’являлися ці браві хлопці й ставали на захист своїх господарів. Вони були завбільшки з щурів і виглядали, як діти, але мали надзвичайну спритність і силу. Їх довгі сорочки завжди були вимазані у попіл, так само, як маленькі рученята і босі ніжки. Та незважаючи на їхню атаку, богиня жалоби продовжувала свою пісню:
„Ой горечко-горе, мисливця несуть,
Від крику його та й дерева гудуть,
Ой стогне земля та й від його крові,
А птахи замовкли й сховались усі”.
За Карною до хати сунула молодиця у подертій сорочці, підперезана брудною плахтою. Її обличчя не було старече, як в сестри, але червоні та розпухші від сліз очі робили її ще страшнішою. Богиня плачу і смутку продовжувала Карнину пісню:
„І сонечко згасло, і вітер реве,
А кров та із ран все тече та й тече,
А з чорного неба полилась вода,
Ой горечко-горе, ой горе-біда”.
Божкові моторошно стало від цих пісень, він перестав кидатися багнюкою в богинь-сестер та поглянув надвір через відчинені двері. Сонце і справді сховалось, насунули чорні хмари, дув сильний вітер, лив дощ. Цур та Пек також завмерли, зачудовані дивною піснею Карни і Желі. Раптом до хати всипався цілий натовп чоловічків у ганчір’ї. На зріст вони не перевищували Цура і Пека, та обличчя їхні були старечі, всі у зморшках з чорними колами під очима. Вони були такі самі худорляві, як і Карна, але незважаючи на це, дуже енергійні. Вони вмить заповнили хату, розбіглися по всіх закутках і почали трощити все довкола. Вони били глеки, розсипали борошно, витягували одяг зі скрині та шматували його. При цьому не переставали виспівувати свої пісеньки:
„Ой не буде більше добра в домі Берегині,
Запанують злії злидні у її хатині,
Ой ніхто уже у лісі звіра не вполює,
Ой ніхто малого Божка вже не нагодує”.
Цур і Пек намагалися зупинити наступ, але сили були нервні. Із попелу виліз старий домовик та поспішив на допомогу онукам. Він кидав попіл у вічі злидням, щоби хоч трохи їх зупинити, та все було марно. За мить з двору почулися голоси людей, крик і плач. Злидні поховалися по закутках, домовик, Цур і Пек також зникли у попелі, на місці Карни і Желі лишився тільки стовп чорного диму, а розгублений Божко так і лишився стояти посеред розбитих глеків, розсипаного борошна та пошматованих сорочок.
До хати увійшли мисливці, несучи на руках закривавленого батька. Позаду мати і сестри голосно плакали. Батько вже не кричав...
Усі права застережено.
Всі права на сайт належать ТОВ «Джерела М»
Авторські права на твори та рецензії належать їх авторам.
Дизайн та програмування
KP-design